وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه با رد گزارش آتی سازمان ملل متحد در مورد حمله نظامی آمریکا که سرلشکر قاسم سلیمانی را کشت، آن گزارش را «جانبدارانه» و «ارائه مجوز به تروریست‌ها» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به وال استریت جورنال گفت که  وزارت خارجه از آن حمله دفاع کرد و آن را منطبق بر قوانین بین المللی و حق ایالات متحده برای دفاع از خود دانست.

یک مقام وزارت خارجه به وال استریت جورنال گفت که «آن حمله در عراق برای رسیدن به این مقاصد، و با توجه به ماهیت محدود آن متناسب با هدف بود، ضروری بود.» وال استریت جورنال پیشاپیش یک نسخه از گزارشی که اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های فراقانونی، سریع [بدون محاکمه منصفانه]، و یا خودسرانه،‌ قرار است روز پنجشنبه رسما در ژنو منتشر کند، را دریافت کرده است. 

این گزارش ادعا می‌کند که کشتن سلیمانی غیرقانونی بود، چرا که واشنگتن برای توجیه آن حمله پهپادی، شواهد و مدارک کافی مبنی بر این که او یک تهدید فوری برای منافع آمریکا بود، را ارائه نکرد.

پرزیدنت ترامپ در تاریخ ۳ ژانویه و در زمان اعلام خبر کشته شدن سلیمانی، در بیانیه‌ای دلایل و توجیه این حمله را ارائه داد.

پرزیدنت ترامپ گفت: «سلیمانی در حال توطئه‌چینی برای حملات آنی و شریرانه به دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود، اما ما او را در حین اقدام گرفتیم و کارش را تمام کردیم.»

صدای امریکا