اکنون بیش از ۴۵۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده است که تصور می‌شد تنها بخش کوچکی از آنها قابل سکونت باشد؛ ولی پژوهش‌های علمی جدید، خلاف این نظریه را ثابت می‌کند.

به گزارش تارنمای شبکه خبری «فاکس»، ناسا می‌گوید که احتمالاً امکان‌ زندگی در بیش از ۳۰۰ میلیون سیاره وجود دارد.

پژوهشگران با بررسی‌‌ داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر به این‌ نتیجه رسیده‌اند که در مدار نیمی از ستاره‌هایی که دمایی مشابه خورشید دارند (بیشتر یا کمتر تا ۱۵۰۰ درجه فارنهایت) ممکن است سیاره‌هایی سنگی در گردش باشند که روی سطح آنها آب مایع وجود دارد.

به گفته استیو برانسون، نویسنده ارشد این پژوهش علمی، تلسکوپ کپلر در گذشته وجود میلیون‌ها سیاره را تأیید کرده بود، و داده‌های جدید نشان می‌دهد که احتمالا تعداد زیادی از آنها سنگی و قابل سکونت هستند.

او در بیانیه‌ای که در این‌ رابطه منتشر شد، با اشاره به این که هنوز نتایج این پژوهش‌ نهایی نیست و آب به تنهایی فقط یکی از عوامل مورد نیاز زندگی در سیاره است، گفت که محاسبات آنها نشان می‌دهد که این جهان‌ها نقاط مشترک زیادی دارند.

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا با «ناسا»، تلسکوپ فضایی کپلر را برای پژوهش‌های علمی در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب کرد.

این تلسکوپ که تصاویر شگفت‌انگیزی از کهکشان گرفت و آگاهی‌های ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داد، پس از اتمام سوخت در سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد.

این پژوهش جدید که قرار است در «ژورنال ستاره‌شناسی» منتشر شود، به بررسی رابطه بین دمای ستاره و نوری که یک سیاره در حال گردش در مدار آن جذب می‌کند، پرداخته است. راوی کوپاراپو، یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید، دانشمندان می‌دانستند که قابلیت سکونت فقط براساس فاصله فیزیکی یک ستاره از سیاره دیگر تعریف می‌شود، اما دمای لازم فرضیه‌های گوناگونی را مطرح می‌کرد. 

زمین به دلیل فاصله مناسب از خورشید، و خورشید به دلیل دمای مناسب، الگوی ایده‌آل دانشمندان برای کشف ستاره‌ها و سیاره‌های مشابهی در کهکشان هستند.

نویسندگان این پژوهش باور دارند که حداقل ۴ سیاره فراخورشیدی قابل سکونت در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سال نوری از زمین وجود دارند.

یک‌ سال نوری که مقیاس سنجش فاصله در فضا محسوب می‌شود، تفریبأ ۶ هزار میلیارد مایل (بیش از ۹ هزار میلیارد کیلومتر) است.

به گفته استیو برانسون، یافته‌های آنها نتیجه یک پژوهش اجمالی بسیار مختصر در فرای منظومه شمسی است. 

او در ادامه یادآور می‌شود: «کهکشان ما، بسیار جذاب است و دنیاهای جذابی دارد، که برخی از آنها ممکن است تفاوت زیادی با دنیای ما نداشته باشد.»

نتایج پژوهش‌های گروه دیگری از دانشمندان در ماه اکتبر، از احتمال وجود ۲۴ سیاره بالقوه «قابل سکونت» را که ممکن است شرایط مناسبی برای زندگی داشته باشند، خبر داده بود.

صدای امریکا