شهروند: گری کلمنت، کارشناس پولشویی سابق در کانادا می گوید برخی از صرافی های تورنتو برای جمهوری اسلامی پولشویی می کنند. او در گفتگو با گلوبال نیوز گفته که این صرافی ها اغلب دفاتر خود را در مکان هایی انتخاب می کنند که در دید عموم نیست و گزارش تراکنش های مالی خود را به اداره مبارزه با پولشویی کانادا اعلام نمی کنند.

کلمنت می گوید کانادا در مبارزه با پولشویی نسبت به کشورهای دیگر سهل انگاری کرده و همین مسئله این کشور را به کانون پولشویی برای جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

او معتقد است  نقطه آغاز تبدیل کانادا به کانون پوشویی، سال ۲۰۱۰ و زمانی است که بانک های ایرانی در جهان تحریم شدند. کلمنت می گوید به شخصه حدود ۵۰ صرافی متخلف را در دو خیابان مهم تورنتو شناسایی کرده که اغلب آنها دفاتر خود را در جواهرفروشی ها و مغازه های داخل پاساژها و خارج از دید عموم انتخاب کرده اند.

کلمنت در بخش دیگری از صحبت هایش به فردی به نام کنعانی اشاره می کند که به چند بانک کانادایی دسترسی دارد و به راحتی پول را برای عملیات تروریستی جابجا می کند. مبارزه با پولشویی در کانادا بسیار ضعیف عمل می کند و بانکداری زیرزمینی در این کشور رواج یافته.

در عین حال گلوبال نیوز در گزارش دیگری از قول کاوه شهروز، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، و همچنین رضا بنایی، تاجر اهل تورنتو و رئیس سابق کنگره ایرانیان کانادا، نوشته که جزئیات تحقیقات اخیر جهانی در مورد پولشویی حکایت از وجود بحران بزرگ پولشویی در صرافی های تورنتو دارد؛ مسئله ای که پیشتر بارها توسط جامعه ایرانی  بیان می شد.

در این تحقیقات مشخص شده فردی به نام کمرون اورتیس، نقشه های پلیس کانادا را به فردی به نام الطاف کنعانی می فروخته. این گزارش کنعانی را سلطان پولشویی و یار تروریست ها و رژیم ایران می داند. کنعانی صاحب شبکه بزرگی از صرافی ها و بانکهاست که سالانه میلیون ها دلار پول کارتل های مواد مخدر گروه های تروریستی همچون حزب الله را می شوید.

کاوه شهروز می گوید سالهاست که فعالان سعی می کنند توجه مقامات کانادا را از منشا پولی که به این کشور جاریست باخبر کنند و خوشبختانه پرونده کمرون اورتیس و ارتباطش با کنعانی می تواند به آنها نشان دهد که این موضوع جدی است.

رضا بنایی، دیگر فعال مدنی نیز از رشد قارچ گونه صرافی های تورنتو ابراز نگرانی کرده و از پلیس کانادا خواست که جلوی آنها را بگیرد.

یک صراف در تورنتو در این مورد به خبرنگار گلوبال نیوز گفته که پیش از سال ۲۰۱۰ تنها ۵ صرافی در تورنتو وجود داشت اما اکنون حدود ۷۰ واحد صرافی تنها در دوخیابان یانگ و اسستیلنز وجود دارد. از جمله صرافی فرزام مهدی زاده که در سال ۲۰۱۶ مورد یورش پلیس قرار گرفت و مهدی زاده متهم به پولشویی ۱۰۰ میلیون دلاری در یک سال شد.