روایت یک خاطره توسط کاپیتان امیر اسدالهی که در باشگاه خبرنگاران جوان در ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ منتشر شد ، در مدت زمان کوتاهی توانست به سرعت تبدیل به سر خط خبر بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی شود. 

او می گوید: «خرداد سال ۹۲ قرار بود با هفت تن بار ممنوعه به سمت دمشق پرواز کنیم، علاوه بر بار تقریبا ۲۰۰ مسافر هم داشتیم که حاج قاسم [سلیمانی] یکی از آنها بود. 

او در ادامه می گوید: وقتی هواپیما به بغداد نزدیک شد مجبور به فرود شدیم و نیروهای امریکایی و عراقی چهره مسافران را اسکن کردند و نیروهای عراقی قصد بازرسی قسمت بار هواپیما را داشتند که با پرداخت رشوه به مامور بازرسی این کار صورت نگرفت. در تمام این مدت قاسم سلیمانی با لباس مبدل در کابین خلبان بود. 

حاج قاسم سلیمانی

این شاید اولین بار است که یک خلبان شرکت هواپیمایی ماهان مستقیما به جابجایی بار ممنوعه که همان اسلحه و مهمات است اشاره می ‌کند. 

این خاطره مربوط به سال ۲۰۱۳ است و از نظر زمانی ۳ سال بعد از شروع جنگ داخلی در سوریه. 

اما پیش از این تاریخ، ۱۲ اکتبر ۲۰۱۱ شرکت هواپیمایی ماهان از سوی ایالات متحده امریکا به دلیل حمل مخفیانه مهمات و نیروی نظامی برای شرکت در جنگ سوریه در لیست تحریم قرار گرفته بود.

در پی این تحریم ها برخی از کشور های اروپایی تصمیم به ممنوعیت پرواز های ماهان گرفتند. اما شرکت هواپیمایی ماهان در سال ۲۰۱۵ با دور زدن تحریم ها توانست ۹ فروند ایرباس به ناوگان خطوط هوایی اش اضافه کند. مقام های امریکایی تهدید کردند که به دلیل نقض تحریم های امریکا این هواپیماها به محض خروج از ایران مصادره خواهند شد. اما تلاش‌های سازمان هواپیمایی ایران و شرکت ماهان برای خرید هواپیماهای تازه از کشور های مختلف هرگز متوقف نشد. 

هیاتی از نمایندگان مجلس ایران و نماینده ایران در دفتر ایکائو در سال ۲۰۱۶ با مجید جوهری نماینده پارلمان کانادا از منطقه ریچموند‌هیل ملاقاتی انجام دادند که خبر این ملاقات توسط یک نشریه «غیر سیاسی» چاپ تورنتو منتشر شد. 


از راست:حسنعلی شهبازی لر (نماینده دائمی جمهوری اسلامی در سازمان بین المللی هوانوردی) یوناتن بت کلیا نماینده جامعه آشوریان و کلدانیان در مجلس اسلامی (سرپرست هیئت)، مجید جوهری (نماینده پارلمان کانادا)،علیم یارمحمدی (نماینده زاهدان)، مهرداد بائوج لاهوتی(نماینده لنگرود) علی بحرینی(دبیر کمیسیون عمران مجلس)

این نشریه ملاقات را «بحث و تبادل نظر درباره فعالیت های عمرانی و صنعت هواپیمایی » مطرح کرد. ادعایی که هیچ وقت توسط رسانه های مستقل مورد تایید قرار نگرفت و مجید جوهری هم هیچ‌وقت حاضر به انجام مصاحبه ای پیرامون آن نشد. 

باری، پس از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایتالیا تصمیم گرفت ورود هواپیماهای ماهان را ممنوع اعلام کند. فرانسه در مارچ ۲۰۱۹ و آلمان در فوریه ۲۰۱۹ پرواز هواپیماهای ماهان را ممنوع اعلام کردند. 

جمهوری اسلامی در سال۲۰۱۱ با بالا گرفتن تظاهرات مردمی در سوریه به حمایت بیشتراز بشار اسد پرداخت. حمایت های لجستیکی، فنی و مالی، همچنین اعزام نیرو در پوشش سپاه قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی.

خاطره ای که خلبان ماهان درباره حضور قاسم سلیمانی و پرداخت رشوه به نظامیان عراقی تعریف می‌کند در واقع مهر تاییدی است به گزارش جنجالی نیویورک ‌تایمز که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد . 

نیویورک تایمز می‌گوید از طریق «اینتر‌سپت» به اسناد محرمانه‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد ایران برای نفوذ در عراق تلاش می‌کرده است. 

نیویورک تایمز می‌گوید تقریبا ۷۰۰ صفحه اسناد محرمانه از فارسی به انگلیسی ترجمه شده است. این اسناد شامل صدها گزارش مکاتبه ای است که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ لو رفته اند . 

پرداخت پاداش در ازای خبرچینی، رشوه به نظامیان عراقی، پرورش مقامات عراقی وفادار به ایران، تبلیغ شیعه‌گری و جاسوس پروری از جمله مواردی است که نیویورک تایمز به آن اشاره می‌کند. 

وقتی به گاهشمار جنگ داخلی سوریه نگاه می‌کنیم مدت کوتاهی پس از آن خاطره مذکور در سال ۲۰۱۳ بزرگ‌ترین حمله شیمیایی توسط بشار اسد صورت می‌گیرد. 

در مرداد ۱۳۹۲ (آگوست ۲۰۱۳) کمی بعد از آن خاطره ، نظامیان بشار اسد به حومه دمشق در منطقه ای که زیر اشغال مخالفانش بوده با گاز سارین حمله می‌کنند که ۲۱ برابر مرگ‌بار تر از حمله با گاز شیمیایی به منطقه خان‌عسل بوده است. این حمله صدها کشته برجای گذاشت. در پی این حمله کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که موشک های زمین به زمین حامل گاز سارین در زمانی که مردم در خواب بودند مناطق مسکونی را هدف قرار دادند.

خلبان ماهان در بخش دیگری از خاطره اش می‌گوید برج مراقبت بغداد گفت باید فرود بیایید، اجازه بازگشت ندارید در غیر این ‌صورت هواپیما را می‌زنیم!

راوی خاطره می‌گوید به قاسم سلیمانی گفتم که چکار کنیم: “گفت هواپیما را بنشان”

حال این پرسش مطرح است اگر این هواپیما یک مسافر «ویژه » نداشت ، برای حفظ جان مسافران حاضر به فرود می‌شد؟ 

پرسشی پر ابهام که بی‌شباهت نیست به شرایط ساقط شدن ایرباس ایرانی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ در بحبوحه تنش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با امریکا در خلیج فارس. 

آیا جمهوری اسلامی برای مقاصد نظامی خود از سپر انسانی استفاده می‌کند؟ سناریویی که احتمال آن هر لحظه قوی‌تر می‌شود. قربانیانی که اگر کشته هم بشوند، شهید محسوب شده و به بهشت می‌روند!