هفتمین کنفرانس دوسالانه ایرانشناسی از ۳۱ جولای تا سوم آگوست در هتل پارک هایت تورنتو از سوی انجمن بین المللی برای مطالعات ایرانشناسی با مدیریت دکتر محمد توکلی طرقی استاد دپارتمان مطالعات خاورمیانه ی دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.



هفتمین کنفرانس دوسالانه ایرانشناسی از ۳۱ جولای تا سوم آگوست در هتل پارک هایت تورنتو از سوی انجمن بین المللی برای مطالعات ایرانشناسی با مدیریت دکتر محمد توکلی طرقی استاد دپارتمان مطالعات خاورمیانه ی دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

در این خصوص روز سه شنبه ۲۲ جولای کنفرانس مطبوعاتی در اتاق شماره ۳ شهرداری تورنتو برگزار شد. در این جلسه تعدادی از سخنرانان سمینار ایرانشناسی از جمله دکتر محمدرضا باطنی، دکتر شمس الدین نجمی، دکتر آزیتا طالقانی و بهزاد رنجبران آهنگساز نامی و خالق سه گانه ی پارسی  به همراه دکتر محمد توکلی حضور داشتند.

ابتدا دکتر توکلی درباره برگزاری این کنفرانس اطلاعاتی داد و سپس سخنرانان حاضر در جلسه را معرفی کرد.

دکتر محمدرضا باطنی استاد برجسته زبانشناسی دانشگاه تهران در معرفی خودش گفت، من استاد بازنشسته هستم و در موسسه فرهنگ معاصر کار میکنم که خصوصی است و کارش تهیه کتاب های مرجع است و عمدتا فرهنگهای دوزبانه تهیه می کند. علاوه بر این دایره المعارفی در دست تهیه است که رو به اتمام است.

باطنی ادامه داد: ۱۰، ۱۵ سالی که به کار فرهنگ شناسی اشتغال دارم، رابطه ام را با زبانشناسی حفظ کرده ام.

استاد باطنی از سخنرانی های خود در سمینار پیش رو گفت و افزود: دو سخنرانی به زبان انگلیسی و فارسی خواهم داشت. در سخنرانی انگلیسی به گره هایی که بین دو زبان در ترجمه وجود دارد، اشاره خواهم کرد و سخنرانی فارسی درباره آسیب شناسی زبان فارسی است.

دکتر آزیتا طالقانی استاد زبان فارسی دانشگاه تورنتو در توضیح بخش مربوط به خود در کنفرانس ایرانشناسی گفت: چهار نشست درباره ی زبان فارسی خواهیم داشت که از جمله تئوری زبان و مطالعات تطبیقی تاریخی درباره زبان فارسی، دری و پشتو در آنها ارائه می شود.

دکتر طالقانی افزود: قرار است گزیده ای از این مقالات سال آینده به صورت کتاب چاپ شود.

دکتر توکلی همزمانی کنفرانس دوسالانه ایرانشناسی را با هزاره ی سرایش شاهنامه، موقعیتی برای پرداخت بیشتر به شاهنامه خواند و دکتر نجمی را که در این کنفرانس به موضوع "شاهنامه خوانی در عصر صفوی" خواهد پرداخت، معرفی کرد.

دکتر شمس الدین نجمی استاد و مدیر گروه تاریخ دانشگاه کرمان نیز در آغاز از دانشگاه تورنتو و برگزارکنندگان کنفرانس و دکتر توکلی تشکر کرد و سپس به شاهنامه ی فردوسی پرداخت. او گفت: شاهنامه بزرگترین سند هویت ملی و فرهنگی ایرانیان است. اگر شاهنامه نبود چه طور می خواستیم هویت خود را نشان دهیم.

دکتر نجمی با اشاره به نام اقوامی که در شاهنامه ذکر شده افزود: شاهنامه سند اقوام ایرانی است. او همچنین گفت که از آخر دوران ساسانیان نام ایران در تاریخ گم شد و فردوسی نام ایران را دوباره زنده کرد.

