بی بی سی ـ دادسرای انقلاب تهران خبر داده که زهرا بهرامی زن ایرانی – هلندی به جرم فروش و نگهداری مواد مخدر سحرگاه روز شنبه نهم بهمن اعدام شده است.

در خبر دادسرای انقلاب تهران آمده است که در بازرسی از منزل خانم بهرامی که “پیشتر به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی دستگیر شده بود، ۴۵۰ گرم کوکائین و ۴۲۰ گرم تریاک نیز کشف و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد وی ۱۵۰ گرم کوکائین نیز به فروش رسانده است.”

در پی انتشار خبر اعدام زهرا بهرامی، روز ۹ بهمن (۲۹ ژانویه) وزارت امور خارجه هلند سفیر ایران در این کشور را احضار کرده است.

خانواده خانم بهرامی، با رد اتهام نگهداری و فروش مواد مخدر توسط وی، این اتهامات را ساخته مقام های ایرانی، برای توجیه بازداشت وی در جریان اعتراضات ضد دولتی می دانند.

در گزارش دادسرای انقلاب هیچ اشاره ای به زمان بازداشت خانم بهرامی نشده است، اما برخی گزارش ها نشان می دهد که وی در اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری و چند روز بعد از تظاهرات روز عاشورا دستگیر شده بود.

بخشی از گزارش دادسرای انقلاب تائید می کند که وی “به اتهام جرایم امنیتی دستگیری شده بود”، اما در متن گزارش دادستان هیچ اشاره ای به این جرایم و نحوه دستگیری وی نشده است.

دادسرای انقلاب تهران خانم بهرامی را “عضو یک باند بین المللی ترانزیت مواد مخدر” معرفی کرده که “با همکاری رابط هلندی خود از آن کشور کوکائین به ایران قاچاق می کرد.”

دادگاه خانم بهرامی را به اتهام نگهداری ۴۵۰ گرم کوکائین و مشارکت در فروش ۱۵۰ گرم کوکائین به اعدام و مصادره اموال و در مورد نگهداری ۴۲۰ گرم تریاک به پرداخت یک میلیون و چهارصد هزارتومان جزای نقدی و هفتاد ضربه شلاق محکوم کرده بود.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران یک هفته پیش حکم اعدام خانم بهرامی را تائید کرده و گفته بود که وی به جرم “حمل بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر به کشورهای اروپایی” بازداشت شده و دادگاه در حال رسیدگی به جرم وی است.

مهمانپرست همچنین کشورهای غربی را متهم کرد که “به بهانه حمایت از حقوق بشر و برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی” پرونده خانم بهرامی را مطرح کرده‌اند.

وی افزود که زهرا بهرامی به غیر از گذرنامه ایرانی، “گذرنامه کشورهای دیگری، از جمله کشورهای اروپایی، را داشته و توسط نیروی انتظامی به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده است.”

صدور حکم اعدام خانم بهرامی با واکنش هایی بین المللی مواجه شده بود؛ اما سخنگوی وزارت خارجه ایران، پرونده زهرا بهرامی را به برنامه مبارزه با مواد مخدر این کشور مرتبط دانسته و گفته بود که “باید در کشورهای غربی از مبارزه ایران با مواد مخدر استقبال شود و حتی برای این مبارزه همکاری کنند نه اینکه از فردی که در رابطه با حمل مواد مخدر به کشورهای اروپایی توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده، حمایت کنند.”

افزایش اعدام ها

ایران در هفته های اخیر تعداد زیادی از محکومان جرایم مربوط به مواد مخدر، مجرمان جنسی و تعدادی از زندانیان سیاسی را اعدام کرده که این اقدام، اعتراض گروه های مدافع حقوق بشر را برانگیخته است.

ایران، با جمعیتی حدود هفتاد میلیون نفر، از لحاظ شمار اعدام ها در جهان در رده دوم بعد از جمهوری خلق چین، با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت قرار دارد و در نتیجه، به نسبت جمعیت، دارای بالاترین تعداد صدور و اجرای احکام اعدام در جهان محسوب می شود.

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود که به تازگی منتشر شده، نسبت به عمیق تر شدن “بحران حقوق بشر” در ایران ابراز نگرانی کرده است.

در جمهوری اسلامی، برای انواع مختلفی از جرایم مانند قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و برخی جرایم جنسی مجازات اعدام پیش بینی شده، در مواردی احکام اعدام برای متهمان سیاسی تحت عنوان “محاربه و فساد در ارض” صادر و اجرا می شود، و اعدام کسانی هم که قبل از سن قانونی مرتکب جرم شده اند رواج داشته است.

برخی حقوقدانان منتقد نظام قضایی جمهوری اسلامی، نحوه رسیدگی قضایی در دادگاه های این کشور را با موازین و رویه های قضایی مورد قبول جهانی منطبق نمی دانند و علاوه بر انتقاد از احکام اعدام، روند قضایی منتهی به صدور این احکام را نیز نادرست دانسته اند.

به گفته آنان، برخی از اتهامات سیاسی که در ایران به صدور حکم اعدام منجر می شود، از جمله عضویت و یا هواداری از گروه های مخالف دولت و فعالیت های اعتراضی، در بسیاری از کشورهای آزاد جهان جرم نیست و بخشی از حقوق و آزادی های سیاسی شهروندان محسوب می شود.