شرکت «مُدِرنا» روز دوشنبه از میزان تاثیرگذاری بسیار بالای واکسن در دست تهیه‌اش خبر داد.

به گزاش رویترز، داده‌های اولیه پژوهش‌های در حال انجام نشان می‌دهد این واکسن، که شرکت مدرنا آن را با همکاری انستیتوی ملی بهداشت آمریکا طراحی کرده، ۹۴.۵ درصد موثر بوده است. 

هفته گذشته، شرکت فایزر اعلام کرده بود که واکسنش به همین نسبت کارآیی داشته است. 

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی دولت آمریکا، این نتایج را «چشمگیر» خواند و گفت حتی از واکسنی که ۶۰ درصد مؤثر باشد نیز رضایت خواهد داشت. 

دکتر استیون هاج، رئیس شرکت مدرنا، از این «نقطه عطف بسیار مهم» استقبال کرد و گفت داشتن نتایج مشابه از دو شرکت مختلف اطمینان‌بخش است. 

دکتر هاج به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت برای تأمین تقاضای جهانی به واکسن‌های زیادی نیاز است و یک واکسن به تنهایی نمی‌تواند‌ جلوی این همه‌گیری را بگیرد.

دانشمندان ضمن استقبال از اعلام این نتایج هشدار داده‌ اند که سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) برای تصمیم‌گیری در مورد صدور مجوز واکسیناسیون خارج از مطالعه تحقیقاتی، باید اطلاعات به دست آمده در رابطه با ایمنی واکسن را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

چنان چه سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا اجازه استفاده اضطراری از این واکسن‌ها را صادر کند، میزان محدودی از واکسن پیش از پایان سال جاری عرضه خواهد شد. 

هر دو واکسن شرکت‌های مدرنا و فایزر در دو دُز تجویز می‌شوند و این دُزها باید به فاصله چند هفته مصرف شوند.

مقامات آمریکایی امیدوارند تا پایان ماه دسامبر، ۲۰ میلیون دُز از هر یک از این واکسن‌ها را در اختیار داشته باشند. صدای امریکا