شهروند ـ آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست ‌وزیر محافظه‌ کار کانادا، از آنگ سان سوچی، سیاستمدار پرودموکراسیِ‌ برمه، که مدت‌ ها است علیه خونتای نظامی در این کشور نبرد می‌کند، خواست در کانادا حضور یابد تا شخصاً شهروندی افتخاری که به او اعطا شده بپذیرد.

خانم سوچی که قبلا جایزه نوبل صلح و بسیاری افتخارات دیگر را کسب کرده است در ماه نوامبر امسال از حصر خانگی رها شد.

هارپر در بیانیه ‌ای که به مطبوعات فرستاده شده گفت:”ما متوجهیم که اولویت بلافصل آنگ سان سوچی از زمان آزادی ‌اش از حصر خانگی تمرکز انرژی‌ اش بر مشورت‌ ها و گفتگو با برمه پیش از ورود به صحنه ‌ی بین ‌المللی است، اما امیدواریم او بتواند در زمان مناسب دعوت ما را بپذیرد”.

خانم سوچی سه سال پیش، در سال ۲۰۰۷، به شهروندی افتخاری کانادا درآمد. در آن زمان یکی از اقوام او به جای او این افتخار را پذیرفت.

این سیاستمدارِ برمه ‌ای که اکنون ۶۵ سال دارد، ۱۵ سال از ۲۱ سال پیش را در زندان گذرانده است. نام او اولین بار زمانی در سطح بین ‌المللی مطرح شد که حزب مطبوعش در انتخابات برمه پیروز شد، اما خونتا حاضر به تحویل قدرت به آن نشد.

او پیش از این حاضر به خروج از برمه، حتی در زمان آزادی، نشده چرا که واهمه دارد دوباره او را به کشور راه ندهند.

او در ماه دسامبر بیانیه ‌ای منتشر کرد و از کانادایی‌ ها به خاطر حمایت ‌شان در زمان حبس خود و پذیرش نزدیک به ۴۰۰۰ پناهجوی برمه ‌ای از سال ۲۰۰۷ به اینطرف تشکر کرد. او گفت:”کانادا یکی از آن کشورهایی است که جایگاه ویژه ‌ای در قلب من دارد چرا که بسیار دور از برمه است و با این حال مردم و دولتِ کانادا همیشه نگرانی بسیاری برای مبارزه ما برای دموکراسی به خرج داده ‌اند”.

رابطه ‌ی سوچی با کانادا به مدت ‌ها پیش باز می‌گردد. مادر شوهر او فرانسوی ـ کانادایی بود.

جک لیتون، رهبر ان دی پی، حدود یک ماه پیش پیشنهاد کرده بود سوچی برای پذیرش شهروندی‌ افتخاری ‌اش به کانادا دعوت شود و به نظر می‌رسد، هارپر پیشنهاد او را به عمل درآورده. لیتون روز دوشنبه ‌ی این هفته گفت:”بسیار خوشحالم که دولت پیشنهاد ما را پذیرفته. اگر بتواند دعوت را بپذیرد، هیجان ‌انگیز خواهد بود.”