مقامات ایالات متحده می‌گویند که دولت دونالد ترامپ در نظر دارد تا روز ۱۵ ژانویه سال آینده (۲۶ دی ماه) حدود نیمی از نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و شمار آنها را به دو هزار و ۵۰۰ نفر برساند.

خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۲۶ آبان گزارش داد که این فرمان جایگزین برنامه دونالد ترامپ برای خروج همه نیروها تا آخر سال جاری میلادی است که ارتش و مشاوران دیپلماتیک کاخ سفید با آن مخالف بودند.

بر اساس این گزارش، پنتاگون همچنین می‌خواهد شمار نیروهای آمریکایی در عراق را ۵۰۰ نفر کاهش دهد و به دو هزار و ۵۰۰ نفر برساند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که این تصمیمات با توجه به تغییراتی که آقای ترامپ هفته گذشته در رهبری پنتاگون ایجاد کرد، تعجب‌آمیز نیست چرا که چهره‌های وفادار به او اکنون در مسند امور قرار دارند، کسانی که مانند او از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در مناطق جنگی ناخرسند هستند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که آخر هفته گذشته به رهبران ارتش درباره برنامه خروج نیروها توضیح داده شد و این امر با یک فرمان اجرایی نیز همراه خواهد بود، اما این فرمان هنوز به فرماندهان ابلاغ نشده است.

آمریکا در حال حاضر حدود چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار نیرو در افغانستان و سه هزار نیرو نیز در عراق دارد.

به گفته این مقامات آمریکایی که در گزارش آسوشیتدپرس به نام آنها اشاره نشده است، کاهش شمار نیروهای آمریکایی در کشورهای مورد اشاره تا پنج روز مانده به استقرار دولت جو بایدن انجام خواهد شد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که فرماندهان ارتش کمتر درباره خروج نیروها از عراق ابراز نگرانی کرده‌اند، چرا که نیروهای عراقی در مقایسه با افغانستان بهتر می‌توانند امنیت کشور خود را برقرار کنند.

سخنان روز شنبه کریستوفر میلر، رئیس جدید منصوب آقای ترامپ در پنتاگون، نیز اشاراتی ضمنی به خروج نیروهای آمریکایی داشت. او گفت که «ما متعهدیم جنگی را که القاعده در سال ۲۰۰۱ به کشور ما کشاند، تمام کنیم.»

آقای میلر سپس تاکید کرد که «هر جنگی باید به پایان برسد» و «این جنگ هم‌اکنون نیز طولانی شده و خیلی‌ها از جنگ دیگر خسته شده‌اند.»

گزارش‌ها درباره کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق اما انتقاد شدید میچ مک‌کانل، رئیس سنای آمریکا، را به دنبال داشت که اعتقاد دارد چنین تصمیمی «یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ» برای افراط‌گرایان خواهد بود.

به گفته او، با خروج نیروهای آمریکایی فضا برای طالبان باز می‌شود تا افغانستان را تصرف کنند و القاعده و گروه موسوم به «خلافت اسلامی» نیز امکان بازسازی خود را پیدا می‌کنند.

آقای مک‌کانل اظهار داشت: «پیامدهای زودهنگام خروج نیروهای آمریکا احتمالا بدتر از خروج این نیروها از عراق در سال ۲۰۱۱ با تصمیم باراک اوباما خواهد بود که زمینه ظهور داعش و دور جدید تروریسم جهانی را فراهم آورد.»

طبق گزارش‌ها دونالد ترامپ احتمالا در همین هفته برنامه خود برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان اعلام می‌کند.

رادیو فردا