محمد جواد شکوری مقدم، مدیرعامل آپارات که مهم‌ترین وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدئو در ایران است، به خاطر انتشار یک ویدئو توسط یکی از کاربران این سرویس اینترنتی، به ۱۰ سال حبس در دادگاه بدوی محکوم شده است.

محمد جواد شکوری مقدم

سایت آی‌تی‌ایران روز یکشنبه ۴ آبان به ‌نقل از روابط عمومی آپارات نوشت این رأی را شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر کرده، اما رأی بدوی و قابل تجدیدنظرخواهی است.

گفته می‌شود اتهام مدیرعامل آپارات آپلود ویدئویی از یک مصاحبه با کودکان بوده که در آن‌ها مصاحبه‌گر از کودکان می‌پرسیده است «آیا می‌دانید چگونه به دنیا آمده‌اید؟» و بر این اساس وی به اتهام «اشاعه فحشا» محکوم شده است.

با این حال، برخی فعالان اینترنتی در ایران انگیزه پرونده‌سازی برای مدیرعامل آپارات را «رقابت درون‌گروهی بر سر منافع مالی پلتفرم‌های اینترنتی فعال زیر نظر حکومت ایران» عنوان می‌کنند.

آپارات یک سرویس آپلود ویدئو در ایران است که با توجه به فیلتر بودن سرویس یوتیوب در ایران رشد چشمگیری یافته و توانسته است کاربران بسیاری را در داخل ایران جذب کند.

انتشار ویدئوها در پلتفرم‌هایی نظیر آپارات با نظارت و سانسور پس از انتشار بر اساس معیارهای جمهوری اسلامی انجام می‌شود و بر اساس ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی وظیفه دارند محتوای موجود در فضای خود را رصد کنند و از انتشار محتوای مجرمانه جلوگیری کنند.

محمدجواد شکوری‌ مقدم علاوه بر تأسیس آپارات، بنیانگذار سایت‌هایی چون فیلیمو و شرمت هلدینگ صبا ایده نیز هست و پیش از این نیز چندین بار به دلیل انتشار محتوایی که سیستم قضایی جمهوری از آن با عنوان «مجرمانه» یاد می‌کند، احضار شده است.

رادیو فردا