بی بی سی ـ مخالفان حکومت مصر می گویند که معرفی معاون جدید رئیس جمهوری و نخست وزیر جدید توسط حسنی مبارک خواسته های آنها را تأمین نمی کند و خود مبارک باید از قدرت کنار برود.

محمد البرادعی، از رهبران مخالف حسنی مبارک، واکنش رئیس جمهوری مصر به اعتراضات جاری را ناامید کننده توصیف کرده و خواهان کناره گیری او از قدرت شده است.

حسنی مبارک پس از منحل کردن کابینه، ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر را به عنوان معاون خود و احمد محمد شفیق، وزیر هوانوردی را به عنوان نخست وزیر منصوب کرده است.

محمد البرادعی که مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی است و خواهان اصلاحات در کشورش بوده، روز شنبه گفت: “حسنی مبارک پیام مردم مصر را درک نکرده است.”

او گفته است: “من امروز با همکارانم برای شرکت در راهپیمایی به خیابان باز می گردم تا به ایجاد تغییر کمک کنم… و به مبارک بگویم که باید برود.”

محمد البرادعی در گفتگویی اختصاصی با شبکه فرانس۲۴ نطق روز جمعه حسنی مبارک را کاملا “ناامید کننده” ارزیابی کرد و پیش بینی کرد: “اعتراض ها تا زمانی که رژیم مبارک سقوط کند با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.”

این برنده جایزه صلح نوبل گفت مردم مصر اتفاق نظر دارند که حکومت مبارک “دیکتاتوری” است و در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناکام بوده است.

رانیه صبری، خبرنگار بخش عربی بی بی سی می گوید که معترضان هم از انتصاب عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت به عنوان معاون رئیس جمهوری راضی نیستند و خواستار برکناری حسنی مبارک هستند و تصمیم دارند برای رسیدن به آنچه می خواهند، به اعتراض ها ادامه دهند.

جزئیات انتصاب ها

ساعاتی پیش ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر به عنوان معاون رئیس جمهور مصر سوگند خورده بود. آقای سلیمان از افراد معتمد حسنی مبارک به شمار می رود.

حسنی مبارک، همچنین احمدمحمد شفیق، وزیر هوانوردی این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرده بود. او جانشین احمد نظیف می شود که شب گذشته از سوی حسنی مبارک، برکنار شد.

شفیق خلبان جنگی بوده و برای مدتی فرماندهی نیروی هوایی مصر را به عهده داشته است. او در جریان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ (یوم کیپور) تحت فرماندهی حسنی مبارک بوده است.

ژنرال سلیمان که امروز به عنوان معاون حسنی مبارک انتخاب شده، از سال ۱۹۹۵ در حلقه بسیار نزدیک به رئیس جمهور مصر قرار دارد و در بسیاری از سیاست های دولت مصر نقش اساسی ایفا کرده است. او از مخالفان اخوان المسلمین، بزرگ ترین گروه مخالف در مصر به شمار می رود.

این برای اولین بار طی سی سال زمامداری حسنی مبارک است که چنین سمتی ایجاد می شود.

پیش از این هم از ژنرال سلیمان به علت نظامی بودن و وابستگی به ارتش برای برخی، چهره ای مطلوب برای دوره پس از مبارک تلقی می شد.

ژنرال سلیمان به علت نقشی که در روند مذاکرات صلح و مذاکرات آشتی ملی گروه های فلسطینی ایفا کرده، چهره ای شناخته شده برای آمریکایی ها، اسرائیلی ها و فلسطینیان به شمار می رود.

بی بی سی عربی تائید کرده که دو پسر حسنی مبارک، مصر را ترک کرده و وارد لندن شده اند اما تلویزیون دولتی مصر این مساله را رد کرده است.

همچنین اعلام شده که احمد عز، بازرگان مصری و از سیاستمداران ارشد حزب حاکم مصر از سمت خود استعفا داده است.

او از نزدیکان جمال مبارک، پسر حسنی مبارک به شمار می رفت و معترضان در شعارهای خود او را به باد انتقاد گرفته بودند.

ادامه تظاهرات

دهها هزار معترض، به رغم مقررات منع آمد و شد، برای پنجمین روز متوالی در قاهره و چند شهر دیگر تجمع کرده و خواهان استعفای حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر شده‌اند.ارتش از مردم خواسته تا به این مقررات احترام گذاشته و تجمع نکنند. ارتش هشدار داده که هر کس، این قوانین را نقض کند، “در خطر خواهد بود.”

در قاهره، پلیس از تیر مشقی و گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده است اما ارتش تا کنون وارد درگیری ها نشده است.

گزارش ها حاکی از زخمی شدن چند معترض است.

ارتش زمان مقررات منع آمد و شد را افزایش داده است به این ترتیب، این مقررات در قاهره، اسکندریه و سوئز از ساعت چهار بعد از ظهر تا هشت صبح خواهد بود.

میدان تحریر (آزادی) قاهره سرشار از معترضان است و نیروهای ارتش با چندین خودروی زرهی در اطراف این میدان مستقر شده اند اما تا کنون دست به اقدامی نزده اند.

