بخش انگلیسی صدای آمریکا- مارک سدویل، مشاور ارشد امنیتی سابق بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، فاش کرد که بریتانیا اخیراً مجموعه‌ای از حملات سایبری محرمانه را علیه رهبران روسیه و منافع آنها آغاز کرده است تا آنها به خاطر حملات سایبری خود علیه غرب، «هزینه‌ای فراتر از آن چه که انتظار دارند» بپردازند.

سایر قدرت‌های متحد، از جمله آمریکا، نیز به اقدامات مشابهی دست زده‌اند و می‌گویند که مقامات اطلاعاتی غربی برای مقابله به مثل، در حال نبردی سایبری با کرملین در این به اصطلاح «فضای خاکستری» هستند؛ فضایی که حد میانه روابط حسنه دولت‌ها و درگیری مسلحانه محسوب می‌شود.

مارک سدویل در گفت‌و‌گو با روزنامه تایمز با اشاره به حملات سایبری روسیه به کشورهای غربی، تأکید کرد که بریتانیا از توانایی‌های تهاجمی سایبری خود برای مقابله با این حملات، جنگ اطلاعاتی، و کارزارهای اخلال‌گرانه بهره می‌گیرد.

مارک سدویل

او به روزنامه تایمز گفت که عدم مشاهده این اقدامات به این معنی نیست که بریتانیا هیچ فعالیتی ندارد؛ زیرا «ما لزوماً درباره چنین مواردی صحبت نمی‌کنیم.»

مارک سدویل در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ما به دنبال تحمیل هزینه‌ای به روسیه هستیم که بسیار فراتر از انتظار رهبران آنها است، و معتقدیم که این رویکردی درست و ضروری است.» 

او در ادامه افزود: «ما نمی‌توانیم ابتکار عمل را به دشمنان خود واگذار کنیم.»

بریتانیا برای مدت بیش از یک دهه به توانایی‌های تهاجمی سایبری مجهز بوده است و از آن علیه اهداف مختلفی مانند «دولت اسلامی» (داعش) استفاده کرده است. از جمله این اقدامات می‌توان به هدف قراردادن پهپادهای این گروه تروریستی در شهر موصل در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. با این حال مقامات بریتانیایی به ندرت درباره نحوه دفاع یا حملات تهاجمی سایبری خود سخن می‌گویند، و به آن چه که از دید آنها هدف‌های مشروع خارج از یک جنگ اعلام‌ شده تمام‌عیار محسوب می‌شوند، اشاره‌ای نمی‌کنند.

ماه گذشته، ژنرال پاتریک سندرز، که فرماندهی راهبردی بریتانیا را برعهده دارد، درباره برخی از این اقدامات توضیحات مختصری داد. او به خبرنگاران گفت که بریتانیا از لحاظ تئوری توانایی «تخریب، ایجاد اختلال، و حتی نابودی توانایی‌ها و زیرساخت‌های حیاتی آنهایی را که به ما آسیب می‌رسانند، دارد، و‌ این شامل طیفی از اهداف مخالف – شامل اهداف راهبردی و تاکتیکی – می‌شود»

ارتش بریتانیا در این زمینه با سازمان اطلاعات الکترونیکی بریتانیا یا «جی‌سی‌اچ‌کیو» همکاری دارد. به گفته ژنرال پاتریک سندرز «تمایز بین جنگ و صلح، آن گونه که ما به آن باور داشته‌ایم، دیگر صدق نمی‌کند.»

اظهارات مارک سدویل نشان می‌دهد که قدرت‌های غربی به طور فزاینده‌ای برای «نبرد خاکستری» شدیدی با روسیه، و همچنین ایران، چین، و کره شمالی آماده می‌شوند.

هفته گذشته دادستان‌های فدرال آمریکا از ۶ مقام اطلاعاتی روسیه به اتهام مجموعه‌ای از حملات سایبری تهاجمی برای ایجاد سردرگمی در مواردی چون انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، و‌ یا بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ کره‌ جنوبی، با هدف تضعیف دموکراسی‌های غربی اعلام جرم کردند.

صدور این کیفرخواست نتیجه تحقیقات طولانی پژوهشگران پلیس فدرال آمریکا یا «اف‌بی‌آی»، با همکاری شرکت‌های گوگل، سیسکو، فیسبوک، توئیتر، و همچنین سازمان‌های اطلاعاتی متحدان غربی، از جمله بریتانیا، بود.

به گفته دادستان‌های آمریکایی ‌و مقامات اطلاعاتی بریتانیا، عملیات سایبری روسیه شامل موارد مختلفی از جمله حمله به سیستم برق اوکراین و تأثیرگذاری بر زندگی صدها هزار اوکراینی در اواسط زمستان، اخلال در کارزار انتخاباتی امانوئل مکرون در فرانسه در سال ۲۰۱۷، و کارشکنی در تحقیقات بریتانیا درباره حمله شیمیایی با ماده نوویچوک در سالزبری است. 

به گفته آنها، عوامل روسی که برای سرویس اطلاعاتی ارتش این کشور موسوم به «جی‌آر‌یو» کار می‌کنند، تلاش کردند که این حملات سایبری را به کشورهای دیگری مرتبط کنند تا مسئولیتی متوجه روسیه نباشد.

دادستان‌های آمریکایی در عین حال اظهار داشتند که در جریان بازی‌های المپیک کره جنوبی، هکرهای روسی به بررسی تاکتیک‌ها و فنون همتایان کره‌ شمالی خود پرداختند تا قادر به تقلید و کپی‌برداری از آنها باشند و در حملات خود از این روش‌ها استفاده  کنند تا این سوءظن ایجاد شود که کره شمالی مسئول این اقدامات است. 

همکاری‌های مشترک سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا، و آمریکا در چهارچوب مجموعه‌ای موسوم به «پنج چشم» صورت می‌گیرد.

توماس رید، استاد دانشگاه، پس از اعلام جرم دادستان‌های آمریکایی علیه مقامات روسی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که با توجه به افشای این موار‌د توسط دادستانی، «بدون‌ شک‌ مجموعه سرویس‌های اطلاعاتی موسوم به پنج چشم فعالیت‌های سازمان اطلاعاتی ارتش روسیه را به دقت تحت نظر دارند و آگاهی‌های زیادی در این رابطه دارند.»

رادیو امریکا