 

گفتنی ست بخشی از مقاله ی "شاهنامه خوانی در عصر صفوی" از دکتر نجمی را در همین شماره شهروند می توانید بخوانید.

برای بزرگداشت هزاره شاهنامه فردوسی مرکز "ابتکار ایران شناسی تورنتو" به اتفاق انجمن جهانی ایران شناسی نمایش منحصربه فردی از همراهی صدا و تصویر با اجرای ارکستر سمفونی تدارک دیده است. در این برنامه دیدنی شاهنامه خوان سرشناس ایران، مرشد ولی الله ترابی با رهبری خانم جوان فله تا و هنرنمایی اعضای ارکستر سمفونی تورنتو، منتخبی از قطعات سه گانه پارسی اثر آهنگساز بزرگ ایرانی، بهزاد رنجبران، که با الهام از شاهنامه فردوسی ساخته شده است، اجرا خواهند کرد. در این برنامه نمایش تاریخی پرده خوانی با همراهی سازهای نوین و نمایش مینیاتورهای کم نظیر بر پرده عظیم نمایش، به صحنه های حماسی شاهنامه همچون هفت خوان رستم، داستان سیمرغ، خون سیاوش و آگاهی یافتن زال، جانی دوباره خواهند بخشید.

بهزاد رنجبران از سفر کوتاهش به ایران برای دیدار با مرشد ترابی گفت و ویژگی های کنسرت در پیش رو را توضیح داد و و با اشاره به اینکه برای این کنسرت نقشی تاریخی قائل است،گفت: سنت نقالی در سراسر ایران رواج داشته ولی با وجود وسایل ارتباط جمعی تضعیف شده و ارزش خود را نزد جوانان از دست داده است. او افزود: یکی از ویژگی های کنسرت ارائه نقالی در ارکستر سمفونیک تورنتو است به همراه نمایش نگارگری های شاهنامه متعلق به قرن ۱۶ بر پرده بزرگ.

کنسرت هزاره شاهنامه شنبه ۲ آگوست ۲۰۰۸ در سالن روی تامسون هال اجرا می شود.

در پایان دکتر توکلی با اشاره به اینکه دیگر تورنتو مصرف کننده فرهنگ جهانی نیست بلکه تولیدکننده است، گفت: این کنسرت آغاز جهانی شدن فرهنگ ایرانی و جهانگیرشدن پیام شاهنامه است.

در بخش پرسش و پاسخ سخنرانان به پرسش های رسانه ها پاسخ دادند.

 

گفتنی ست کنفرانس مطالعات ایرانشناسی اطلاعیه زیر را جهت علاقمندان به شرکت در کنفرانس منتشر کرده است.

«انجمن جهانی مطالعات ایرانشناسی به اطلاع همگان می رساند که هفتمین کنفرانس دوسالانه این انجمن از تاریخ ۳۱ جولای تا ۳ آگوست ۲۰۰۸ در هتل پارک هایات تورنتو برگزار می شود. نظر به استقبال بی نظیر علاقمندان به شرکت در این کنفرانس امکان ثبت نام با تخفیف ویژه برای استفاده از برنامه های یک روز کنفرانس فراهم شده است. علاقمندان می توانند تنها با پرداخت ۲۵ دلار (دانشجویان و شهروندان ارشد ۱۵ دلار) در جلسات سخنرانی یک روز کنفرانس شرکت کنند.

کنفرانس دوسالانه مطالعات ایرانشناسی روزهای پنجشنبه۳۱ جولای- جمعه ۱ آگوست و شنبه ۲ آگوست از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر و روز یکشنبه ۳ آگوست از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر برگزار می شود.

علاقمندان لطفا توجه داشته باشند که ثبت نام یک روزه شامل همه ِ جلسات سخنرانی، نمایش فیلم و نمایشگاه کتاب در همان روز به استثنای برنامه های پذیرایی می باشد.

همچنین بلیت های کنسرت هزاره شاهنامه فقط شامل کنسرت و برنامه بزرگداشت پروفسور احسان یارشاطر است و مشمول استفاده از هیچیک از جلسات سخنرانی و نمایش فیلم و نمایشگاه کتاب نخواهد بود.»