سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه ۲۸ خرداد با واکنش به احکام زندان صادر شده علیه سه روزنامه‌نگار ایرانی: شهرام صفری،‌ کیوان صمیمی بهبهانی، و خسرو صادقی بروجنی از ابتدای سال ۱۳۹۹، جزئیاتی از احکام صادر شده را شرح داده است.

به نوشته این سازمان، خسرو صادقی بروجنی، روزنامه‌نگار و عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران، در تاریخ ۲۴ خرداد مطلع شد که شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر وی را به ۷ سال زندان محکوم کرده است. همچنین شهرام صفری، مدیر کانال تلگرامی راویژپرس، نیز در همان تاریخ توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ کرمانشاه به ۹۱ روز زندان محکوم شده است.

بنا بر این گزارش خسرو صادقی بروجنی برای اتهام‌هایی چون «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، « تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی»، و شهرام صفری به اتهام‌هایی همچون «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی، بدبین کردن مردم به جامعه روحانیت و حوزه علمیه قم» و «انتشار آمار بیماران کووید -۱۹» محکوم شده‌اند.

این سازمان کیوان صمیمی بهبهانی را «چهره‌ نامدار روزنامه‌نگاری ایران» خواند و گفت که او پیش از این نیز زندانی شده بود. در این گزارش آمده است که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال جاری این روزنامه‌نگار ایرانی را به تحمل ۳ سال زندان محکوم کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن محکوم کردن احکام صادر شده برای این سه روزنامه‌نگار ایرانی، صدور نظام‌مند احکام زندان برای روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد.

این احکام در حالی برای این روزنامه‌نگاران ایرانی از ابتدای سال ۱۳۹۹ صادر شده است که وضعیت زندان‌های ایران با شیوع ویروس کووید- ۱۹ نگران کننده اعلام شده است و پیشتر نیز اخباری در رابطه با شیوع این ویروس در زندان‌های ایران  و ممانعت مقامات حکومت ایران از آزادی و یا اعطای مرخصی به برخی از زندانیان سیاسی و مدنی از سوی رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری منتشر شده است.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرکوب رسانه ها و زندانی کردن روزنامه نگاران همواره مورد انتقاد بوده است. گزارشگران بدون مرز اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در گزارشی با عنوان «رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰» اعلام کرد که ایران در بین ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا مطالبی را با عنوان «۴۰سال وعده‌های عمل نشده» جمهوری اسلامی در توئیتر فارسی خود منتشر کرده و از فساد، نبودن آزادی بیان، نبودن عدالت، و وعده‌های عمل نشده اقتصادی از سوی مقامات جمهوری اسلامی نوشته بود.

وزارت خارجه آمریکا در این توئیت‌ها نوشته بود که «چهل سال پیش، آیت الله خمینی وعده آزادی بیان و آزادی مطبوعات را داد. امروز، ایران یکی از سرکوب شده ترین فضاهای رسانه ای را دارد. رژیم حاکم تنها چهل سال شکست به بار آورده است.»

صدای امریکا