کمیته اجرایی نشست تجاری ایران و اروپا روز یکشنبه ۲۳ آذر اعلام کرد که این نشست لغو شده و آن را به زمان دیگری موکول کرده است.

این نشست قرار بود در روزهای ۲۵ تا ۲۷ آذر به صورت مجازی برگزار شود و در آن پیرامون چگونگی گشایش در روابط ایران و اتحادیه اروپا بحث و تبادل‌نظر شود.

این کمیته گفته که سه هزار و ۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور جهان برای شرکت در این نشست مجازی ثبت‌نام کرده‌اند و افزوده است: «انجمن‌های بازرگانی اروپایی و ایرانی به جستجوی در زمینه ظرفیت و ارزش بالقوه در مبادلات تجاری ادامه می‌دهند.»

کمیته یاد شده به دلیل تعویق این نشست اشاره نکرده است ولی پیش از انتشار اطلاعیه آن، دبیر سیاسی روزنامه بریتانیایی «گاردین» که مجری این نشست بود اعلام کرد که در واکنش به اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، از حضور در آن انصراف داده است.

پاتریک وینتور در توئیتی اعدام آقای زم را «انزجارآمیز» خواند.

در این نشست قرار بود علاوه بر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان تجارت جهانی حضور پیدا کنند.

آقای وینتور در توئیت خود افزوده بود: «اطمینان دارم که هیئت اعزامی (اتحادیه اروپا) درباره این‌که روابط تجاری چگونه باید مبتنی‌بر احترام به حقوق بشر باشد، بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.»

تعویق برگزاری این نشست سه روزه پس از آن اعلام می‌شود که اتحادیه اروپا، و به ویژه آلمان و فرانسه، اعدام روح‌الله زم توسط جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به موضع اتحادیه اروپا، سفیر آلمان و رئیس نمایندگی فرانسه در تهران را احضار کرد.

روح‌‌‌الله زم که مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» بود به اتهام‌های مختلف از جمله «تحریک به اعتراضات» و «جاسوسی برای فرانسه» به اعدام محکوم و حکم او را روز ۲۲ آذر اجرا شد.

کمیته اجرایی نشست تجاری ایران و اروپا در بخش دیگری از اطلاعیه خود افزوده است: «قدرت دیپلماسی اقتصادی، مبتنی بر توانایی در زمینه فراهم کردن چارچوبی برای مناسبات سازنده است که در عین حال فرصت اقتصادی و رفاه اقتصادی را برای شهروندان به ارمغان آورد. نشست اقتصادی اروپا- ایران با این اهداف برنامه‌ریزی شده بود».

در این اطلاعیه تاکید شده که تصمیم‌گیران اروپایی و ایرانی به تعامل در زمینه ضرورت گفت‌وگو برای فراهم کردن شرایط مناسب به منظور برقراری دیپلماسی موثر اقتصادی ادامه می‌دهند.

کمیته یاد شده افزوده است: «سازمان‌دهندگان نشست در پی آن هستند که آن را در آینده‌ای نزدیک برگزار کنند تا این اهداف به صورت کامل محقق شودَ».

رادیو فردا