به آمریکا خوش آمدید. خوشامدگویی جدید آمریکایی ها به مسافران کانادایی به شرح ذیل انجام می شود: از فاصله ۱۵ متری تصویر کاملی از مسافران خودرو …


شهروند ۱۲۳۱  پنجشنبه ۲۸ می  ۲۰۰۹


 

تورنتو استار ـ ۲۳ می: به آمریکا خوش آمدید. خوشامدگویی جدید آمریکایی ها به مسافران کانادایی به شرح ذیل انجام می شود: از فاصله ۱۵ متری تصویر کاملی از مسافران خودرو، شماره پلاک و مشخصات دیگر صورت برداری می شود.سرنشینان کارت های شناسایی خود را در یک جایگاه مخصوص اسکن می کنند. همچنین گواهینامه ها اسکن می شود و در کمتر از ۵۶ ثانیه کامپیوترهای اداره گمرک آمریکا که با اطلاعات هر استان در ارتباط است، شرح حال کامل و جامعی از هر مسافر به همراه تصویر او در اختیار ماموران اداره گمرک قرار می دهد.

از اول جون اگر پاسپورت خود را به همراه نداشته باشید ولی ساکن یکی از استانهای بریتیش کلمبیا، منیتوبا و یا کبک باشید، حتی با گواهینامه رانندگی خود به راحتی می توانید از مرز عبور کنید(انتاریو در مرحله تهیه این گواهینامه هاست).

ملیسا روی از اتاق بازرگانی دیترویت می گوید:«این روند حجم زیادی از اطلاعات مسافران را در اختیار اداره گمرک ایالات متحده قرار می دهد. در عین حال موجب کاهش مدت زمان عبور از مرز که خود همانند یک کابوس است می شود.» بر اساس قانون جدید اداره گمرکات ایالات متحده، هر فردی که چه از مرز زمینی، و یا هوایی و دریایی به این کشور سفر می کند ملزم به داشتن مدرکی قابل قبول برای ورود به کشور است و این گواهینامه های جدید مورد تائید اداره گمرک و امور مرزهای این کشور است.

به گفته ژانت ناپولیتانو  وزیر امنیت این کشور این قوانین جدید به دلایل امنیتی گذاشته شده است. و مراحل و دلایل آن عبارتند از:

 ـ دستگاهی که به سرعت اتومبیل و سرنشینان را چک می کند تا اطمینان حاصل شود هیچ نوع ماده رادیو اکتیوی که ماده اولیه ساخت برخی سلاح هاست، جاسازی نشده باشد.این دستگاه به قدری دقیق عمل می کند که حتی اگر کسی در درمان پزشکی از مواد رادیو اکتیویته استفاده کرده باشد، کاملا قابل شناسایی است.

 ـ این سیستم شرایطی را برای ماموران گمرک آمریکا فراهم می کند تا قبل از رسیدن مسافر به جایگاه کاملا مشخص باشد مبدا سفر و وضعیت اقامتی مسافر کانادایی چیست.

اگر ماموران گمرک متوجه نکته ابهامی شوند مسافر برای بازپرسی های بعدی به مکان دیگری منتقل خواهد شد.ایالات متحده مرزی بین خود و مکزیک کشیده است و ظاهرا مرزی بین آمریکا و کانادا وجود ندارد. لیکن این مرز مجازی به شدت در حال کنترل مسافران وارد شده به آمریکاست. از سوی دیگر مرز هوایی این دو کشور از طریق دوربین های بسیار قوی همیشه در حال تفحص است. این دوربین ها که مجهز به اشعه مادون قرمز هستند در طول شب نیز به دقت روز می توانند از مرزها نگهبانی کنند.

بریان مس نماینده نیودموکرات از ویندزور در پارلمان کانادا، این عمل را نوعی نظامی کردن مرزها نامید و به آن معترض شد. او در این باره می گوید:«نظامیان مسلح، دوربینها، سلاح های دوربرد قوی، اینها همه ماهیت یک مرز غیر نظامی را دچار دگرگونی غیردوستانه ای می کند و معنی مرز را تغییر می دهد».

ادوارد آلدن، روزنامه نگار کانادایی در این باره می گوید: «دولت آمریکا نمی خواهد هیچ فرقی بین یک تروریست و یک مهاجر غیر قانونی قائل شود.»