شهروند ـ آرش عزیزی: راب فورد، شهردار جدید تورنتو، بودجه ‌ی اولین سال دولت شهری خود را اعلام کرد. بر خلاف وعده‌ های انتخاباتی او و انتظاراتی که می ‌رفت، شاهد کاهش عظیم مخارج نبوده‌ ایم. در عوض فورد می‌خواهد تمام مازاد بودجه ‌ای که دولت دیوید میلر جمع کرده بود (۲۶۸ میلیون دلار) در طول یک سال مورد استفاده قرار دهد، هزینه‌ ی بعضی خدمات (از جمله تی تی سی) را افزایش دهد و البته تعطیلی بعضی خدمات را نیز هدف گرفته است.

فورد روز دوشنبه با اعلام بودجه‌ ی سال ۲۰۱۱ گفت: «این آغاز عصری جدید است.»

نماینده‌ ی سابق اتوبیکو در شورای شهر مشخصاً بسیاری از وعده ‌هایی که زمان انتخابات مطرح کرده بود زیر پا گذاشته است. مثلا او قول داده بود بودجه‌ ی سالیانه ‌ی شهرداری را ۲/۵ درصد کاهش دهد، اما بودجه‌ ی جدید (۹/۴ بیلیون دلار)‌۶۸ میلیون دلار بیش‌تر از سال قبل است.

فورد وعده داده بود شاهد کاهش خدمات نخواهیم بود، اما از همین حالا کم شدن خطوط اتوبوس ‌ها، تعطیل شدن کتابخانه ‌ها، قطع غذای پناهجویان و … اعلام شده است.

باضافه کارشناسان می‌گویند فورد صحنه را برای سال ۲۰۱۲ آغاز می‌کند که شاهد کاهش واقعی خدمات و برنامه‌های شهرداری خواهیم بود.

از جمله کاهش‌ هایی که در بودجه‌ ی همین امسال جا گرفته ‌اند:

ـ کاهش ساعات بعضی خطوط اتوبوس.

ـ افزایش قیمت تی تی سی (از ژتونی ۵/۲ دلار به ژتونی ۶/۲  دلار).

ـ تعطیلی کتابخانه ‌ای در مترو هال.

ـ فرستادن بعضی پناهجویان به متل‌ های ارزان ‌قیمت به جای خانه‌ های امن. (گورد پرکس، عضو شورای شهر، می‌گوید این به این علت است که در متل‌ ها غذایی سرو نمی ‌شود.)

ـ کاهش صندوقی برای کمک به مستاجرین در مقابله با صاحب ‌خانه ‌های بد.

ـ پایان برنامه‌ ی تعمیر ناودان که ۱۳ هزار نفر در فهرست انتظار آن هستند.

ـ حذف برنامه‌ ی ساختن زمین اسکیت روی یخ در کنار دریاچه.

این‌ها مجموعاً قرار است ۵۷ میلیون دلار از بودجه‌ ی ۹/۳ میلیاردی شهرداری کم کنند. بسیاری از رسانه ‌ها و ناظران می‌ پرسند آیا این آن کاهش اتلافی است که فورد از آن سخن می‌ گفت؟

۲۳ میلیون دلار دیگر هم قرار است با افزایش هزینه ‌هایی که تا آخرین ساعات چاپ شهروند جزئیاتش هنوز اعلام نشده، کسب شود. کارشناسان می‌گویند احتمالا شاهد افزایش ۳ درصدی قیمت کلاس ‌های شنا، اسکیت روی یخ و سایر برنامه‌ های تفریحی خواهیم بود.

سال گذشته، دیوید میلر، شهردار سابق، تنها ۱۶ میلیون دلار هزینه‌ ی خدمات را افزایش داده بود که فورد، که در آن زمان نماینده‌ ی اتوبیکو در شورای شهر بود، به او به این خاطر تاخته بود، اما خود او حالا افزایشی حتی بالاتر ایجاد کرده است.

مه‌ یر سیمیاتچکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون، در مصاحبه با استار گفته این حرکت باعث نارضایتی مردم خواهد شد. او گفته: «جالب است که ببینیم این پایان ماه عسل راب ‌فورد با کسانی که به او رای دادند خواهد بود یا نه.»

سواره ها ۱ ـ پیاده ها ۰

نکته ‌ای که بسیاری از ناظران به آن اشاره کرده‌ اند این است که گرچه فورد به وعده ‌ی خود عمل کرد و مالیات ۶۵ دلاری ثبت نام ماشین را حذف کرد، اما او می‌خواهد دقیقاً همین مقدار در سال را از پیاده ‌ها بگیرد. افزایش ۱۰ درصدی ژتون ‌های تی تی سی حدود سالی ۶۰ دلار هزینه ‌ی اضافه به کسانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند ضربه خواهد زد.

این افزایش، که شاید همین اول فوریه، یعنی کمتر از سه هفته‌ ی دیگر، شاهدش باشیم، به اضافه کاهش ساعات ۴۸ خط اتوبوس، و البته عدم اعلام هرگونه طرح گسترش مترو که فورد وعده ‌اش را داده بود، نشان از بی ‌توجهی شهردار به نظام حمل و نقل عمومی شهر دارد.

تورنتو استار در سرمقاله‌ ی تندی در این مورد از فورد انتقاد کرد. تیتر این سرمقاله که بودجه‌ ی شهرداری را تحلیل کرده بود، اینچنین بود: «فورد رانندگان را به جای کاربران حمل و نقل عمومی برمی‌گزیند.»

از دیگر «برندگان» بودجه‌ ی فورد می‌توان به پلیس اشاره کرد که به نظر می ‌آید شهردار نمی‌ خواهد حتی یک دلار هم از هیچ کدام از بودجه ‌هایش کم کند. فورد با بیل بلر، رئیس پلیس تورنتو، دیدار کرد و ضمن اعلام اعتماد کامل به او از توجه ویژه ‌اش به بودجه ‌ی پلیس خبر داد.

فورد همچنان می‌گوید در سال ۲۰۱۲ «کسری بودجه ساختاری» نیم میلیارد دلاری را کم می ‌کند.

شورا باید در مورد بودجه‌ ی کنونی در پایان ماه فوریه بحث کند و رای بگیرد.