نتانیاهو: با کشورهای دیگر که خواهان برقراری روابط با ما هستند در تماس هستیم

همزمان با گسترش روابط دیپلماتیک اسرائیل در عرصه بین‌الملل، این کشور روز شنبه ۲۲ آذر با بوتان، کشوری با جمعیت عمدتا بودایی در همسایگی هند، روابط برقرار کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه اسرائیل گزارش داد که این توافق برقراری روابط پس از چندین سال تماس‌های پنهانی بین اسرائیل و بوتان با همین هدف صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گبی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل، گفت: «چرخه شناسایی اسرائیل در حال رشد و گسترش است.»

وی افزود: «برقراری روابط بین ما و پادشاهی بوتان همچون یک تحول مهم دیگر در تعمیق پیوندهای اسرائیل در آسیا خواهد بود.»

مراسم امضای توافق روز شنبه بین سفیران دو کشور در سفارت اسرائیل در هند انجام شد.

نخست وزیری اسرائیل در توییتر از قول بنیامین نتانیاهو نوشت: «من از برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و بوتان، که ثمره دیگری از توافق‌های صلح است، استقبال می‌کنم.»

در ادامه این پیام توییتری از قول آقای نتانیاهو نوشته شده است: «ما با کشورهای دیگری هم که خواهان پیوستن [به این روند] و برقراری روابط با ما هستند، در تماس هستیم.»

در پی به نتیجه رسیدن «توافق‌های ابراهیم»، ابتدا اسرائیل و امارات متحده عربی روابط خود را عادی کردند و پس از آن بحرین به این توافق پیوست. سودان سومین کشوری بود که به این توافق پیوست و مراکش چهارمین کشور محسوب می‌شود. 

پرزیدنت ترامپ در آن زمان و پس از توافق صلح تاریخی میان اسرائیل و امارات متحده عربی که با ابتکار و میانجی‌گری دولت آمریکا به دست آمد، گفته بود: ‌«اکنون که یخ [رابطه] شکسته شده است من انتظار دارم که کشورهای عرب و مسلمان بیشتری راه امارات متحده عربی را دنبال کنند.»

صدای امریکا