شهروند ـ آرش عزیزی: اریک هاسکینز، وزیر مهاجرت و شهروندیِ دولت لیبرال انتاریو،‌در چند هفته‌ی اخیر مکررا به تصمیم دولت هارپر برای کاهش قابل توجه بودجه‌ ی آژانس‌های کمک به مهاجران و تازه ‌واردان اعتراض کرد.

دولت فدرال هارپر تصمیم گرفته بود۴۴ میلیون دلار بودجه ‌ی ۳۵ آژانس محلی را که برای آماده کردن کانادایی ‌های جدید برای یافتن شغل و تقویت اقتصاد انتاریو تلاش می‌ کنند، کاهش دهد. دولت انتاریو، به رهبری هاسکینز،‌اعلام کرده با این تصمیم مقابله خواهد کرد.درست در میان تعطیلات سال نو بود که ده آژانس در تورنتو نامه ‌ای از دولت فدرال دریافت کردند که به آن‌ها اطلاع می‌داد ۱۰۰ درصد بودجه ‌ی خود را از دست خواهند داد. ۲۵ آژانس دیگر با کاهش قابل توجه بودجه مواجه هستند. هاسکینز در مقاله‌ ای که در این مورد نوشته می‌گوید:”این تصمیم را دولت فدرال به طور یکطرفه و بی مشورت و هشدار گرفته.”وزیر مهاجرت لیبرال می‌افزاید:”تاثیر این قطع بودجه ‌ها هم بر تازه ‌واردان و هم بر آژانس ‌های محلی که به آن ‌ها خدمت می‌کنند ویرانگر است. نه تنها صدها تن مددکار متعهد (که بسیاری خودشان هم مهاجر هستند) شغل خود را از دست می ‌دهند، ده ‌ها هزار کانادایی جدید دسترسی به خدمات کلیدی که برای موفقیت و مشارکت در اقتصاد ما به آن نیاز دارند از دست می‌ دهند”. هاسکینز گفته این قطع بودجه ‌ها به احیای اقتصادی انتاریو و نهایتاً به آینده ‌ی انتاریو لطمه خواهند زد.

هاسکینز این هفته در ضمن در جلسه‌ ی ماهیانه شورای ملی مطبوعات و رسانه ‌های قومی کانادا که در کوئینزپارک برگزار می‌شود،‌حضور یافت و از اقدامات خود گفت. هاسکینز گفت:”بلافاصله وقتی از ماجرا با خبر شدم جلسه ‌ای فوری با آژانس‌ های محلی مورد نظر برگزار کردم. به من گفتند قطع بودجه‌ ی فدرال به این معنی است که باید مددکارانی را از کار برکنار کنند که به مهاجران به زبان ‌های خودشان کمک می‌کنند از جمله ماندارین، کانتونی، پنجابی، هندو، تامیل، عربی، فارسی، پشتو، امهاری، تاگالوگ، اسپانیایی و …”.جیسون کنی، وزیر مهاجرت فدرال، گفته علت این قطع بودجه‌ ها این بوده که مهاجران امروز در استان‌ هایی به غیر از انتاریو اقامت می‌گزینند. هاسکینز اما می‌گوید:”بگذارید روشن صحبت کنیم، دولت فدرال دارد یک ‌طرفه ۵۳ میلیون دلار بودجه را در سطح کشوری قطع می‌کند. خبر از هیچ تجدید توزیعی نیست. این قطع بودجه کشوری عظیمی است، آن هم در زمانی که تعداد مهاجران به کانادا رو به افزایش است”.هاسکینز در ضمن اشاره کرده که در حالی که استان کبک به طور متوسط برای کمک به هر مهاجر حدود ۵۰۱۱ دلار دریافت می‌کند این میزان برای انتاریو ۳۲۴۸ دلار است، یعنی کمتر از دوم سومِ کبک. هاسکینز گفته به مقابله با این تصمیمِ دولت هارپر ادامه خواهد داد.