گزارش محمد منظرپور، خبرنگار بخش فارسی بی بی سی در قاهره

حداقل سی نفر شب گذشته در قاهره کشته شدند. شبکه الجزیره تصاویری از درون سردخانه مرکزی قاهره مخابره کرده که جنازه ها به قدری زیاد است که در هر کدام از اتاقک های یخچال سردخانه چند جنازه را قرار داده اند، و جنازه هایی هم بیرون از محوطه سردخانه روی زمین و روی سکو ها قرار دارند.
خبرنگار رویتر حداقل بیست جنازه را در سردخانه شهر اسکندریه دیده و آمار دیگری هم از کشته ها از نقاط مختلف مصر مخابره شده است.
در بندر سوئز گزارش داده اند که واحدهای ارتش، با مردم درگیر شده و مردمی را که کلانتری ها را در دست گرفته بودند از کلانتری ها بیرون کرده و خودشان در محل واحدهای پلیس موضع گرفته اند.
در شهر اسماعیلیه در شرق قاهره هم درگیری های خشونت باری صورت گرفته است.
در خود قاهره هم در میدان تحریر، علی رغم این که تانک ها و نفربرهای ارتش در تمامی ورودی های میدان مستقر هستند، مردم همچنان در میدان جمع شده اند. مردم تغییر هیات دولت را که وعده داده شده کافی نمی دانند و خواستار تغییر حکومت و رفتن حسنی مبارک هستند که سی سال رییس جمهور بوده است.

خبرنگار بخش عربی بی بی سی می گوید فضای دوستانه ای میان نیروهای ارتش و مردم وجود دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید هزاران تبعه خارجی و شهروند مصری در فرودگاه قاهره برای خروج از این کشور حضور دارند.

این خبرگزاری همچنین می گوید ارتش دسترسی به اهرام ثلاثه را به دلایل امنیتی محدود کرده است و تانک ها و نفربرهای زرهی، این اهرام در جیزه را محاصره کرده اند.

حضور محسوس ارتش

به غیر از قاهره در چند شهر دیگر از جمله اسکندریه و اسماعیلیه نیز تجمعاتی برگزار شده که در برخی از شهرها، درگیری هایی نیز روی داده است.

در شهر رفح در شبه جزیره سینا، مقر نیروهای امنیتی مصر مورد حمله قرار گرفته و طبق گزارش ها، چند پلیس کشته شده اند.

تانک های زرهی و سربازان ارتش برای جلوگیری از پیشروی معترضان به نقاط حساس پایتخت از جمله تلویزیون دولتی مصر اعزام شده اند.

وایر دیویس، خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید تظاهرکنندگان خواهان اصلاحات بنیادین و سریع در کشورشان هستند.

خبرنگاران بی بی سی در قاهره و شهرهای دیگر مصر می گویند حضور نظامی در خیابان ها به شدت محسوس است اما این احساس وجود ندارد که ارتش کنترل اوضاع را در دست گرفته است.

مبارک شب گذشته، پس از چند روز سکوت، در یک سخنرانی تلویزیونی با اعلام برکناری دولت مصر، به مردم کشورش وعده اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داد.

مبارک با دفاع از عملکرد نیروهای امنیتی هشدار داد که فاصله بین هرج و مرج و آزادی خط باریکی است و تاکید کرد که اجازه نمی دهد مصر بی ثبات شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته پس از سخنرانی حسنی مبارک، خواهان خویشتنداری حکومت مصر در قبال معترضان شد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین خواهان اصلاحات سیاسی در مصر شد.

دولت مصر در واکنش به گسترده شدن ناآرامی ها، اینترنت و خطوط موبایل در کل کشور را قطع کرد، اقدامی که با انتقادهای شدید جامعه جهانی مواجه شد.

خبرنگار بی بی سی می گوید برخی از خدمات موبایل در مصر امروز بار دیگر به حالت عادی برگشته است.

دهها کشته و صدها زخمی

آخرین آمار حاکی از کشته شدن چهل و پنج نفر از زمان ناآرامی های پس از نماز جمعه روز گذشته است. در این ناآرامی ها هزاران نفر نیز زخمی شده اند. در کل تعداد کشته شدگان حوادث اخیر به حداقل پنجاه و دو نفر رسیده است که در میان آنها هم از معترضان و هم از نیروی پلیس دیده می شود.

روز گذشته، دهها هزار نفر در قاهره، اسکندریه، سوئز و چند شهر دیگر دست به تظاهرات علیه دولت مبارک زدند و ممنوعیت منع رفت و آمد اعلام شده از سوی دولت را زیر پا گذاشتند.

روپرت وینگفیلد هایس، خبرنگار بی بی سی در سوئز می گوید این شهر بندری در شرق مصر شب گذشته در دست معترضان بود اما ارتش مصر هم اکنون وارد این شهر شده است.

در قاهره، معترضان کمی پس از اعلام برقراری مقررات منع رفت و آمد، دفتر مرکزی حزب دموکراتیک ملی، حسنی مبارک را به آتش کشیدند.

شب گذشته، نیروهای ارتش برای کمک به پلیس ضد شورش با خودروهای زرهی وارد شهر شدند و ساختمان های حساس دولتی مانند رادیو و تلویزیون و وزارت خارجه را به محاصره خود در آوردند.

ارتش همچنین مسئولیت تامین امنیت موزه ملی مصر را به عهده گرفت. شب گذشته، خطر آتش سوزی و غارت، این موزه را که حاوی گنجینه هایی از مصر باستان و نقاب طلایی توت عنخ آمون پادشاه جوان مصر است تهدید می کرد.