آرش عزیزی ـ سیاستمدارانِ کانادایی که قرار است نماینده‌ ی مردم باشند معمولا کجا پیدا می‌ شوند؟ در خانه ‌های چند صد هزار دلاری و لیموزین‌ های آنچنانی و کلبه‌ های کنار دریاچه ‌ای که پای من و شما به آن ‌جا نمی‌رسد، اما بر این قاعده استثناهایی هم وجود دارد.

امیر خدیر، رهبر حزب چپ‌ گرای همبستگی کبک، بدون شک یکی از این استثناها است. بیهوده نیست که این فعالِ ایرانی ‌تبار در نظرسنجی ‌ها به عنوان محبوب‌ ترین سیاستمدار کلِ کبک شناخته شده است. او همیشه مثل روزهای پیش از انتخابش به مجلس پا به پای مردم و فعالانِ چپ فعالیت می‌ کند و چنان‌که بارها در گفتگوها گفته نمی‌خواهد آرمان‌ هایش پس از ورود به مجلس عوض شود.

چندین و چند ماه است که معترضان در مونترال مغازه‌ ای کفش‌فروشی به نام Le Marcheur را هدف اعتراضات خود قرار می ‌دهند چرا که این مغازه که در محله‌ ی پلاتو مان رویال واقع شده کفش ‌هایی ساخت اسرائیل می‌ فروشد. تظاهرکنندگان این‌را کمک به “آپارتاید اسرائیل” می‌خوانند.

جدا از هدف و موضوعِ تظاهرات این خاکی بودن و در خیابان بودن دکتر خدیر است که نظر بسیاری را جلب کرده و مایه‌ ی تحسین آن‌ ها شده. بخصوص با توجه به این‌که هر روز بر جنجالی بودن این تظاهرات هفتگی اضافه می ‌شود و تحرکاتی علیه آن صورت می‌گیرد.

بسیاری از سیاستمداران از احزاب مختلفِ فدرال و استانی برای حمایت از صاحب مغازه و علیه تظاهرات حضور یافته ‌اند. مثل مارک گارنو و استیون بلینی، نمایندگان فدرال به ترتیب لیبرال و محافظه‌کار.

مارلین جنینگز،‌ نماینده‌ ی لیبرال مونترال در مجلس فدرال، در مصاحبه با تورنتو استار می‌گوید:”به نظرم این کار یعنی قلدری کردن. مغازه ‌ی کوچکی را هدف گرفته ‌اند و می‌ خواهند کار شرکتی را خراب کنند که ۲۵ سال طول کشیده تا ساخته شود.”

جرارد لاتولیپ، رئیس گروه “حقوق و دموکراسی” جزو کسانی بود که برای خرید کفش از این مغازه از راه رسید و البته اصرار داشت تنها به عنوان “یک شهروند” آن ‌جا است. او تظاهرات را به علت حمله به معاشِ خانواده ‌ی مردِ فروشنده “حمله به حقوق بشر” خواند.

تظاهرکنندگان بخشی از گروهی به نام “اتحاد فلسطینی‌ ها و یهودیان” هستند.

خدیر و پدرش

امیر خدیر به دور از جنجال‌ ها با هر خبرنگاری که از راه رسیده در این زمینه مصاحبه کرده و سیاستش را توضیح داده. نکته ‌ای که نظر بسیاری را جلب کرده حضور همیشگی جعفر خدیر، پدر امیر و از فعالان قدیمی کمونیست، در کنار او است.

خدیر در مصاحبه با تورنتو استار می‌گوید:”کسانی که در سطح سیاسی عمل می ‌کنند بیشترین آزادی را برای محکوم کردن هرگونه فعالیت اقتصادی که فکر می ‌کنند از نظر اخلاقی موجه نیست،‌ دارند. این ‌را نباید هیچوقت تهدید یا قلدری نامید.” او گفت “قلدری” نامیدن این تظاهرات کاری نیست مگر “سانسور سیاسی” و از راست ‌گرایان به خاطر این کار انتقاد کرد.

خدیر به همراه دیگر رهبر حزب همبستگی کبک، فرانسوا دیوید، قبلا در مقابل مغازه‌ های اداره‌ ی مشروبات کبک هم به خاطر فروش شراب اسرائیلی تظاهرات کرده ‌اند.