رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از سیاست‌های دولت آمریکا گفته است از تحریم برای «مقاوم‌سازی واقعی اقتصاد ایران» استفاده می‌کنیم.

علی خامنه‌ای که روز دوشنبه ۲۱ مهرماه از طریق ویدئو کنفرانس برای شرکت‌کنندگان در یک مراسم نظامی سخن می‌گفت، اعضای دولت ترامپ را «اراذل» خواند و گفت: «فشار حداکثری آمریکا را به روسیاهی حداکثری و مایه پشیمانی آن‌ها تبدیل» می‌کنیم.

دولت ترامپ از اردیبهشت سال ۹۷، پس از خروج از برجام پروژه فشار حداکثری را با اعمال تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده است.

علی خامنه ای

مقام‌های دولت ترامپ در روزهای اخیر پس از تحریم ۱۸ بانک ایرانی، اعلام کردند که پروژه فشار حداکثری برای وادار کردن حکومت ایران به مذاکره گسترش خواهد یافت.

اعمال فشار حداکثری در طول دو سال گذشته موجب بحران اقتصادی گسترده، افزایش شدید نرخ دلار و کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه به داخل شد و گفت: «نباید علاج را در خارج از کشور جستجو کرد چرا که ما هیچ خیر و بهره‌ای از خارج نمی‌بینیم».

منتقدان اصولگرای دولت روحانی می‌گویند که او «نگاه به خارج» دارد و برای حل مشکلات اقتصادی منتظر رویدادهایی چون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشسته است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۹ مهرماه این حرف را «غلط و تحریف کننده» خواند و از منتقدانش خواست که چنین حرفی را «تکرار نکنند» و نگویند که «نگاه دولت به بیرون است».

رادیو فردا