شهروند- آرش عزیزی: جاستین ترودو، که رهبری ‌اش بر حزب لیبرل کم و بیش قطعی به نظر می ‌رسد، معتقد است رهبر ان دی پی در سفر خود به آمریکا در انتقاد از سیاست ‌های دولت کانادا زیاده‌ روی کرده است. این دقیقا همان اتهامی است که حزب حاکم محافظه‌ کار نیز پیش از این به مولکر وارد آورده بود. او در ضمن می ‌گوید سیاست‌ های توماس مولکر در استانِ کبک «خطرناک» است.

این حرف‌ های ترودو در دیدار او با هیئت سردبیری روزنامه‌ ی تورنتو استار بود که در روز جمعه‌ ی هفته ‌ی گذشته صورت گرفت.

منظور ترودو، سفر اخیر مولکر به واشنگتن است که در آن نسبت به نصب خط لوله ‌ی «کی ‌استون ایکس ال» ابراز نگرانی کرد و در ضمن کارنامه ‌ی محیط‌ زیستی دولت کانادا را به باد انتقاد گرفت. مولکر در دوران حضورش در حزب لیبرالِ کبک، سابقه ‌ی وزارت محیط زیستی این استان را دارد.

جاستین ترودو

تردودو گفت به نظرش مولکر در این صحبت‌ها خط قرمزها را «در لحن و در زبان» زیر پا گذاشته است.

مولکر در ماه مارس در حالی به واشنگتن سفر کرد که آمریکایی ‌ها آخرین مراحل تصمیم ‌گیری در مورد احداث خط لوله‌ ی کی ‌استون ایکس ال را از سر می ‌گذرانند. او در این سفر انتقادات حزبش نسبت به موضع دولت هارپر در این زمینه را بیان کرد.

پیش از این، نه تنها حزب محافظه‌ کارِ فدرال که نخست‌ وزیر محافظه‌ کار آلبرتا، الیسون ردفورد، نیز مولکر را متهم به زیر پا گذاشتن منافع ملی کرده بود.

ترودو، که به نظر با این منتقدان مخالف است، گفت حرف‌های مولکر در آمریکا مصرف داخلی داشته است و «بسیار تفرقه ‌انداز و بسیار تهاجمی» بوده ‌اند.

نامزد رهبری حزب لیبرال که، مثل مولکر، اهل کبک است در ضمن گفت سیاست ‌های رهبر ان دی پی در این استان به وحدت ملی کشور ضربه می ‌زند. ترودو گفت:‌ «ما می‌ دانیم بازی ‌ای که آقای مولکر می‌کند می ‌تواند چقدر خطرناک از کار در بیاید.» منظور ترودو تلاش مولکر برای حفظ ناسیونالیست ‌های خفیف کبکی در میان هوادارانش هست.

ترودو گفت نخست ‌وزیر محافظه‌ کار، برایان مالرونی، هم قبلا همین اشتباه را تکرار کرده است و نتیجه ‌ی آن چیزی جز «تشدید خط گسلی نامیمون که از سراسر کانادا می‌گذرد، نیست.»

رهبر ان دی پی وعده داده در صورت به قدرت رسیدن حزبش «قانون شفافیت» را لغو کند. این قانون در زمان دولت لیبرال ژان کریتین تصویب شده است و می‌گوید استقلال کبک تنها در صورتی پذیرفته می ‌شود که مردم در نتیجه ‌ی برگزاری همه ‌پرسی با «اکثریتی شفاف به پاسخی شفاف»‌ رای «آری» بدهند. مردم کبک از عدم شفافیت صفت «شفاف»‌ در این قانون گله ‌مند هستند و آن‌را مبنی بر به زور نگاه داشتن این استان در کانادا می ‌دانند. مولکر گفته از سند حزبش در این زمینه، «بیانیه ‌ی شربروک»، دفاع می‌ کند. این بیانیه حق مردم کبک برای تعیین سرنوشت خویش را با هرگونه رای بالای ۵۰ درصد به رسمیت می‌ شناسد.

ترودو روز شنبه در تورنتو آخرین سخنرانی خود پیش از رای ‌گیری را برای هواداران حزب لیبرال انجام داد. رای‌گ یری در هفته‌ ی جاری انجام می ‌شود و برنده در روز یکشنبه، ۱۴ آوریل، اعلام خواهد شد.