با کنار رفتن سرتیپ عزیزالله رجب زاده از فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ، سرتیپ حسین ساجدی نیا به عنوان رئیس پلیس جدید پایتخت منصوب شد

 

شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰


 

با کنار رفتن سرتیپ عزیزالله رجب زاده از فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ، سرتیپ حسین ساجدی نیا به عنوان رئیس پلیس جدید پایتخت منصوب شد.

خبرگزاری ایلنا شنبه ۱ اسفند (۲۰ فوریه) دلیل تعویض فرماندهی پلیس تهران را بازنشستگی عزیزالله رجب زاده عنوان کرده است.

این سومین تغییر در فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ در ۱۶ ماه گذشته محسوب می شود.

در پی اعتراضات روز عاشورا در تهران، یکی از نمایندگان هوادار دولت، بدون ذکر جزئیات بیشتر، از بازجویی دو و نیم ساعته از سرتیپ رجب زاده در این روز خبر داده بود.

عبدالحسین ناصری، مخبر کمیسیون امنیت داخلی و امور شوراهای مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری فارس در ۱۹ دی خواستار برخورد با یکی از مسئولان قضایی (بدون ذکر نام) به خاطر احضار عزیزالله رجب زاده شد.

ناصری اظهار داشت: "اگر خواهان آرامش هستیم باید جلوی اغتشاشات را بگیریم و حافظان امنیت را تقویت کنیم، اما متاسفانه در روز عاشورا… دستگاه قضایی سردار رجب‌ زاده فرمانده انتظامی تهران بزرگ که باید نیروهای میدانی خود را در برخورد با هنجارشکنان ساماندهی می کرد، احضار و دو ساعت و نیم معطل می کند".

در پی این اظهار نظر، واکنشی از سوی قوه قضائیه یا دیگر نهادهای مسئول در ارتباط با "احضار" فرمانده وقت پلیس تهران منتشر نشد.

یک روز بعد از عاشورا (۶ دی)، فرماندهی نیروی نتظامی تهران بزرگ با صدور اطلاعیه ای به مجروح شدن عزیزالله رجب زاده و تعدادی از نیروهایش در جریان اعتراضات این روز اشاره کرد.

سه هفته بعد، عزیزالله رجب زاده در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، با متهم کردن تظاهرکنندگان به خشونت گفت که آنان "پلیس راکه تا آن روز از خود خویشتن‌داری نشان داده بود مورد تعرض قرار دادند" و افزود: "بالاخره چند سنگی هم ما خوردیم".

تیمسار رجب زاده در ۲۰ مهر ۱۳۸۷ به جای احمدرضا رادان به فرماندهی پلیس پایتخت منصوب شده بود. این انتصاب بعد از آن صورت گرفت که سرتیپ رادان، به سمت جانشین فرماندهی کل نیروی انتظامی منصوب شد.

حسین ساجدینیا، جانشین عزیزالله رجب زاده، پیش از این معاونت عملیات نیروی انتظامی را بر عهده داشت و قبل از آن، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ بود.

سرتیپ قاسم رضایی معاونت عملیات نیروی انتظامی را برعهده گرفته است.