شهروند- اندرو شیر که در تاریخ ۲۰ می ۳۸ سالش تمام شد و از نخست وزیر فعلی کانادا نیز بسیار جوانتر است، روز شنبه توانست با شکست رقیب خود ماکسیم برنیه ۵۴ ساله از کبک با کمتر از دو درصد در میزان آراء، به عنوان رهبر حزب محافظه کار انتخاب شده و امید تازه ای را برای برنده شدن انتخابات ۲۰۱۹ در دل محافظه کاران زنده کند.

اندرو شیر اگرچه چهره ی بسیار جوانی دارد، اما برای سیاست کانادا ناشناخته نیست. شیر در اتاوا پایتخت کانادا متولد شده است و نماینده ی مناطق غربی و مرکزی کانادا است.

شیر دو زبانه است و این قابلیت بالایی برای او در این حزب محسوب می شود و به گفته ی بسیاری از طرفداران، شیر قابلیت این را دارد که با تمام کانادایی ها در تمام نقاط این کشور ارتباط برقرار کرده و همگان به او اعتماد خواهند کرد.

او در سال ۲۰۰۴ و در سن ۲۵ سالگی توانست با شکست رقیب خود از حزب نیودمکرات وارد مجلس عوام شود. هفت سال بعد و در سن ۳۲ سالگی به عنوان جوانترین سخنگوی مجلس عوام برگزیده شد. شیر بار دیگر در روز شنبه ۲۷ ماه می ۲۰۱۷ تاریخ ساز شد و این بار رهبری حزب محافظه کار را به دست گرفت و امید آن دارد که بتواند در سال ۲۰۱۹ با بردن انتخابات و کنار زدن رقیب جوان خود، جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا شود.

ماکسیم برنیه رقیب اندرو شیر در انتخابات رهبری محافظه کاران دست او را به عنوان برنده بالا برده است

برخی افراد او را استفان هارپر به همراه لبخند می دانند و این شاید به دلیل تشابه دیدگاه های سیاسی این رهبر حزب محافظه کار باشد، اگرچه فاصله ی سنی آنها تقریبا فاصله ی یک نسل است.  شیر انتقادهای زیادی را به دولت جاستین ترودو وارد کرده است و می گوید اجازه نمی دهد کاری که پدر جاستین ترودو با نسل وی کرد، پسرش با بچه های شیر انجام دهد.

پیروزی او پیروزی ساده ای نبوده است و حتی در میان محافظه کاران اجتماعی شیر منتقدان فراوانی دارد و بسیاری به دیدگاه های او در زمینه ی ازدواج همجنسگرایان و قوانین سقط جنین ایراداتی وارد کرده اند.

اندرو شیر می گوید آماده است تا برای بردن در انتخابات سال ۲۰۱۹ با همه ی محافظه کاران متحد شود زیرا به گفته ی وی رمز موفقیت در یکی شدن است.