دادستان‌های فدرال ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۱ تیر برای مصادره حجمی از نفت ایران، معادل گنجایش چهار نفتکشی که از ایران به ونزوئلا رفته است، پرونده قضایی تشکیل دادند.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز پنجشنبه ۱۲ تیر در این زمینه گزارش داد: دادستان‌های آمریکایی قصد دارند با این کار جلوی دریافت درآمد نفت ارسالی ایران به ونزوئلا را گرفته و باعث توقف ارسال چنین محموله‌هایی در آینده شوند.

پنج نفتکش ایرانی ماه گذشته ۱.۵ میلیون بشکه بنزین و فرآورده‌های شیمیایی برای اکتان‌افزایی بنزین در پالایشگاه‌ها را به ونزوئلا بردند.

وزارتخانه‌های خزانه ‌داری و خارجه آمریکا پیشتر شرکت‌های دریایی و نفتکش‌هایی که تحریم‌های ونزوئلا را نادیده گرفته‌ بودند، را تحریم کردند.

اکنون به نوشته وال‌استریت جورنال، ضیاء فاروقی، دادستان دادگاه فدرال واشینگتن دی‌سی، در کیفرخواست خود آورده است: تاجران ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران، که از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های صوری این سوخت را به ونزوئلا تحویل داده‌اند.

آقای فاروقی افزوده است: «درآمد نفتی عوامل سپاه پاسداران صرف طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های شرورانه سپاه پاسداران می‌شود که از آن جمله است: اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و ابزار مرتبط با آن، حمایت از تروریسم و موارد گوناگون نقض حقوق بشر در داخل ایران و خارج از کشور«.

به گزارش روزنامه وال‌استریت جورنال، یک تاجر ایرانی به نام محمود مدنی‌پور، با استفاده از شرکت‌هایی در امارات متحده عربی از طریق جعل مدارک مربوط به منشأ سوخت و انجام یک جابجایی خطرناک محموله بین دو کشتی در میانه دریا، در ارسال نفت به ونزوئلا دست داشته است.

مقام‌های قضایی آمریکایی می‌گویند که محمود مدنی‌پور همچنین به دنبال ارسال محموله‌های نفتی به چین و ونزوئلا بوده است.

وال‌استریت جورنال می‌نویسد که هنوز موفق نشده از محمود مدنی‌پور، شرکت او در امارات متحده و نمایندگی ایران در سازمان ملل در ایران باره واکنشی بگیرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ناوگانی متشکل از ۹ نفتکش در آخرین عملیات رساندن نفت ایران به ونزوئلا شرکت داشته‌اند.

گزارش تازه وال‌استریت جورنال می‌گوید که مقام‌های آمریکایی در ابتدا صاحبان خصوصی چهار نفتکش، به نام‌های «بلا، لونا، پاندی و برینگ» را ناچار به ترک این ناوگان کردند.

اما مکالماتی که در متن پرونده قضایی جدید به آنها اشاره شده نشان می‌دهد که افراد دخیل در ارسال این محموله ظاهراً راهی برای دور زدن فشار ایالات متحده پیدا کرده بودند.

در متن یکی از پیام‌های رد و بدل شده آمده است: «صاحب کشتی، به خاطر تهدید آمریکا، نمی‌خواهد برود، اما می‌خواهیم که برود و حتی موافقت کردیم که کشتی‌اش را هم بخریم».

به نوشته این روزنامه، از متن پرونده قضایی همچنین بر می‌آید که به‌رغم فشار تحریمی آمریکا، ایران همچنان با جهان ارتباطات مالی دارد.

در این متن آمده که یکی از نمایندگان خریداران چینی از آقای مدنی‌پور خواسته است پول نفت خام ایران را از طریق کشورهای دیگر چون عمان و امارات به حساب ایران بریزد.

محمود مدنی‌پور هم در پاسخ گفته‌ است که «ما می‌توانیم پول‌ها را از طریق عمان، امارات، ترکیه، ایتالیا و آلمان دریافت کنیم.»

به گفته دادستان این پرونده، شبکه‌ای که محمود مدنی‌پور برای تحویل نفت ایران به ونزوئلا استفاده کرده برای دیگر معاملات غیرقانونی نیز استفاده می‌شود.

دولت آمریکا چهارم تیرماه امسال نیز پنج ناخدای ایرانی را به اتهام نقض تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران و همچنین حمل بنزین به ونزوئلا در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی از ارسال رایگان بنزین از سوی ایران به ونزوئلا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. ولی بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که جمهوری اسلامی، «بنزین خیراتی» به ونزوئلا نداده و «آمریکایی‌ها» در تلاش برای خریدن ناخداهای نفتکش‌های ایرانی بودند.

ایران فردا