اعتراض صدها نویسنده، روزنامه نگار، هنرمند، استاد دانشگاه و فعال حقوق بشر

حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی اسیر در زندان سنندج که مدت‌هاست از بیماری‌های گوناگون و ناراحتی قلبی رنج می‌برد، در آستانۀ اعدام است. جمهوری اسلامی با گسترش اعدام‌ها، به ویژه برای ایجاد ترس و وحشت در کردستان و در سراسر ایران، قصد دارد این دانشجوی کرد را به اتهام واهی “محاربه”، به کام مرگ روانه کند.

حبیب‌الله لطیفی، بنا به گفتۀ وکیل خود صالح نیکبخت، کلیۀ اتهامات وارده را قویاً رد کرده است. با این حال، قاضی پرونده با استناد به قرآن، کتاب تحریرالوسیلۀ خمینی و قوانین اسلامی، او را به مجازات مرگ محکوم کرده است.

اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی که برای روز یکشنبه ۵ دیماه ۱۳۸۹(۲۶دسامبر۲۰۱۰) اعلام شده بود با اعتراض گسترده ایرانیان در داخل و خارج کشور و اعتراض مجامع و نیروهای مترقی بین المللی به تعویق افتاد، اما همچنان داس مرگ سایه شوم خود را بر زندگی او و ده ها زندانی سیاسی دیگر که به اعدام محکوم شده اند گسترده و هرلحظه ممکن است، این‌بار بدون آگاه شدن افکار عمومی، چنگال خود را در جانِ جوان او و دیگر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام فرو بَرد و وجود عزیز آن‌ها را از مردم ایران بگیرد.

ما با ابراز نگرانی از شمار روزافزون اعدام‌ها در ایران، از دولت‌ها و مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که برای لغو حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی و دیگر زندانیان سیاسی در ایران هرچه سریع‌تر اقدام کنند و از دولت جمهوری اسلامی بخواهند که به بازداشت ها و محاکمات بی رویه  فعالان جنبش های مدنی و سیاسی  پایان دهد.

گفتنی ست این متن برای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، لیگ جهانی حقوق بشر، عفو بین الملل و دیگر سازمان های حقوق بشری فرستاده می شود.

امضاها ادامه دارد. اگر مایلید این متن را امضا کنید نام خود را به آدرس زیر بفرستید:

iran.iraneazad@gmail.com