سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه‌ای، خواستار توقف درگیری‌های نظامی و چریکی در کردستان شده است.  


شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹

 

بی بی سی: سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه‌ای، خواستار توقف درگیری‌های نظامی و چریکی در کردستان شده است. در برخوردهای مسلحانه اخیر پژاک و نیروهای دولتی در روانسر، سنندج و نوار مرزی قندیل، دهها نفر کشته شده‌اند.

در این بیانیه که خطاب به دولت جمهوری اسلامی و حزب حیات آزاد کردستان نوشته شده، از کشته شدن ۳۰ نفر از طرفین در درگیری نیروهای دولتی مستقر در پایگاهی در روانسر کرمانشاه و شماری دیگر در حوالی سنندج یاد شده است. بیانیه همچنین به خسارت‌های فراوانی پرداخته که بمباران و آتش توپخانه‌ی دولتی به  ساکنان مناطق مسکونی مرزی در مثلت نوارغربی ایران، عراق و ترکیه وارد کرده ‌است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از این رویدادهای خشونت‌آمیز ابراز تاسف کرده و ملتهب شدن فضای مناطق کردنشین را نگران‌کننده خوانده است. اجلال قوامی، سخنگوی این سازمان، در مصاحبه با دویچه‌وله، از خطر میلیتاریزه شدن منطقه در چنین شرایطی گفت و افزود: «ما تجربه‌ی تلخی از گذشته داریم و می‌دانیم که اقدام‌های نظامی دستاوردی ندارند. مسلط شدن فضای امنیتی، فعالیت مدنی را محدود می‌کند».

اجلال قوامی در  مورد حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) می‌‌گوید: «پژاک در مانیفست خود اعلام می‌کند که برای تحقق خواست‌‌های تاریخی کرد‌ها مبارزه می‌کند. آنها معتقدند که چون فضای فعالیت سیاسی مهیا نیست، به ‌ناچار کار نظامی می‌کنند. آنها مدعی هستند که رفتار مسلحانه‌ی نیروهای دولتی ایران امکان فعالیت سیاسی را نمی‌دهد».

بخشی از بیانیه‌ی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به افزایش رنج مردم  کرد، پایمال شدن حقوق انسانی‌شان و "آپارتاید رسانه‌ای دولتی" در قبال آنها اختصاص دارد. در بیانیه نوشته شده که سرکوب خشن مبارزان کرد در کشاکش فعالیت‌های پارتیزانی و اعمال خشونت مرکزی، افزون بر زیان‌های اقتصادی و اجتماعی، خسارت‌های جدی معنوی و روانی نیز به کردها وارد کرده است.  تا آنجا که هنوز فعالان مدنی و سیاسی کرد در مصاحبه‌ها و مناظره‌های خود، از موضعی تدافعی و نه مطالباتی شروع به صحبت می‌کنند.

بیانیه با تاکید بر اینکه کنشگران مدنی کرد، خواهان پیشگیری از خشونت‌های مسلحانه در کردستان هستند، مسئولان دولتی و رهبران حزب حیات آزاد کردستان را به پایان زد و خوردهای نظامی فرامی‌خواند.  بیانیه از "پژاک" دعوت کرده که برای کسب حقوق مردم کرد، به گفتمان مسالمت‌آمیز سیاسی رو آورد.