سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران

اردشیر فنائیان، شهروند بهایی زندانی، یک روز بعد از ازدواج به خاطر عدم تمدید مرخصی به زندان بازگردانده شد.

آقای فنائیان که مدت‌ها زندانی بود، بالاخره در ۲۳ مرداد به مرخصی فرستاده شد. او در ۲۷ مرداد با گلرخ فیروزیان، شهروند بهایی، ازدواج کرد. خانم فیروزیان نیز به دلیل اعتقاد به آئین بهاییت، پیشتر به شش ماه زندان محکوم شده بود.

اردشیر فنائیان

یک منبع نزدیک به اردشیر فنائیان به صدای آمریکا گفته است، که آقای فنائیان روز ۲۸ مرداد برای تمدید مرخصی‌‌اش مراجعه کرد، اما مقامات زندان با مرخصی او موافقت نکردند.

اردشیر فنائیان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۹۸ به همراه دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان در سمنان بازداشت شد. این سه نفر ابتدا توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان سمنان به ریاست محمدعلی رستمی مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند که این حکم در دادگاه تجدید نظر سمنان به ۱۲ سال کاهش یافت.

همچنین اردشیر فنائیان به یک سال محرومیت از حضور در استان سمنان و یک سال تبعید به شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان، و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان نیز به دو سال منع حضور در استان سمنان محکوم شده‌اند.

این منبع نزدیک به آقای فنائیان، که به خاطر نگرانی‌های امنیتی مایل به انتشار نام خود نبود، به صدای آمریکا گفت که مرخصی پنج روزه آقای فنائیان بعد از مدت‌ها درخواست اعطا شده بود. او گفت که خانواده اردشیر فنائیان از زمان شیوع کرونا، به خصوص در زندان‌ها، بارها از مقامات قضایی خواستار مرخصی او شده بودند. قاضی محمدی، رئیس اجرای احکام زندان سمنان، بارها با مرخصی این زندانی مخالفت کرده و گفته بود که او «در زندان جایش بهتر و امن‌تر است.»

به گفته این منبع مطلع، این قاضی همچنین یکبار دیگر گفته بود که اداره اطلاعات سمنان موافق اعطای مرخصی به اردشیر فنائیان نیست. 

این منبع می‌گوید که در نهایت پنجشنبه ۲۳ مرداد با مرخصی آقای فنائیان برای پنج روز موافقت شد.

حکم زندان برای انجام امور مذهبی

بر اساس استنادات موجود در دادگاه بدوی و تجدید نظر، آقای فنائیان به «مباشرت در تشکیل و اداره گروه غیر قانونی در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «مشارکت در اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام» متهم شده است. همچنین، یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان نیز به «مشارکت در اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام» و «عضویت در گروه غیر قانونی با هدف برهم زدن امنیت داخلی» عنوان شده است. این در حالی است که این سه نفر به استنادات دادگاه ایراد داشتند.

منبع مطلع نزدیک به آقای فنائیان به صدای آمریکا گفت که استناد دادگاه برای متهم کردن این سه نفر، برگزاری نشست‌های مذهبی و مطالعه کتاب‌های مذهبی، نشست مشورتی و کلاس‌های درسی، آموزشی، و هنری بوده است. این سه نفر اقدامات خود را مجرمانه نمی‌دانند و حتی در دادنامه دادگاه تجدیدنظر آمده که این سه نفر اتهامات خود را قبول نداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران آئین بهائیت را دین رسمی نمی‌داند و از ابتدای انقلاب با پیروان این آئین برخوردهایی چون زندان و ممانعت از کسب و کار و حتی اعدام داشته است.

این اولین بار نیست که آقای فنائیان به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی بازداشت و به زندان محکوم می‌شود. این شهروند بهایی اواخر سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و بعد از مدتی حکم هشت ماه زندان برای او صادر شد. او سال ۱۳۹۲ پس از گذراندن شش ماه از دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

این فرد مطلع به آقای فنائیان به صدای آمریکا گفت: «اردشیر در حالی که هیچ فعالیتی نداشته بازداشت و به زندان محکوم شده و خانواده او خواستار برقراری عدالت هستند. اما متاسفانه قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که حتی مسلمان‌ها هم از این قوانین و قوه قضائیه ناراضی هستند.»

دادگاه تجدیدنظر احکام یلدا فیروزیان، اردشیر فنائیان، و بهنام اسکندریان، شهروندان بهایی ساکن سمنان، را صادر کرد.

لازم به ذکر است که مادر و پدر این شهروند بهایی در دهه ۶۰ مجموعا به ۹ سال زندان محکوم شده بودند که هر دو آنها دوران محکومیت خود را ابتدا در زندان مرکزی سمنان، سپس در زندان اوین سپری کرده‌اند و اردشیر فنائیان نیز در آذر ماه سال ۶۷ در زندان سمنان متولد شده است.

سم براونبک، سفیر ایالات متحده در امور آزادی بین المللی مذهبی، ۲۵ اردیبهشت در یک نشست خبری ویژه در واشنگتن گفت: «بهائیان در ایران، و متاسفانه در برخی کشورهای دیگر جهان، تحت آزار و اذیت‌های شدیدی قرار دارند.»

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی نیز اوایل اردیبهشت ماه در گزارش سالانه خود بار دیگر نسبت به وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرد؛ در بخشی از این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی بیش از پیش اقلیت‌های مسلمان، به ویژه اهل سنت و دراویش، و همچنین پیروان ادیان و مذاهب دیگر، از جمله بهاییان و مسیحیان، را هدف قرار داده است.