در سفر مهدی کروبی به مشهد، دانشجویان طرفدار وی خواستار آزادی دوستان زندانی خود شدند. پیش از آن برخی فعالان ستاد کروبی دستگیر شده بودند.


شهروند ۱۲۳۲  پنجشنبه ۴ جون  ۲۰۰۹

 

رادیو آلمان: در سفر مهدی کروبی به مشهد، دانشجویان طرفدار وی خواستار آزادی دوستان زندانی خود شدند. پیش از آن برخی فعالان ستاد کروبی دستگیر شده بودند. در این مراسم دانشجویان شعار می‌دادند: "کروبی، موسوی، اتحاد، اتحاد".

روز یکشنبه (۳۱ می / ۱۰ خرداد) حدود ۲ هزار دانشجو در مراسم سخنرانی مهدی کروبی، کاندیدای دوره‌ی دهم ریاست جمهوری ایران شرکت کردند. این دانشجویان در حالی که عکس‌هایی از همقطاران خود را در دست داشتند، شعار "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" را سر دادند. 

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواداران جوان مهدی کروبی، که کاندیدای خود را "شیخ اصلاحات" می‌نامند، وی را بهترین گزینه برای انتخابات ۲۲ خرداد ماه می‌دانند.

در این مراسم که هواداران دو کاندیدای دیگر ریاست جمهوری، میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد، نیز حضور داشتند، جدال‌هایی میان هواداران موسوی و کروبی و نیز میان حامیان کروبی و احمدی‌نژاد در گرفت.  

مهدی کروبی در سخنان خود وعده داد، در صورتی که رئیس جمهوری شود، قوانین رفع تبعیض را اجرا خواهد کرد. وی گفت: «با تبعیض جنسیتی موافق نیستم، زنها باید به اندازه‌ی مردها ارث ببرند.» این کاندیدای ریاست جمهوری افزود که همه‌ی رشته‌های دانشگاه باید نه فقط به روی مردان، بلکه به روی زنان نیز باز باشد. از نظر وی، نقش زنان در عرصه‌های اجتماع باید پررنگ‌تر شود و نباید جنسیتی برخورد کرد.

در این مراسم احمد قصابان، دانشجوی ۲۳ ساله‌ی دانشگاه امیرکبیر که در قائله‌ی نشریات جعلی یک سال و نیم به زندان افتاده بود، قصد داشت در حمایت از کروبی در دانشگاه مشهد سخنرانی کند، اما میکروفون او بارها از سوی حامیان میرحسین موسوی قطع شد. این عمل باعث اعتراض شدید دانشجویان و حتا گروهی از هواداران میرحسین موسوی شد. 

احمد قصابان به خبرگزاری فرانسه گفت، مهدی کروبی با گروه کارشناسانی که حول خود گرد آورده است، کاندیدای بهتری نسبت به دیگران است. این فعال دانشجویی افزود که طرفداری وی از کروبی امری شخصی نیست، بلکه او فردی است که می‌تواند تغییراتی در ایران به وجود آورد. 

علی صابری ۲۵ ساله که ساکن مشهد و از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تهران است، به خبرگزاری فرانسه گفت که «برنامه‌ها و شعارهای مهدی کروبی به خواست‌های ما بسیار نزدیک است». وی افزود که «در شرایط شدیدا استبدادی کنونی، اولویت با تغییر است».

 کروبی در این جلسه با شعار "زنده باد مخالف من" اظهار داشت که دانشجو باید تحمل داشته باشد، ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم و دولت باید به طور منطقی گفت‌و‌گو کند و حرف نسنجیده نزند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این مراسم یکی از هواداران احمدی‌‌‌نژاد از کروبی در مورد رشوه‌های شهرام جزایری پرسید. مهدی کروبی در پاسخ گفت: «شما برای آن ۳۰۰ تومانی که شهرام جزایری پرداخت کرده است، عزاداری نکن، بلکه برای آن ۳۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران [در زمان شهرداری احمدی‌نژاد] عزاداری کن که دو بار در کمیسیون مجلس تصویب شد، ولی در صحن مجلس به آن اجازه‌ی تحقیق و تفحص ندادند.» وی افزود، «چرا شما این سؤال را نمی پرسید که چرا درباره‌ی پرونده‌ی نفت اردبیل هیچگونه پیگیری‌ای نشده است».

مهدی کروبی در رابطه با زندانیان سیاسی و فشار بر دگراندیشان دینی گفت: «من هرگز سکوت نکرده‌ام و هنوز برای آزادی زندانیان و دربندان، چه آنهایی که با آنها اختلاف عقیده داشته‌ام چه نیروهای ملی ـ مذهبی و چه گروه‌های مثل دراویش، هرجا حقی ضایع شده، تلاش کردم».

 دبیرکل حزب اعتماد ملی خطاب به هواداران احمدی‌نژاد گفت: «شما می‌گویید که رئیس جمهور ایران فردی قاطع است، اما او همان فردی است که تاکنون دو بار به ریاست جمهور سابق آمریکا نامه نوشته است، ولی تاکنون جوابی دریافت نکرده. آیا این به معنای احترام به ملت ایران است …؟»