العربیه – سازمان جهانی بهداشت در اوایل ماه مه اعلام کرد، حدود ۱۵ واکسن وارد مرحله کارآزمایی‌های بالینی روی انسان شده است. این در حالی که حدود ۱۲۰ آزمایش تحقیقاتی برای تولید واکسن کرونا در سراسر جهان توسط دانشمندان انجام می‌گیرد اما در میان این همه تعداد آزمایش و تحقیق به نظر می‌رسد تنها یک برنده به نتیجه نهایی و پیروزی نزدیک شده است. پیروزی تولید واکسن کرونا می‌تواند به میلیون‌ها انسان امید رهایی از بیماری ویروس کرونا را بدهد. طبق آخرین گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، نتایح مثبت واکسن دانشگاه آکسفورد در حال طی کردن مرحله سوم که مهمترین مراحل موفقیت این واکسن به شمار می‌رود در این مرحله نتایج نهایی واکسن از نظر ایمنی و سلامتی مشخص می‌شود.

دو هفته پیش ایالات متحده آمریکا و چندین کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند، برای دستیابی به این واکسن با دانشگاه آکسفورد به توافق رسیده‌اند این کشورها با آکسفورد به توافق رسیدند که در صورت تایید بعد از سومین آزمایش بالینی تعداد ۴۰۰ میلیون دوز واکسن دریافت کنند.

محققان «آکسفورد» هفته گذشته در اظهاراتی به رسانه‌های بریتانیا تاکید کردند، موفقیت واکسن به مرحله ۸۰٪ است و از نتایج نهایی موفقیت این واکسن اطمینان دارند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد، انتظار دارند تا ماه آگوست واکسن ضد کرونا آماده شود. دانشمندان بریتانیایی انتظار دارند تولید این واکسن بخصوص برای جوانان یا افرادی که هنوز جوان هستند بسیار مؤثر است.

شرکت داروسایی بریتانیا «Astra Zenica» از آمادگی خود برای شروع کار ساخت واکسن خبر داد.

این شرکت اعلام کرد: «به محض اینکه چراغ سبز برای اجازه تولید را به دست آورد، دو میلیارد دوز از واکسن را تولید خواهد کرد.»

واکسن کرونا از طریق دستگاه استنشاقی

پیشتر تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد اعلام کرده بود که واکسن کرونا ممکن است به شکل اسپری تنفسی تا ماه آینده میلادی آماده شود.

آزمایش‌ها روی این واکسن تولیدی انجام شده است پیش از این هدف‌گذاری اولیه برای آماده شدن در ماه آگوست- سپتامبر رای عموم بود.

براساس اعلام شرکت داروسازی آسترا زنکا، زمانی که تایید نهایی انجام شود تولید این واکسن اجرایی خواهد شد. هدف تولید ۲ میلیارد دوز با کمک بودجه‌‌هایی که بیل گیتس میلیونر و رئیس شرکت آمریکایی مایکروسافت تامین کرده است.

تیم دانشگاه آکسفورد ۸۰ درصد اطمینان دارد که این واکسن کرونا در افراد جوان‌تر عمل می‌کند. ‌ همچنین معتقد است می‌تواند در ماه جولای این واکسن به صورت اسپری همچون اسپری آسم مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته پرفسور آدرین هیل یکی از اعضای تیم دانشگاه آکسفورد، آزمایش کلینیکی زمانی پایان می‌یابد که اثبات شود واکسن مورد تحقیق در حفاظت از افراد موثر است.

آزمایش‌های دانشگاه آکسفورد روی این واکسن حدود ۲ ماه پیش آغاز و روی بیش از ۱۰ هزار بزرگسال و کودک انجام شد.

پیش از این شرکت دارویی آسترا زنکا موافقت کرده بود ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را در اختیار بریتانیا قرار دهد. همچنین این شرکت توافقنامه یک میلیارد دلاری را در مورد تولید واکسن کرونا با دولت آمریکا امضا کرده است.