دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، فرمانی را امضا خواهد کرد که به موجب آن اولویت در توزیع واکسن کرونا به مردم این کشور داده می‌شود و تنها پس از توزیع در آمریکاست که این واکسن‌ها می‌توانند به کشورهای دیگر ارسال شوند.

دولت آقای ترامپ این فرمان را در راستای تعهد او به سیاستی دانسته که در شعار «نخست آمریکا» تجلی یافته است. کاخ سفید در چهار سال دولت دونالد ترامپ با سرلوحه قرار دادن این شعار سیاست‌های خود در امور خارجه، تجارت و مهاجرت را تعیین کرد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده به خبرنگاران در جریان نشستی مربوط به سیاست‌های واشینگتن در قبال بحران کرونا گفته است که این فرمان روز سه‌شنبه به امضای رئیس جمهور می‌رسد.

طبق این فرمان، آقای ترامپ وزارت خارجه را موظف می‌کند که در همکاری با کشورهای دیگر برای تهیه واکسن کرونا به گونه‌ای عمل کند که تداخلی با توزیع واکسن در داخل کشور به وجود نیاید. همچنین دولت ایالات متحده برنامه‌ای نیز برای اهدای واکسن به کشورهای فقیر دارد.

این گزارش می‌افزاید که واکسن کرونا برای مردم این کشور رایگان خواهد بود. یک مقام دولت آقای ترامپ گفت: «هیچ یک از آمریکایی‌ها مجبور نیستند که حتی یک پنی از جیب خود برای این واکسن هزینه کنند.»

روز سه‌شنبه در این راستا اجلاسی در کاخ سفید برگزار می‌شود که یکی از اهداف آن توجیه و آموزش مردم در رابطه با واکسن کرونا است تا اعتماد عمومی نسبت به واکسن‌های موجود جلب شود.

واکسن‌های دو شرکت فایزر و مدرنا در آستانه اخذ مجوز استفاده اضطراری در ایالات متحده هستند. این میان مجوز استفاده از واکسن فایزر در بریتانیا صادر شده است و این شرکت در حال مذاکره با دولت‌های دیگر کشورها نظیر هند است.