شهروند ـ آرش عزیزی: خبر ظاهرا خیلی ‌از نشریات را غافلگیر کرده است: کانادایی ‌ها به نسبت هر کشور دیگری در جهان بیشتر از اینترنت استفاده می ‌کنند.

گزارش اخیری که کندین پرس منتشر کرده است نشان می ‌دهد که کانادایی ‌ها در صف مقدم استفاده از شبکه‌ ی جهانی اینترنت هستند.

به چند آمار مشخص دقت کنید:

وب گردی: آمار شرکت کام ‌اسکور نشان می‌دهد مردم هیچ کشور دیگری اندازه کانادایی ‌ها وب‌ گردی نمی‌کنند. حدود ۶۸ درصد مردم کانادا در اینترنت حضور دارند، در مقایسه با ۶۲ درصد در فرانسه و بریتانیا، ۶۰ درصد در آلمان، ۵۹ درصد در آمریکا، ۵۷ درصد در ژاپن و ۳۶ درصد در ایتالیا.

کانادا تنها کشوری است که شهروندانش به طور متوسط ماهی بیش از ۲۵۰۰ دقیقه (نزدیک به ۴۲ ساعت) در اینترنت گذرانده ‌اند. اسرائیل با حدود ۲۳۰۰ دقیقه دوم است و کمتر کشوری از ۲۰۰۰ دقیقه بالاتر رفته است.

تماشای ویدئو: کریس اونیل، مدیر گوگل، در کانادا به کندین پرس گفته: “در کانادا مصرف سرانه یوتیوب در جهان اول است”.

تخمین زده می‌ شود که هر ماه نزدیک به ۲۱ میلیون کانادایی از یوتیوب دیدار می‌ کنند. این رقم در آمریکا البته ۱۴۷ میلیون است، اما یادتان باشد که آمریکا ۱۰ برابر کانادا جمعیت دارد و با این حساب‌ آمار سرانه ‌ی کانادا خیلی بیشتر است.

فیس بوک: کانادایی‌ ها از اولین کسانی بودند که مشتاقانه به استفاده وسیع از فیس‌ بوک پرداختند و در آن اوایل تعداد کاربران کانادایی فاصله چندانی با آمریکای ۱۰ بار بزرگ ‌تر نداشت! کانادایی ‌ها از این لحاظ پیشگام حساب می‌ شوند، اما دیگر یکی از جایگاه‌ های اول را ندارند. وب‌سایت socialbakers.com می‌گوید کانادا بیش از ۱۷ میلیون کاربر دارد تا به همراه هند بر سر جایگاه ۹ام یا ۱۰ام بیشترین کاربران فیس‌بوک جدال کند، اما با توجه به این‌که۲/۵۱ درصد کل مردم کانادا (و ۹/۶۵ درصد کاربران اینترنت) از فیس‌ بوک استفاده می‌کنند، کانادا هنوز آمار قابل توجهی دارد.

توئیتر: توئیتر هم که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد، کانادایی‌ ها از اولین طرفداران دو‌آتشه ‌اش شدند. امروز محبوبیت توئیتر به هیچ‌ وجه به پای فیس‌بوک نرسیده (توئیتر ۲۰۰ میلیون مشتری دارد و فیس‌بوک ۵۷۵ میلیون) اما در همین تعداد کانادایی ‌ها در خط مقدم هستند. سخنگوی توئیتر در ایمیلی به کندین پرس گفته:”می‌توانیم بگوییم سهم شمار کاربران توئیتر در کانادا از آغاز سال تا کنون ۷۵ درصد افزایش داشته است”.

ویکیپدیا: هر کاربر اینترنت در کانادا به طور متوسط ماهی ۱۶ بار از ویکیپدیا دیدار می‌کند و در این زمینه هم کانادا رکورددار جهان است (یک نفر بیشتر از آلمانی ‌ها، دو نفر بیشتر از لهستانی‌ ها و چهار نفر بیشتر از آمریکایی ‌ها). کانادایی ‌ها البته آنقدر که می‌ خوانند، در ویکیپدیا نمی‌نویسند. آن‌ها با ۲۱۷ هزار ویرایش در ماه، کشور هشتم هستند.