در اعتراض به حکم ناعادلانه اعدام حبیب لطیفی، جوانان ایرانی با زنجیر خود را به نرده های سفارت ایران در پاریس بستند

حبیب الله لطیفی، دانشجوی جوان کرد که از ۱۳۸۶ در چنگال شکنجه گران جمهوری اسلامی اسیر است و ماه ها در زیر شدیدترین شکنجه ها قرار داشته، تمام اتهامات بیدادگاه رژیم را رد کرده است و نعمت احمدی وکیل لطیفی، دادگاهی که او را محاکمه کرده است فاقد صلاحیت می داند. با این همه ماشین کشتار رژیم جمهوری اسلامی طعمه تازه می طلبد و این بار حبیب الله لطیفی را نشانه کرده است.

در سراسر جهان ایرانیان با شنیدن ابلاغ دستور اجرای حکم اعدام لطیفی دست به اعتراض زدند. در پاریس نیز روز شنبه ۲۵ دسامبر، در سرمای چندین درجه زیر صفر ده ها تن از ایرانیان در میدان حقوق بشر این شهر گرد آمدند تا با اعتراض خود و همراه با دیگر ایرانیان آزاده در داخل و خارج کشور جلوی اجرای این حکم ناعادلانه را بگیرند.

شعارها عبارت بودند از:

لطیفی را آزاد کنید!

زندانیان سیاسی را آزاد کنید!

کشتار را در ایران متوقف کنید!

مرگ بر دیکتاتور/ مرگ بر جمهوری اسلامی

در ساعت ۱۲ شب هم شش تن از جوانان ایرانی فعال حقوق بشر مقیم پاریس پس از آنکه با زنجیر خود را به میله های سفارت بستند اعلام اعتصاب غذا کردند. خواست آن ها لغو حکم اعدام حبیب الله لطیفی و آزادی او بود. تعداد دیگری از ایرانیان هم در همبستگی با اعتصاب کنندگان و برای اعتراض به سرکوب و کشتار در ایران در مقابل سفارت گرد آمدند.

پس از ساعتی پلیس فرانسه در محل حضور یافت. برای پایان دادن به این حرکت اعتراضی، به مدت بیش از یکساعت پلیس اعتصاب کنندگان و دیگر ایرانی ها را زیر فشار گذاشت. پس از صحبت های اولیه که بیشتر برای این بود که نیروهای کمکی برسند، پلیس ایرانیانی را که در اعتصاب شرکت نداشتند از اعتصاب کنندگان جدا کرده و به نوعی آنها را در محاصره گرفت. سپس با انبرهای عظیمی که آورده بودند زنجیرهایی را که اعتصاب کنندگان با آنها خود را به میله های سفارت بسته بودند قطع و زنجیرها را مصادره کرد.

پلیس پس از دور کردن ایرانیان از محل و راندن آنها به پیاده رویی در پنجاه متری سفارت، اعتصاب کنندگان را با ملایمتی پُرزور از زمین بلند کرده و خواست که از سفارت دور شوند.

اعتصاب کنندگان می‌خواستند که سفیر جمهوری اسلامی در محل حاضر شود تا آنها خواست خود را به او بگویند. پلیس با توضیح اینکه این مسئله در ساعت دو نصف شب ممکن نیست و این حرکت هم بدون اجازه از پلیس انجام گرفته از اعتصاب کنندگان خواست که فردا به اداره پلیس مراجعه کنند و با اجازه در محلی دیگر دست به اعتصاب بزنند. و در نهایت اعلام کرد اگر از سفارت دور نشوند مجبور خواهد شد که همه را دستگیر کرده و با خود ببرد. در این لحظه با اضافه شدن مرتب ماشین های پلیس، تعداد آن ها حالا به سه برابر تمام ایرانیان می رسید. اعتصاب کنندگان در مشورتی کوتاه تصمیم گرفتند در صورت لزوم یکشنبه حرکت خود را ادامه دهند.

در این مدت رادیو فردا، رادیو زمانه و آژانس خبری فرانسه در جریان این حرکت قرار گرفتند. رادیو فردا و آژانس خبری فرانسه در تماس تلفنی از این حرکت گزارش تهیه کرده و منتشر کردند. ایرانیان مبارز در آلمان، فرانسه و سوئد هم در جریان حرکت قرار گرفتند تا به نوبه خود خبر رسانی کنند و از طریق سایت ها و فیس بوک دیگران را در جریان این حرکت قرار دهند.

با امید آزادی حبیب الله لطیفی و دیگر زندانیان سیاسی!

 

اجرای حکم تا اطلاع ثانوی متوقف شد

در حالی که همه ی ایرانیان در ایران و گوشه گوشه ی جهان نگران اجرای حکم ناعادلانه اعدام بودند، کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی خبر از توقف اجرای حکم داد.

در خبر کمپین آمده است: در حالی که طی سه روز گذشته و پس از ابلاغ حکم کتبی اعدام حبیب الله لطیفی به وکلایش، موج اعتراضات ایرانیان در داخل و کشورهای مختلف ادامه یافته بود، صبح امروز اجرای این حکم به طور موقت متوقف شد.

