دکتر پرویز قدیریان

ژورنال تغذیه آمریکا مقاله ای از طرف پژوهشگران دانشگاه لومالیندا منتشر کرده مبنی بر خواص بادام که نقشی مهم در تقلیل قند خون، وزن بدن و سلامتی قلب و عروق دارد. این دانه ی روغنی به علت فیبر با کیفیت بالا، چربی مخصوص، ویتامین E و پروتئین و املاح و ویتامین های مختلف سبب تکمیل رژیم غذایی روزانه شده و در نتیجه از بروز و پیشرفت بسیاری از ناهنجاری ها و بیماری ها جلوگیری می کند.

در یک بررسی علمی توسط گروه مورد بحث ثابت گردیده که بادام سوخت و ساز قند خون را تسهیل می کند و موجب تقلیل میزان آن می شود که خود در جلوگیری و پیشرفت بیماری قند موثر خواهد بود. ترکیبات موجود در بادام در ترشح و عملکرد انسولین نیز نقش دارد. در این چرخش سوخت و ساز قند و چربی و انرژی در بدن مسلماً کلسترول خون نیز کاهش می یابد.

موضوع جالبتر درباره ی بادام نقش آن در پیشگیری چاقی و ازدیاد وزن بدن است. با وجودی که بادام حاوی مقدار قابل توجهی چربی و پروتئین است باز به علت اینکه در متابولیسم و سوخت و ساز مواد غذایی در بدن نقش دارد از بروز چاقی پیشگیری می کند.

بادام غذایی است که حد اعتدال در مجموعه املاح و ویتامین ها و پروتئین و فیبر و چربی و فیتوکمیکال و غیره ی آن به صورتی تدارک و تنظیم گردیده که می تواند غذای کاملی برای شخص باشد. بارها گزارش گردیده که افراد با مصرف فقط بادام توانسته اند سالم باقی مانده و نیاز بدن را تأمین نمایند.

در افرادی که به عارضه ی کم خونی دچار هستند بهتر است پوست قهوه ای رنگ بادام از آن جدا گردد و مصرف نشود. گفتنی ست که خواص بادام خام خیلی بهتر و بیشتر از بادام سرخ شده و نمک زده است.

 

خصوصیات اخلاقی و اجتماعی چپ دست ها

به طور کلی از هر ۱۰ نفر، یک نفر چپ دست می باشد. در قرن هفدهم در فرانسه متأسفانه چپ دست ها را افرادی خبیث می دانستند و مشکلاتی برایشان به وجود می آوردند که در حقیقت خرافاتی بیش نبود. رویهمرفته اغلب چپ دست ها از جنس مذکر هستند. در سال های اخیر تحقیقات زیادی درباره ی خصوصیات اخلاقی و اجتماعی این دسته از افراد به عمل آمده که نشانگر استعداد فوق العاده، هوش و ذکاوت آنها و قدرت سخنوری و بیان مطالب می باشد. این افراد در اجتماع موفق تر هستند و در اکثر امور زندگی پیشرفت چشمگیری دارند. بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران نامی و شناخته شده چپ دست بوده و جالب اینکه از ۱۷ رئیس جمهور آمریکا، ۶ نفرشان چپ دست بودند و سه نفر از آخرین رؤسای جمهور آمریکا، کلینتون، بوش و اوباما نیز چپ دست هستند. مطالعات علمی همچنین ثابت کرده که افراد چپ دست کمی زودتر از دیگران به سن بلوغ می رسند.

می گویند که ۴ نفر از ۵ نفر طراح کامپیوتر مکنتاش چپ دست بوده و ۲۵ درصد فضانوردانی که به فضا رفته اند، چپ دست بوده اند. متأسفانه گزارش گردیده که طول عمر این افراد نسبت به دیگران کوتاه تر است. یکی از دانشمندان پیشنهاد می کند که شاید ازدیاد ترشح هورمون تستوسترون جنینی و قبل از تولد نوزاد نقشی در چپ دست شدن طفل داشته باشد.

 

اپیدمی یا همه گیری عوارض غده تیروئید

در یکی دو دهه ی گذشته به دلایل مختلف میزان بروز بیماری ها و عوارض مختلف غده ی تیروئید، مخصوصاً سرطان تیروئید به شدت افزایش یافته و نوعی نگرانی برای سردمداران بهداشت عمومی و مردم به وجود آورده است. آمار جدید نشان می دهد که فقط در آمریکا حدود ۲۷ میلیون نفر به نوعی عارضه ی غده ی تیروئید دچار هستند. به عبارت دیگر یک نفر از هر ۱۰ نفر ناهنجاری های غده ی تیروئید دارند که رقمی است بالاتر از بیماری قند و سرطان. در اینجا باید اشاره کرد که حدود ۵۰ درصد از افرادی که به ناهنجاری های غده تیروئید دچار هستند از آن بی خبرند و وقتی بیماری شکل مزمنی به خود گرفت و عوارض آن معلوم شد از وجود آن مطلع می شوند. علائم و نشانه های بالینی این بیماری در افراد مختلف متفاوت است ولی به طور کلی خستگی، ریزش موی سر، نازائی و نامرتب بودن پریود در خانم ها، یبوست، چاقی، بالا بودن کلسترول خون، کم خونی، اضطراب و  پریشانی و غیره از علائم خستگی و بیماری غده تیروئید است. البته آزمایش های اختصاصی برای تشخیص ناهنجاری ها و بیماری های غده تیروئید وجود دارند که توسط پزشک متخصص توصیه می شود.

