پس از انتشار ویدئویی از فرزندان نرگس محمدی، سخنگو و نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در شبکه‌های اجتماعی، برخی از کاربران توئیتر با انتشار پیام‌هایی با هشتگ #صدای_نرگس_باش کارزار تازه‌ای را در حمایت از این روزنامه‌نگار زندانی، که گفته می‌شود در زندان زنجان به ویروس کرونا مبتلا شده است، آغاز کردند.

نرگس محمدی

کاربران در توئیتر روز سه‌شنبه ۳۱ تیر ماه، با اشاره به فعالیت‌های حقوق بشری نرگس محمدی در مبارزه علیه اعدام و صحبت‌های اخیر کیانا و علی، فرزندان نرگس محمدی که ۱۱ ماه است صدای مادرشان را نشنیده‌اند، نسبت به فشارهایی از جمله قطع تماس تلفنی و ملاقات این مدافع حقوق بشر توسط مقامات اعتراض کردند و خواهان آزادی وی که در حال حاضر گفته می‌شود به ویروس کرونا مبتلا شده‌ است از زندان زنجان شدند.

پوریا نوری، فعال مدنی و از دراویش گنابادی در ایران می‌گوید، اولین بار خانم محمدی را در تجمع دراویش در مقابل ساختمان دادگستری و بعد در سالن ملاقات زندان اوین، ملاقات کرده است. او همچنین در رابطه با این فعال حقوق بشر زندانی می‌گوید: «روحیه بی نظیری دارد با این که خودش اسیر بود تا ما را می‌دید احوال برادرم کسری و دیگر زندانیان را جویا می‌شد، امیدوارم هر چه زودتر آزاد شود تا صدای فرزندانش را بشنو‌د.»

حسین دائمی، پدر آتنا دائمی، نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «ظلمی آشکارتر از این هست که مادر و فرزندان از دیدن هم محروم باشند، تنها دلخوشی بین مادر و فرزندان نرگس محمدی به اندک مکالمه تلفنی بود که آن را هم دریغ کردن {کرده‌اند.}»

نیلوفر حامدی، یکی دیگر از کاربران توئیتر، نیز با اشاره به هشتگ «اعدام نکنید» نوشته است: «این زن سال‌ها برای جان عزیز انسان جنگید، حق خودش و فرزندانش، این زندان و هجران نیست.»

عباس میلانی، مدیر برنامه مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، نیز در توئیتر خود نوشته است: «در چهره و صدای افسرده فرزندان خانم نرگس محمدی هم نشانی از سکوت شرم بار ما و جهانیان در مورد این بی‌عدالتی را می بینیم و هم بیش از همه بی‌شرمی و خشونت بی‌کران قوه جزای ولایی علیه زنان آزاده ایران را. از شکنجه با کرونا تا اعدام و تهدید به اعدام، حد نمی‌شناسند و شرم نمی‌کنند.»

شیما شهرابی با اشاره به فعالیت‌های حقوق بشری خانم محمدی در راستای مبارزه علیه اعدام می‌گوید: «#نرگس محمدی پیش از همه ما صدای محکومان به اعدام بود. یکی از اتهامات نرگس کارزار لگام (مخفف لغو گام‌به گام اعدام) است! حالا #صدای_نرگس_باش صدای زنی که ۱۱ ماه است نتوانسته با فرزندانش حرف بزند.»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، به تازگی در نامه ‌ای که از داخل زندان زنجان نوشته، اعلام کرده است که به همراه ۱۱ زندانی دیگر که علائم کرونا داشته‌اند از تاریخ ۲۱ تیر ماه در داخل بند قرنطینه شده‌اند. او در این نامه همچنین گفته بود که در پی وخامت حال این زندانیان و پیگیری خانواده‌هایشان تست کرونا از آنها گرفته شده، اما پاسخ این تست‌ها به آن‌ها اعلام نشده است.

پیش از این تقی رحمانی، در توئیتر خود اعلام کرده بود که این روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر به همراه تعداد دیگری از زندانیان در زندان زنجان دچار بی‌حالی مفرط، بدن‌ درد شدید، و از دست دادن حس بویائی شده‌ است. وی گفته بود،‌ وضعیت خانم محمدی که بدون دارو و معالجه در زندان به سر می‌برد از تاریخ ۱۱ تیر ماه مدام بدتر شده و با وجود تلاش‌های خانواده برای موافقت مقامات با اعزام به مرخصی این روزنامه‌نگار زندانی تنها به آنها گفته شده از وی تست کرونا خواهند گرفت.

نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی در ایران، که از اواسط اردیبهشت ماه سال ۹۴ در زندان به سر می‌برد، پس از تحصن به همراه ۷ زندانی زن دیگر در اعتراض به کشتار آبان ماه با ضرب و شتم به زندان زنجان منتقل و در حال حاضر در دو پرونده جداگانه با موارد اتهاماتی جدیدی روبرو شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۶ فروردین ماه در یک کنفرانس خبری گفت: «نه تنها از سوریه، که از جمهوری اسلامی ایران هم خواسته‌ایم در این شرایط نه تنها شهروندان آمریکایی، بلکه تمامی کسانی که ناعادلانه به زندان افتاده‌اند را آزاد کند. این اقدامی بشردوستانه است و گذشته از این‌که این افراد غیرقانونی به زندان افتاده‌اند، در این شرایط اصل بشردوستی حکم می‌کند که از زندان آزاد شوند.»

صدای امریکا