اخبار ضد و نقیض در مورد مرگ خودخواسته دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری، اکنون پای مراجع قضایی را نیز به این ماجرا باز کرده و دادستانی شهرستان دیر از انتقال جسد محمد موسی‌زاده به پزشکی قانونی به منظور مشخص شدن علت حقیقی مرگ خبر داده است.

خبرگزاری مهر، روز دوشنبه ۲۱ مهر، به نقل از علی یزدانی‌پور، دادستان دیر، گزارش داد که پرونده‌ای قضایی برای بررسی علت و انگیزه «حقیقی» این حادثه در شعبه بازپرسی این شهرستان تشکیل شده است.

به گزارش ایلنا، آموزش و پرورش استان بوشهر، صبح همین روز، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اخبار منتشر شده مبنی بر خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله اهل شهرستان دیر این استان بدلیل دسترسی نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های آموزش مجازی صحت ندارد.»

آموزش و پرورش استان بوشهر می‌گوید مدیر مدرسه در فروردین ماه ۹۹ یک تلفن همراه به محمد اهدا کرد تا کار آموزشی خود را از طریق شبکه «شاد» دنبال کند.

شبکه «شاد» را دولت ایران پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی مدارس، با هدف آموزش از راه دور راه‌اندازی کرد.

در همین حال، خبرگزاری رکنا، فایل صوتی مصاحبه با مادر این دانش‌آموز را منتشر کرد که در آن می‌گوید «ما در خانه فقط یک گوشی خراب داشتیم که نه فیلم‌برداری می‌کرد و نه می‌شد با آن وُیس فرستاد. همین باعث غم و غصه پسرم شده بود.»

به‌گفته مادر محمد، «مدیر مدرسه چندبار گفته بوده که می‌خواهد به سه دانش‌آموز گوشی بدهد اما هیچ گوشی‌ای در کار نبود و تنها دلیل غصه پسرم که باعث شد این بلا را سر خودش بیاورد، نداشتن گوشی بود.»

علی یزدانی‌پور، دادستان دیر، همچنین اظهار داشت، هنوز علت مرگ این دانش‌آموز معلوم نیست و «پزشکی قانونی نظر خود را اعلام نکرده است». این در حالی است که گفته می‌شود دستور دفن جسد روز گذشته صادر شده است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، گفت که بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به شبکه آموزش اینترنتی، «شبکه شاد»، دسترسی ندارند.

به‌گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول برنامه شبکه «شاد»، سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز، یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کل دانش‌آموزان، به سیستم هوشمند و این شبکه دسترسی ندارند و در دوران کرونا از امکانات آموزشی محروم‌اند.

رادیو فردا