شهروند ـ آرش عزیزی: دستگیری خودسرانه ‌ی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران جنبش مردمی در ایران، به واکنش ‌های بین‌ المللی متعددی انجامیده است. دولت محافظه‌ کار کانادا نیز بر سر این موضوع اعتراض خود را به جمهوری اسلامی اعلام کرد.

دیپاک اوبرای، دبیر پارلمانی وزیر امور خارجه ‌ی دولت هارپر، در صحن مجلس گفت: «دولت ما بسیار نگران گزارشِ دستگیری دو نفر از رهبران اپوزیسیون ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی است.»

این نماینده‌ ی کالگری در صحبت ‌های خود که نسخه‌ ی متنی آن به شهروند رسیده است، افزود: «این دو رهبر از ۱۴ فوریه ‌ی ۲۰۱۱ که فراخوان به اعتراضی صلح ‌آمیز در حمایت از رویدادهای مصر دادند، در حصر خانگی بوده ‌اند. حالا می ‌شنویم که مقامات ایران این دو رهبر را به زندان انداخته ‌اند. این اوج ریاکاری حکومت ایران است که از معترضان مصر و لیبی حمایت کند، اما اعتراضات مشابه در کشور خود را به طور خشونت‌ آمیز سرکوب و بی ‌رحمانه مرعوب کند.»

در عین حال لورنس کنون، وزیر امور خارجه ‌ی دولت هارپر، که این هفته برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح در ژنوِ‌ سوئیس به سر می‌برد، در سخنان افتتاحیه‌ ی خود در این کنفرانس به فعالیت‌ های هسته‌ ای ایران اشاره کرد.

کانادا در سال ۲۰۱۱ رئیس کنفرانس خلع سلاح است و از این رو سخنرانی کنون از اهمیت خاصی برخوردار بود.

وزیر محافظه‌ کار سخنان خود را با تحکم شروع کرد: «کانادا امسال با همان چالشی روبرو است که هر رئیس کنفرانسی در سال‌ های اخیر از زمان مذاکرات معاهده ‌ی جامع ممنوعیت آزمایش ‌های هسته ‌ای با آن روبرو بوده است: ساز و کار سنتی خلع سلاح چندجانبه ‌ی ما عملا از کار افتاده است.»

او سپس گفت کشورش «از سال ۱۹۴۶ فعالانه در تمام نهادهای خلع سلاح چندجانبه مشارکت کرده است»‌و از «شرکای موفقیت‌ های این کنفرانس و نهادهای نیای آن» بوده است.

کنون سپس بلافاصله به ایران اشاره کرد. او گفت: «امروز، بیش از هر زمانی در تاریخ معاصر ما، تهدید افزایش سلاح‌ های هسته ‌ای برای صلح و امنیت ‌بین ‌المللی،‌ هشداردهنده است. امروز،‌ ظرفیت ایران برای ساخت سلاح هسته ای باید هشداری برای تمام کشورها باشد که زمان حرکت همین حالا است.»

او سپس به کره‌ ی شمالی اشاره کرد و گفت: «تمرکز ما بر خطرهای رفتار خصومت‌ آمیز کره‌ ی شمالی در این زمینه باید هشدار بیشتری باشد که وقت دارد تمام می‌ شود.»

دولت هارپر همواره به جمهوری اسلامی در زمینه‌ های مختلف، از جمله نقض حقوق بشر، اعتراض کرده است. لورین هارپر، همسر او و بانوی اول کانادا، نیز پیش از این یکی از چهره ‌های متعدد بین ‌المللی بود که علیه حکم سنگسار سکینه آشتیانی سخن گفت.