مادر مازیار بهاری، خبرنگار مجله آمریکایی نیوزویک که از حدود دو هفته پیش در تهران در بازداشت بسر می برد، خواهان آزادی او شد.


شهروند ۱۲۳۷  پنجشنبه ۹ جولای  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: مادر مازیار بهاری، خبرنگار مجله آمریکایی نیوزویک که از حدود دو هفته پیش در تهران در بازداشت بسر می برد، خواهان آزادی او شد.

ملوک بهاری، ۸۳ ساله، در مصاحبه اختصاصی با مجله نیوزویک این درخواست را مطرح کرده است.

مازیار بهاری از جمله افرادیست که در جریان بحران انتخابات ۲۲ خرداد ایران که به گفته وزارت کشور و شورای نگهبان به پیروزی محمود احمدی نژاد منجر شد، دستگیر شده اند.

یکی از این خبرنگاران یاسن آتاناسیادیس، خبرنگار یونانی روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز بود که خبر آزادی او منتشر شده است.


 

نیوزویک خواهان آزادی خبرنگار خود شد

مجله نیوزویک روز چهارشنبه درخواست خود از ایران برای آزادی فوری خبرنگارش را تکرار کرده و اتهامات وارده به این خبرنگار را رد کرده است.

نیوزویک در بیانیه ای گفت که مازیار بهاری از روز ۲۱ جون بازداشت شده و به وکیل دسترسی نداشته است.

این هفته نامه آمریکایی به نقل از یک خبرگزاری رسمی ایران نوشت که مازیار بهاری "گفته است که در تلاش رسانه های غربی برای تشویق گزارشگری غیرمسئولانه از ایران مشارکت داشته است."

اما نیوزویک نوشت: "نیوزویک قویا این اتهام را زیر سئوال می برد، و از فعالیت بهاری دفاع می کند."

مازیار بهاری علاوه بر شهروندی ایران تابعیت کانادا را نیز دارد. وی از جمله ده ها خبرنگار و اصلاح طلبی است که در جریان بحران پس از انتخابات ۲۲ خرداد ایران که به گفته وزارت کشور و شورای نگهبان به پیروزی محمود احمدی نژاد منجر شد، دستگیر شده اند.

ایران در این مدت فعالیت خبرنگاران رسانه های خارجی را به شدت محدود کرده و از جمله مانع حضور آنها در آنچه تجمعات "غیرقانونی" می خواند شده است.


 

هارپر خواستار آزادی مازیار بهاری شد

مازیار بهاری از فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات دانشگاه کنکوردیا در مونترال است. بهاری نزدیک به یک دهه است که در تهران به عنوان خبرنگار مجله «نیوزویک» مشغول به کار بوده است. در پی دستگیری «مازیار بهاری» در تهران، استفن هارپر در کنفرانس خبری خود در اتاوا خواستار آزادی فوری او شد. هارپر در این کنفرانس همچنین خواستار آزادی همه دستگیر شدگان تظاهرات اخیر شد.