سرتیپ حسین نجات با حکم سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله تهران منصوب شد.

حسین نجات

با ‏توجه به اینکه فرمانده قرارگاه ثارالله خود فرمانده کل سپاه پاسداران است و او به دلیل وظایف فرماندهی سپاه و مشغله‌های متعدد و بسیار، معمولاً فرصت فرماندهی مستقیم در قرارگاه ثار الله را ندارد، در عمل اختیارات فرماندهی خود را در این قرارگاه به جانشین خود تفویض می‌کند.

بنابر این از امروز حسین نجات را می‌توان فرمانده قرارگاه ثارالله تهران دانست. اما چرا این انتصاب مهم است؟

پاسخ این است که چون قرارگاه ثارالله مهم‌ترین قرارگاه امنیتی در پایتخت جمهوری اسلامی است که وظیفه حفاظت از تهران و نهادهای مهم حکومتی مستقر در تهران در برابر هر نوع خطر اعم از شورش مردم و اعتراضات فراگیر ضد حکومتی و یا تهدید نظامی علیه حکومت مانند کودتا را برعهده دارد.

سه سپاه استانی، یعنی سپاه‌های محمد رسول‌الله تهران بزرگ، سیدالشهدای شهرستان‌های تهران و سپاه امام حسن استان البرز، و صدها پایگاه بسیج آنها به علاوه لشکرهای ۲۷ تهران و ۱۰ سیدالشهدا کرج و در صورت لزوم کل نیروهای انتظامی استان‌های تهران و البرز تحت فرماندهی قرارگاه ثارالله هستند. یگان‌هایی که در صورت لزوم و احساس خطر قرار است برای سرکوب اعتراضات مردمی وارد عمل شوند.

در گذشته نیز در سرکوب سه اعتراض بزرگ ضد حکومتی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ قرارگاه ثارالله مهم‌ترین نهاد سرکوب معترضان در تهران و شهرهای اطراف آن بوده است.

حسین نجات نیز که حالا به فرماندهی قرارگاه ثارالله منصوب شده، یکی از مورد اعتمادترین فرماندهان سپاه برای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است و پیش از این به مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۹ فرمانده سپاه ولی امر، گارد ویژه حفاظت شخصی آیت‌الله خامنه‌ای بوده است

محمدحسین زیبایی‌نژاد معروف به حسین نجات، سابقه ۴۰ سال‌ عضویت در سپاه پاسداران را دارد و سال‌های متمادی همکار محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران در بخش‌های اطلاعاتی سپاه بوده است. او در دوران جنگ ایران و عراق مسئولیت حفاظت ضد اطلاعات قرارگاه خاتم‌الانبیا، مهم‌ترین قرارگاه جنگی ایران را تا آخر جنگ به عهده داشت.

حسین نجات که از فرماندهان ارشد سرکوب اعتراضات مردمی سال ۸۸ در تهران بود، پس از فروکش کردن اعتراضات ۸۸ از اداره‌کنندگان اصلی «هیئت رزمندگان اسلام» یک تشکل اقماری مهم سپاه در سراسر کشور بوده است. او همچنین از مسئولان اصلی برگزاری مراسم اربعین در عراق به عنوان یکی از نمادهای نمایش قدرت سپاه و جمهوری اسلامی در عراق و منطقه خاورمیانه بوده است.

سرتیپ نجات در سال ۱۳۹۵ به عنوان جانشین (معاون ارشد) حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه معرفی شد و تا بهار ۱۳۹۸ این سمت را حفظ کرد. دوره‌ای که با قدرتمندتر شدن اطلاعات سپاه و چسبندگی بیشترش به بیت رهبری و سایه انداختنش بر وزارت اطلاعات همراه بود. نجات پس از آخرین تغییرات در ساختار شبکه فرماندهی سپاه در سال ۱۳۹۸ به معاونت فرهنگی سپاه رفت و حالا به فرماندهی قرارگاه ثارالله منصوب شده است.

حسین نجات علاوه بر اینکه مورد اعتماد آیت‌الله خامنه‌ای است از روابط بسیار نزدیکی با مجتبی خامنه‌ای، سیاسی‌ترین فرزند او، نیز که از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی برای رهبری آینده جمهوری اسلامی و جانشینی پدرش یاد می‌شود برخوردار است.

نجات عضو شبکه‌ای از فرماندهان قدرتمند سپاه و نزدیکان مجتبی خامنه‌ای موسوم به حلقه گردان حبیب است. حلقه گردان حبیب یادآور نام گردان حبیب است که در دوران جنگ ایران و عراق، مجتبی خامنه‌ای هم در آن عضو بوده و اعضای آن حالا به عنوان شبکه‌ای از تندروترین و سرکوبگرترین نیروهای اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی حول محور مجتبی خامنه‌ای متحد شده‌اند. از جمله آنها می‌توان از حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، قدرتمندترین و ذی‌نفوذترین سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی نام برد.

بسیاری از اعضای این شبکه قدرت حالا در مهم‌ترین سمت‌های نظامی و اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی قرار دارند. ‏اگر نگرانی جمهوری اسلامی از تکرار اعتراضات بزرگ ضد حکومتی مانند اعتراضات بزرگ سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ را بر اثر نابسامانی‌های داخلی و بحران در روابط خارجی، در کنار مسئله جانشینی خامنه‌ای ،دو دغدغه اصلی حکومت ایران بدانیم، می‌توان سرعت گرفتن روند چینش افرادی مانند حسین نجات با سه ویژگی «معتمد خامنه‌ای بودن»، «مطیع رهبر بودن» و «آمادگی برای سرکوب مردم » در رأس ساختارهای سیاسی، نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را بهتر درک کرد.

جمهوری اسلامی نگران است که وضعیت بد اقتصادی و افزایش اعتراضات مردم به شورش‌های شهری دیگر و بزرگتری در آینده بینجامد و به همین دلیل معتمدترین و سرکوبگرترین فرماندهان و مقامات خود را در رأس نهادهای مهم نظامی و امینتی و اطلاعاتی قرار داده است.

این چینش‌ها هم نشانه آمادگی برای انتقال قدرت از خامنه‌ای به رهبر بعدی است و هم نشانه ترس شدید حکومت جمهوری اسلامی از تکرار اعتراضات بزرگ و فراگیر ضد حکومتی مردم از جمله در زمان مرگ آیت‌الله خامنه‌ای که می‌تواند ثبات و حتی حیات جمهوری اسلامی را به خطر بیندازد.

رادیو فردا