بنابرگزارش های رسیده خانواده ی این دانشجوی کرد که از اولین دقایق بامداد امروز، در مقابل زندان شهر سنندج حاضر شده بودند، خبر توقف حکم را تایید کردند.

 

رییس زندان سنندج با حضور در جمع معترضان از توقف حکم اعدام خبر داد

آخرین گزارش های رسیده از شهر سنندج حاکی از آن بود که خانواده، بستگان و جمع کثیری از شهروندان سنندجی در مقابل زندان اوین تجمع کردند. خواهر حبیب الله لطیفی با تایید این موضوع اعلام کرد: “حدود ۳۰۰ نفر از شهروندان سنندجی مقابل زندان تجمع کردند. حضور نیروهای امنیتی که حکم جلب معترضان را هم داشتند چشمگیر بود و با جرثقیل قصد جابه جایی خودروهای معترضان را داشتند.»

او در ادامه افزود: «دقایقی بعد، رییس زندان سنندج در محل حاضر شد و گفت که به شرافتم قسم می خورم که این حکم فردا اجرا نخواهد شد. او گفت به امام حسین و ماه محرم قسم می خورم که این حکم فردا اجرا نخواهد شد و خانواده حبیب الله لطیفی فردا ساعت ۱۰ صبح می توانند در زندان با او ملاقات داشته باشند. »

به گفته خواهر حبیب الله لطیفی، «حضار از اظهارات و وعده های رییس زندان سنندج مبنی بر عدم اعدام حبیب الله لطیفی، تصویر برداری کرده اند و اظهارات او را ثبت کردند.»

 

ملاقات حبیب با خانواده و ادامه تلاش ها تا لغو حکم

کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی خبر داد، خانواده حبیب الله لطیفی، با او در زندان ملاقات کردند و گفته اند او در سلامتی کامل بسر می برد و از روحیه بالایی برخوردار است. وکلای حبیب الله لطیفی در حال رایزنی با مقامات مسئول هستند. هنوز نتیجه پیگیری وکلا با مقامات قضایی کردستان مشخص نیست. نتیجه مشخصی که تلاش های گسترده داخلی و بین المللی در پی داشته، عدم اجرای حکم حبیب الله لطیفی در زمان تعیین شده است.

 

بازداشت خانواده و بی خبری از حبیب الله لطیفی

کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر از بازداشت دسته جمعی اعضای خانواده حبیب الله لطیفی در آخرین ساعات یکشنبه شب داد. هنوز انگیزه مسئولان امنیتی و نیز تعداد دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست. معلوم نیست علاوه بر اعضای خانواده این دانشجوی محکوم به اعدام، چه افرادی بازداشت شده اند.

همچنین خبرهای تایید نشده ای مبنی بر بازداشت شماری از فعالان سنندجی منتشر شده است. این اتفاقات،‌ نگرانی ها و پرسش های زیادی را در خصوص وضعیت حبیب الله لطیفی به وجود آورده است.

حبیب الله لطیفی دانشجوی کرد محکوم به اعدام، از حق دادرسی عادلانه در مراحل مختلف بازجویی، بازپرسی و دادگاه محروم بوده است.

به گفته خانواده و وکلای آقای لطیفی، تنها مستند قاضی پرونده برای اثبات اتهامات وارده به وی، اعترافات این دانشجوی کرد تحت فشار و شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات بوده است. حبیب الله لطیفی در دادگاه همه اتهامات را رد کرده و گفته است که اعترافات گرفته شده از وی تحت فشار بوده و او آنها را قبول ندارد.

 

آزادی برخی از اعضای خانواده حبیب الله لطیفی

 کمیته گزارشگران حقوق بشر- کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی در تازه ترین اطلاعیه خبری خود که اطلاعیه شماره ۷ است، اعلام می کند که برخی از اعضای خانواده این زندانی سیاسی از زندان آزاد شده اند. اطلاعات دقیقی در خصوص آزادی همه اعضای این خانواده وجود ندارد و احتمالا تعدادی از اعضای این خانواده هنوز در بازداشت بسر می برند. از سرنوشت سایر بازداشت شدگان که عمدتا فعالان مدنی سنندج هستند، اطلاعی در دست نیست.

کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی ضمن استقبال از آزادی برخی از اعضای خانواده حبیب الله لطیفی تاکید می کند که دلیلی برای عدم آزادی سایر بازداشت شدگان وجود ندارد. کمپین از مقامات مسئول درخواست می کند تا محدودیت های اعمال شده بر خانواده این دانشجوی محکوم به اعدام را رفع کنند و اجازه دهند تا این پرونده در یک فضای آرام و در یک روند عادلانه مجددا مورد بازبینی قرار بگیرد.

کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی تا لغو کامل حکم اعدام به تلاش های خود ادامه خواهد داد.