اعتراض به دروغگویی و دورویی مقامات جمهوری اسلامی

پس از اینکه معصومه ابتکار گزارش برنامه تبلت صدای آمریکا درباره پسرش را تکذیب کرد و گفت او مانند بقیه جوانان برای تحصیل در آمریکا حضور دارد، تعدادی از زنان سرشناس ایرانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این سخنان واکنش نشان دادند.

معصومه ابتکار که در اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری کارکنان آن نقش پررنگی داشت، مدعی است که پسرش پس از پایان تحصیل به ایران باز می‌گردد اما مسیح علینژاد، روزنامه نگار و مجری برنامه تبلت می‌گوید که درس فرزند خانم ابتکار به پایان رسیده است اما او حاضر به بازگشت به ایران نیست.

آلن ایر، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ویدئوی سخنان ابتکار که گفته بود چقدر باید هزینه بدهد، در توئیتر نوشت: «معصومه ابتکار هزینه داده؟… خنده دار است واقعا.»

مادر پویا بختیاری نیز در پیامی ویدئویی معصومه ابتکار را خطاب قرار داد و پرسید چرا او که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفت و نام آن را تسخیر لانه جاسوسی گذاشت فرزندش را به آمریکا فرستاده است؟

او که پسرش را در جریان اعتراضات آبان سال گذشت با تیراندازی ماموران امنیتی از دست داد، پرسید: «شما امثال پسر مرا زیر خاک می‌فرستید تا به ثروتی دست پیدا کنید که فرزندان خود را برای زندگی به کشورهای غربی بفرستید.»

با انتشار سخنان خانم ابتکار، همچنین تعدادی از  زنان ایرانی و هنرمندان ساکن آمریکا به آن واکنش نشان داده و سخنان او را تناقض آشکار در رفتار مسئولان جمهوری اسلامی در مورد فرزندان خود و مردم ایران دانستند. از جمله رویا حکاکیان، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار در پیامی در توئیتر نوشت که بسیاری از واقعیت های گروگانگیری در سفارت آمریکا در ایران بیان نشده یا وارونه عنوان شده است.

او اضافه کرد: «این واقعیت که پسر معصومه ابتکار، کسی که در گروگانگیری نقش داشت، در آمریکا است در حالیکه کسانی که در مورد دشمنی با آمریکا با او همفکر نیستند و آن را بیان نمی‌کنند در ایران از ارائه هنر خود محرومند، یک بی‌عدالتی عمیق است.»

نینا انصاری، نویسنده و تاریخ‌شناس، نیز در پیامی در توئیتر با اشاره به سخنان معصومه ابتکار آن را گستاخی زنی خواند که سخنگوی گروگان گیران اشغال کننده سفارت آمریکا بوده و به تازگی نیز دولت آمریکا را دولت ترویست خوانده است.

دو تن از هنرمندان زن ایرانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند نیز به گفته های معصومه ابتکار واکنش نشان دادند. یکی از آن‌ها گفت: خانم ابتکار! این خیلی خوب است که شما، که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتید و کارمندان آن را به گروگان گرفتید، خود و خانواده تان می توانید به راحتی و بدون نگرانی به آمریکا سفر کنید و برگردید به ایران. اما من که فعالیت سیاسی نکرده و نمی‌کنم و تنها در آهنگ هایی که میخوانم از حقایق می‌گویم، نمیتوانم به ایران برگردم و خانواده خودم را ببینم چون در صورت بازگشت با زندان یا حتی احتمالا اعدام روبرو می شوم.»

او سپس از معصومه ابتکار پرسیده است که چرا چنین تناقضی وجود دارد؟

یکی دیگر از هنرمندان نیز در پیامی ویدئویی خطاب به معصومه ابتکار گفت: «شما هیچ هزینه ای برای کارهای خود نداده‌اید، من هزینه دادم که به جرم خوانندگی به زندان محکوم شدم، مجبور به ترک کشورم و پناهندگی در کشور دیگری شدم و و نمیتوانم برای دیدار خانواده ام به ایران بازگردم.»

او اضافه کرد که این مادران داغدار، زندانیان سیاسی و همه زنان ایرانی هستند که هزینه داده اند.

پیشتر نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به کاربران ایرانی شبکه های مجازی که درباره حضور فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در آمریکا پرسیده بودند، گفته بود: «همان کسانی که مشغول نابود کردن زندگی مردم ایران هستند، فرزندان‌شان را به خارج می‌فرستند؛ زیرا آنها ثروتمند هستند؛ زیرا ثروت شما را دزدیده‌اند و از طریق فساد، پول شما را گرفته‌اند؛ آنها [مقامات رژیم ایران] به مردم خوب و زحمت‌کش ایران لطمه زده اند.»

او اضافه کرده بود: «آنها پول شما را گرفته‌اند و حالا بچه‌های خود را به خارج می‌فرستند تا درس بخوانند، خرید کنند، و از مزایای آزادی که ما در ایالات متحده داریم، استفاده کنند. آنها می‌دانند که کشورشان دیگر برای خودشان به اندازه کافی خوب نیست. مقامات [ایران] می‌گویند که کشور برای شما مردم خوب است، اما برای خانواده آنها خوب نیست.»

حضور فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی در حالیست که ناکارآمدی، دشمنی رژیم ایران با همان کشورها و فساد این رژیم، کشور را با تورم و رکود شدید اقتصادی روبرو کرده و زندگی را برای اقشار متوسط و کم درآمد به شدت دشوار کرده است.