بیماری کاوازاکی یا سندروم کاوازاکی یک بیماری التهابی حاد سیستماتیک است که عمدتا در کودکان زیر ۵ سال رخ می دهد و می تواند منجر به آسیب های جدی قلب و مرگ شود. این عامل اصلی بروز بیماری قلبی اکتسابی در کودکان در کشورهای صنعتی در آسیا، اروپا و امریکای شمالی است ولی در سراسر جهان دیده می شود اما بیشترین موارد در آسیاست.

تقریبا  از هر هزار کودک متولد شده در ژاپن یک کودک زیر ۵ سال به این بیماری مبتلا می شود. این بیماری  اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط پزشک متخصص کودکان دکتر تامی ساکو کاوازاکی کشف و توصیف شده است.

سیمپتوم ها

بیماری کاوازاکی زمانی مشخص می شود که بیمار به مدت ۵ روز پی در پی یا بیشتر دچار تب ۴۰درجه و بالاتر شده باشد و حداقل با ۴مورد از ۵ علائم کلینیکی (بالینی) زیر همراه باشد:

بثورات پوستی

تورم غیرطبیعی گانگلیون های گردنی(آدنوپاتی سرویکال)

سوزش و قرمزی سفیدی چشم ها (ملتحمه دو طرفه)

سوزش/التهاب دهان- زبان- لب و گلو به دلیل آسیب به مخاط دهان

تورم دست و پا

هنگامی که بعضی  از این علائم وجود نداشته باشد بیماری کاوازاکی ناقص تلقی می شود که نشان دهنده اکثر موارد بیماری است

اختلالات قلبی عروقی شامل پریکارد- میوکارد- اندرو کارد و عروق کرونر می توانند در ابتدای شروع بیماری توسط اختلالات ریتم قلب مانند تاکی کاردی ظاهر شوند.

منشأ بیماری

سندروم کاوازاکی دیر تشخیص داده شد و پزشکان ابتدا تصور کردند که با سندروم خفیف مواجه هستند قبل از این که متوجه شوند که این در واقع جداره سرخرگهای کرونر است و واسکولیت سیستماتیک نامیده می شود. هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد بیماری کاوازاکی می شود. خصوصیات بالینی و اپیدمیولوژیکی آن محققان را به سمت یک علت عفونی سوق می دهد اما هنوز در شناسایی آن  موفق نیستند. قوی ترین هیپوتز این است که بیماری کاوازاکی توسط یک عامل عفونی ایجاد می شود که در افراد مستعد ژنیتکی خصوصا آسیایی ها اثرات بالینی ایجاد می کند. فرضیه بحث انگیز دیگر این است که بیماری کاوازاکی با سمی به نام Superantigens  مرتبط است.

عوامل خطر

بیماری کاوازاکی عمدتا کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال را درگیر می کند. ۸۵درصد بیماران زیر ۵ سال دارند و بیشتر اوقات پسرها نسبت به دخترها بیشتر به آن مبتلا می شوند. شیوع این بیماری در آسیایی ها خیلی بیشتر است.

بر اساس منابع مختلف آنوریسم سرخرگ های کرونر در ۱۵ تا ۳۰ درصد موارد درمان شده می تواند خطر بیماری های کرونری- انفارکتوس میوکارد و مرگ ناگهانی را ایجاد کند.

رابطه ای با کرونا ویروس جدید

از ۳۰ آوریل سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ کودک در منطقه پاریس تحت مراقبت شدید قرار گرفته اند که دارای سندروم التهابی هستند. پزشکان در ایتالیا- انگلستان و فرانسه با سندروم های التهابی در کودکان بین ۱۰ تا ۱۵ ساله هشدار می دهند که علائم این بیماری نزدیک به علائم بیماری کاوازاکی است و رابطه ای با کووید -۱۹ وجود دارد.

آیا یک رابطه با کووید-۱۹ امکان پذیر است؟

این واقعه امکان پذیر است. در واقع دکتر “بونت” در ۲۴اپریل ۲۰۲۰ اظهار داشت که اپیدمی  ویروس کرونا به مدت ۵ هفته در کشور فرانسه شده و ۱۵ روز است که کودکان جوان به آن مبتلا می شوند.

توجه داشته باشیم که این بیماری در فرانسه  اولین موردی نیست که در جهان مشاهده می شود. در انگلستانNational Health Service  گزارش می دهد که ده ها کودک در بیمارستان بستری شده اند و در شرایط جدی این بیماران جوان دارای تب بالا و التهاب سرخرگها هستند که سیمپتوم های بیماری کاوازاکی است و اکثر این کودکان تست هایشان برای کرونا ویروس بود.

در انگلستان وزیر بهداشت Matt Hamcock تصریح کرد که این بیماری جدید است که به نظر ما می تواند بر اثر کرونا ویروس باشد. تحقیقات در حال انجام شدن است.

پیشگیری و درمان

روش استاندارد تزریق داخل سیاهرگی ایمونوگلوبولین و آسپرین برای جلوگیری از التهاب پوشش سرخرگهای کرونری است. و وقتی تشخیص به اندازه کافی زودرس باشد خطر آسیب دیدگی قلب و در نتیجه انوریسم کرونری و انفارکتوس را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.