شهروند علی شریفیان: جمعه هفته گذشته شبکه سی بی سی گزارش داد خانم هلن مک دونالد، شهروند ۸۵ ساله در مرکز مراقبت های درازمدت از سالمندان سنت ژوزف در پیتربورو  انتاریو، به شکل های مختلف مورد اذیت و آزارهای جسمی و روانی غیر انسانی قرار گرفته است. کامیل پرنت پسر این خانم سالمند، توضیح داده که حدود چند ماه پیش با دیدن خراش و آثار ضرب و شتم روی بدن مادرش، مشکوک شده و برای اطلاع از این که در این مرکز با مادرش چگونه رفتاری می شود، دوربینی را به طور مخفی در اتاق مادرش قرار داده است. تنها در مدت چهار روز این دوربین صحنه های باور نکردنی و مشمئز کننده ای را از رفتار کارکنان این مرکز با خانم مک دونالد و حوادثی که در اتاق وی افتاده، ضبط کرده است. سی بی سی با محو کردن چهره کسانی که مرتکب این اعمال ضد انسانی شده اند، این تصاویر را در سایت خود منتشر کرده است.

Helen-Mc-Donald

در تصاویر از جمله دیده می شود که یک خانم  پس از تعویض پوشک خانم مک دونالد، پوشک آلوده را بر چهره زن می مالد. در صحنه دیگری یک حوله به صورت خانم سالمند بی دفاع کوبیده شده، یک زوج از کارکنان مرکز در مقابل چشمان خانم مک دونالد که روی تختش استراحت می کرده، به مغازله مشغول شده  و صحنه های تاسف آور دیگر…

کامیل پرنت به مدیران و به پلیس شکایت کرده، اما به او در کمال تعجب بعدا پاسخ داده اند که کارمند خاطی اخراج می شود. کامیل از اینکه وی به خاطر آزار و اذیت یک خانم سالمند بی دفاع، مجازات نخواهد شد، شگفت زده شده است.

انتشار این گزارش سبب عصبانیت و بهت افراد زیادی از جمله دیوید موسوی، وکیل، فعال اجتماعی و سیاسی و داوطلب کاندیدایی حزب لیبرال حوزه ویلودیل شده است. او با ارسال لینک این خبر به سردبیر شهروند، شرح کوتاهی هم از اقدامات خود داده است. دیوید موسوی که خود رئیس یک سازمان غیرانتفاعی خدماتی سالمندان است، با توجه به آشنایی اش با مسائل و مشکلات سالمندان، آن را مورد مطالعه قرار داده و به پیگیری ماجرا پرداخته است. او در گفت وگوی کوتاهی با شهروند، ضمن اظهار تاسف از این ماجرا، توضیح داد که به عنوان مدیر یک سازمان فعال در امور سالمندان، بلافاصله با ماریو سرجیو، وزیر مسئول امور سالمندان دولت انتاریو، تماس گرفته تا بداند آیا این ماجرا را می دانند و اقدامی در مورد آن انجام داده اند. بنا به گفته این فعال اجتماعی و سیاسی، کارمندان دفتر وزیر از ماجرا بی خبر بوده اند، اما وعده داده اند که موضوع را بررسی کرده و نتایج را به دیوید موسوی اطلاع بدهند.

دیوید موسوی در پیام خود به شهروند ضمن اشاره به اهمیت پرداختن به مشکلات سالمندان و ایجاد زندگی راحت و شایسته برای آنها، یادآور شده که بر اساس تخمین های آماری تا سال ۲۰۳۶ حدود ۲۵ درصد از کانادایی ها سالمند شده و نیازمند به خدمات بسیاری خواهند شد و زمان آن رسیده که رهبران و مسئولان، مسائل این گروه از جامعه را از هم اکنون به طور دقیق مورد توجه قرار دهند.

آمارهای رسمی دیگر می گوید ۱۰ هزار سالمند هر ساله در سراسر کانادا مورد اذیت و آزار قرار می گیرند.

آخرین خبرها حاکی از این است که هم وزارت امور سالمندان انتاریو و هم مرکز سنت جوزف، مشغول بررسی این ماجرا شده اند.