تلویزیون دولتی ایران گزارش داده که در درگیری های معترضان به نتایج انتخابات و نیروی های امنیتی عصر روز شنبه در تهران "ده نفر" کشته

یکشنبه ۲۱ جون ۲۰۰۹

 

تلویزیون دولتی ایران گزارش داده که در درگیری های معترضان به نتایج انتخابات و نیروی های امنیتی عصر روز شنبه در تهران "ده نفر" کشته و "یکصد نفر" زخمی شده اند.

این در حالی است که آمار تایید نشده حاکی از کشته شدن تعداد بیشتری از معترضان است.

این درگیری ها در خیابان آزادی که قرار بود به دعوت مجمع روحانیون مبارز در آن راهپیمایی برگزار شود، رخ داده و به گزارش تلویزیون دولتی ایران "عناصر اغتشاشگر عصر روز شنبه مسیر میدان انقلاب تا آزادی را به آشوب کشیدند و مقدسات ملت را مورد تعرض قرار دادند."

بنابر این گزارش، سرتیپ احمدرضا رادان معاون فرمانده نیروی انتظامی، گفته است که نیروی انتظامی برای پراکنده کردن آشوبگران از هیچ گونه سلاح گرم استفاده نکرده است. او گفت "وجود اشرار و عناصر نفوذی گروهکهای تروریستی در داخل جمعیت و استفاده آنان از انواع سلاح گرم و سرد عامل اصلی تلفات آشوب های دیروز است."

درگیری های روز شنبه ۳۰ خرداد در خیابان انقلاب، میدان انقلاب، خیابان آزادی، خیابان اسکندری، خیابان فرصت، صادقیه، خیابان کارگر شمالی، بلوارکشاورز، میدان ولی عصر، گیشا، ستارخان، پل حافظ، میدان توحید و نقاط دیگر گزارش شده بود.

شاهدان عینی گزارش داده بودند که پلیس در مواردی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرده است.

ویدیویی در سایت های مختلف اینترنتی منتشر شده که دختری جوان را نشان می دهد که ظاهرا مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته و کشته شده است. ویدیوهای دیگری نیز پیکرهای خون آلود تعدادی از دیگر معترضین را بر روی زمین، و در دست مردم نشان می دهند.


 

درگیری های خیابانی

این درگیری ها پس از آن روی داد که وزارت کشور ایران با درخواست مجمع روحانیون مبارز برای راهپیمایی در اعتراض به نتایج انتخابات از میدان انقلاب تا میدان آزادی تهران مخالفت کرد.

وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود:"هیچ گونه مجوزی برای هیچ گونه تجمع و راهپیمایی در هیچ نقطه کشور صادر نشده است و به همین دلیل برگزاری راهپیمایی غیر قانونی است و "با متخلفین مطابق قانون برخورد خواهد شد."

با وجود مخالفت وزارت کشور با درخواست راهپیمایی، تعدادی از معترضان به نتایج انتخابات روز شنبه به خیابان آمدند و برخی خیابانهای تهران صحنه درگیری بین نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان بود.

شاهدان عینی در تهران می گویند پلیس ایران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از باتوم، گاز اشک آور، دستگاه های آب پاش و تیراندازی استفاده کرده است.

یک خبرنگار بی بی سی گفت که در خلال درگیری میان تظاهرکنندگان و ماموران دولتی، مردی را که تیر خورده بود دیده است و شاهد تعدادی زخمی نیز بوده است.

آقای موسوی همزمان در بیانیه ای هم خطاب به مردم گفته "همواره در کنار شما خواهم ماند."

آقای موسوی در این بیانیه تاکید دارد که "هرگز اجازه نخواهم داد بر اثر عمل من جان کسی در معرض خطر قرار گیرد و در عین حال بر اعتقاد راسخ خویش مبنی بر باطل بودن انتخاباتی که گذشت و استیفای حقوق مردم پای می فشارم."

این واکنشی مستقیم به رهبر جمهوری اسلامی بود که یک روز پیشتر گفت مسئولیت هرگونه اعتراضی متوجه نامزدهایی است که نتیجه انتخابات را قبول ندارند.

آقای موسوی از مردم خواسته که حرکات اجتماعی خود را بر اساس آزادی های مصرح در قانون اساسی و اصل امتناع از خشونت پیگیری کنند.