به طور کلی آنچه که مسلم است بیماری های غده تیروئید جزئی از ناهنجاری های سیستم ایمنی بدن هستند و متأسفانه سیستم ایمنی بدن اشتباها به جای حفاظت این عضو به آن حمله می کند و مشکلاتی را به وجود می آورد و موازنه ی هورمون های غده تیروئید و بقیه غدد داخلی را به هم می زند.

کمبود ید رژیم غذایی سبب ناهنجاری های غده تیروئید می شود. عوامل دیگری در محیط زیست مناطق مختلف دنیا وجود دارند که این نوع عوارض را برای غده تیروئید به وجود می آورند که به طور کلی Halogens نام دارند و در سموم حشره کش و بعضی از آب های آشامیدنی و بعضی از خمیردندان ها و غیره وجود دارند. این دسته از مواد در چگونگی جذب ید در بدن و عملکرد آن تأثیر می گذارند و در نهایت مشکلاتی را برای غده تیروئید خلق می کنند. علاوه بر این عده ای معتقدند که بیماران مبتلا به بیماری های Autoimmune اگر نان گندم و لبنیات مصرف کنند قادر نخواهند بود پروتئین موجود در آنها را به سوخت و ساز رسانده و در بدن آنها نوعی عکس العمل زیانباری به وقوع می پیوندد. شاید علت افزایش بیماری های غده تیروئید در سال های اخیر رابطه مستقیم با عوامل ذکر شده در بالا بوده. البته ممکن است عوامل ناشناخته ی دیگری نیز در این میان نقش داشته باشند.

 

عوامل پیشگیری کننده سرطان پروستات

یک نفر از هر هشت نفر مرد در طول عمر خود به بیماری سرطان پروستات دچار خواهد شد. فقط در آمریکا هر ساله حدود ۲۰۰ هزار نفر به این سرطان مبتلا می گردند و ۳۱ هزار نفر به خاطر این بیماری جانشان را از دست می دهند. پنج عامل مهم و مؤثر پیشگیری کننده سرطان پروستات را که توسط ده ها پروژه ی تحقیقاتی در سراسر دنیا شناسایی شده اند به اختصار در اینجا به استحضار خوانندگان شهروند می رسانم و امیدوارم که مفید واقع شوند.

۱ـ اسیدهای چرب امگا ۳: مصرف لازم و کافی اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از عوامل موثر پیشگیری این سرطان است. اسیدهای چرب امگا ۳ در غذاهایی مانند ماهی پر چرب، دانه های روغنی، دانه کتان و غیره وجود دارند.

۲ـ گردو و انار: افرادی که در رژیم غذایی روزانه ی خود مقداری گردو و انار منظور می کنند خیلی کمتر به سرطان پروستات دچار می شوند. پلی فنول ها و فلاوونوئیدهای موجود در انار در عملکرد هورمون تستوسترون دخالت دارند و نمی گذارند سلول های سرطانی رشد نمایند. در ضمن ترکیبات موجود در گردو رشد و حرکت سلول های سرطانی را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می دهند.

۳ـ قهوه و چای سبز: آنتی اکسیدان ها و مواد ضدسرطان موجود در قهوه کافئین دار و چای سبز نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات دارند و سبب کاهش PSA خون می شوند.

۴ـ کلسترول خون: افرادی که کلسترول خونشان طبیعی است (کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر) ۶۰ درصد کمتر به سرطان پروستات دچار می شوند و این امر صرفاً با داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت های بدنی و دوری از چاق شدن میسر می شود.

۵ـ ویتامین D : پژوهشگران انگلیسی ثابت کرده اند که ویتامین D لازم و کافی میزان PSA خون را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می دهد و بار سنگینی از دوش غده پروستات برمی دارد. در ضمن ثابت شده که درمان سرطان پروستات در کنار مصرف ویتامین D بهتر و سالم تر صورت می گیرد.

 

بهتر است باور کنید

در قرن نوزدهم به طور متوسط مردان آمریکایی بلندقدترین مردان دنیا به شمار می رفتند که عبارت بود از ۱۷۱ سانتیمتر. اگرچه امروز این میزان حدود ۱۷۶ سانتیمتر است ولی به طور متوسط هلندی ها با ۱۸۴ سانتیمتر و سوئدی ها با ۱۸۱ سانتیمتر قد، بلندقدترین مردان دنیا به حساب می آیند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net