مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در سخنانی با اشاره به اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، بر خواست آمریکا مبنی بر برخورداری همه مردم جهان «از جمله مردم ایران، ‌روسیه، و چین» از فرصت و آزادی، تاکید کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه در پراگ و در کنفرانس خبری با نخست وزیر جمهوری چک به پرسشی در مورد بلاروس پاسخ داد و گفت که ایالات متحده می‌خواهد مردم بلاروس هم مانند مردم دیگر کشورها از فرصت‌ها و آزادی‌ها برخودار باشند و «برای مردم ایران، روسیه، و چین هم همین خواسته را داریم.»

آقای پمپئو گفت: «ما شاهد انتخاباتی در بلاروس بودیم که بسیار نگران آن بودیم. انتخاباتی که به شکل آزاد و منصفانه برگزار نشد. این امر از این نظر برایمان مهم است که ما عمیقا برای مردم بلاروس اهمیت قائل هستیم. همان‌‌گونه که من در جمهوری چک هم گفتم، ما می‌خواهیم مردم بلاروس از آزادی‌ای که آن را مطالبه می‌کنند و فکر می‌کنند که تامین‌کننده منافع آن‌ها است، برخوردار شوند.»

مایک پمپئو افزود: «ما اعتراض‌ها را زیر نظر داشته‌ایم و می‌خواهیم معترضان مسالمت آمیز حفاظت شوند و آسیب نبینند؛ چرا که [آسیب دیدن آنها] به نفع هیچ‌کس نیست. ما به صحبت کردن درباره خطراتی که متوجه مردم بلاروس است،‌ ادامه می‌دهیم.»

وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم آنها از آزادی برخوردار باشند؛ همان‌گونه که ما می‌خواهیم مردم دیگر نقاط جهان نیز آزادی داشته باشند. شما به ایران، روسیه، و چین اشاره کردید. ما می‌خواهیم مردم همه این کشورها از فرصت‌ها و آزادی‌ها برخودار باشند و تمامی تلاش خود را برای تامین این نیازها برای مردم بلاروس انجام خواهیم داد.»

مایک پمپئو یک روز پیشتر و در جریان سخنرانی در بنای یادبود ژنرال پتن در پلزن در جمهوری چک گفته بود: «هرچند ما برخورداری از آزادی و دموکراسی را جشن می‌گیریم، ولی به دلیل اقتدارگرایی فعلی در پکن، مسکو و تهران، هنوز خیلی کارها باقی مانده است.»

صدای امریکا