شیرین عبادی برنده نوبل صلح در اجتماع ایرانیان کلن آنان را به تحریم تلفن های همراه نوکیا دعوت کرد. نوکیا، با همکاری زیمنس آلمان دستگاه هائی را …


شهروند ۱۲۳۸  پنجشنبه ۱۶ جولای  ۲۰۰۹


 


 


 

رادیو آلمان: شیرین عبادی برنده نوبل صلح در اجتماع ایرانیان کلن آنان را به تحریم تلفن های همراه نوکیا دعوت کرد. نوکیا، با همکاری زیمنس آلمان دستگاه هائی را در اختیار ایران قرار داده است که به کمک آن می توان ارتباطات مردم را کنترل کرد. ابتکار جوانان ایران برای تحریم نوکیا

خانم عبادی اعلام کرد که چون تحریم اقتصادی ایران به مردم فشار می آورد، با این اقدام غربی ها مخالف است، اما تحریم سیاسی را برای اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران مناسب می داند. وی توضیح داد که دولت های غربی می توانند سطح مناسبات خود را با جمهوری اسلامی از سفیر به کاردار تنزل دهند. علاوه بر این، غربی ها به جای آن که دائما ایران را به خاطر سیاست اتمی اش مورد انتقاد قرار دهند، باید وضعیت حقوق بشر را به محور اعتراضات خود تبدیل کنند.

برنده نوبل صلح هشدار داد که قوه قضائیه ایران با تصویب یک آئین نامه جدید می خواهد ضمن سلب امنیت شغلی وکلای دادگستری، دفاع حقوقی از  زندانیان سیاسی را غیرممکن کند. 

 

قوه قضائیه، هفته گذشته آئین نامه ای صادر کرد که بر مبنای آن، حق صدور و ابطال پروانه وکالت وکلای ایرانی از کانون مستقل وکلا سلب و به این قوه منتقل می شود. کانون وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد مستقل صنفی در زمان نخست وزیری دکتر محمد مصدق بنیاد نهاده شد و از آن زمان تاکنون مسئول صدور، تمدید و در موارد بسیار نادر ابطال پروانه وکالت وکلای دادگستری بوده است.  

به گفته خانم عبادی، در سال های اخیر، گروهی از وکلای ایرانی که با وی همکاری داشته اند، در محاکمات سیاسی، همواره به صورت رایگان از زندانیان سیاسی دفاع کرده اند. این وکلا که بسیاری از آنان خود نیز به زندان افتاده اند، در این محاکمات حتی مالیات حق وکالت دریافت نکرده را نیز به صندوق دولت پرداخته اند. به این ترتیب، کسانی که با اتهامات سیاسی دستگیر می شدند، می توانستند امیدوار باشند که دست کم در چارچوب محدودیت های شدید موجود، از سوی یک وکیل خوب مورد دفاع قرار گیرند، اما با آئین نامه جدید قوه قضائیه، این حق اولیه نیز از زندانیان سلب می شود. به اعتراف قوه قضائیه در ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری، دست کم حدود دو هزار نفر زندانی شده اند.

برنده نوبل صلح، که از سوی دویچه وله به شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ دعوت شده است، در اجتماع ایرانیان شهر کلن خبر داد که روز ۲۵ جولای قرار است ایرانیان در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در اعتراض به تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد دست به تظاهرات بزنند. خانم عبادی از حاضران خواست که در صورت شرکت در این تطاهرات، بکوشند خبر آن را به گوش هم میهنان خود در داخل کشور برسانند، زیرا آن ها به پشتیبانی هم میهنان مقیم خارج خود سخت نیاز دارند. 

شیرین عبادی ضمن شرح  تحولات اخیر ایران گفت: "از میان ۴۳۰ نامزد مقام ریاست جمهوری، ۴ نفر تایید صلاحیت شدند. بسیاری از ایرانیان، این گزینش را درست نمی دانستند، با این همه، خرد جمعی بر آن شد که در انتخابات شرکت کند. هنگامی که پیش از شمارش کامل آراء نتیجه انتخابات اعلام شد، مردم به خشم آمدند. دلیل این خشم بیش از هرچیز آن بود که هر چهار کاندیدا، وفادار به نظام بودند، با این همه حکومت نخواست به رای مردم تمکین کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، راه پیمائی بدون حمل سلاح را مجاز می داند. اما وقتی که مردم دست به یک تظاهرات کاملا آرام زدند، در پایان آن از بالای یک ساختمان دولتی به سوی آنان شلیک شد و هشت نفر کشته شدند. این سرآغاز خشونت ها بود. ساعت سه نیمه شب به خوابگاه دانشجویان حمله بردند و پنج دانشجو را کشتند که سه تن از آنان دختر بودند. این وقایع و وقایع بعد از آن تنها به این دلیل اتفاق افتاد که مردم به صورت کاملا مسالمت آمیز می گفتند نتیجه انتخابات را قبول ندارند".

برنده نوبل صلح، در بیان موضع خود نسبت به دولت گفت: "برای من، این که چه کسی رئیس جمهور باشد و نام حکومت چه باشد، مهم نیست. مهم از منظر حقوق بشر این است که حکومت چه رفتاری با مردم داشته باشد. مسئله من رعایت یا نقض حقوق بشر است. مردم ایران، هنگامی که امکان تظاهرات خیابانی را از دست داد، شیوه خود را عوض کرد و شب ها ندای الله اکبر سرداد. اما ندای الله اکبر را هم تاب نمی آورند".

 سخنران افزود: "به من گزارش داده اند که ماموران به شهرک اکباتان رفته اند و هیئت مدیره های بلوک های ساختمانی را تهدید کرده اند که اگر صدای الله اکبر بلند شود، آن ها را دستگیر خواهند کرد. در حالی که وظیفه هیئت مدیره رسیدگی به قبض آب و برق است. جمهوری اسلامی، مبنای مشروعیت خود را اسلام و دفاع از اسلامیت می داند، اما الله اکبر گفتن مردم را هم نمی تواند تحمل کند. می دانید که تعداد زیادی از روحانیون برجسته و حتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به این روش اعتراض کرده اند. رفتار دولت هم ناقض حقوق بشر است، هم ناقض قانون اساسی و سایر قوانین داخلی". 

به عنوان یکی از نمونه های قانون شکنی دولت، خانم عبادی به وضعیت کاوه مظفری اشاره کرد که از فعالان دانشجوئی و مدافع حقوق زنان است. به گفته خانم عبادی، مظفری مدتی پیش دستگیر و سپس با یک وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. روز ۱۸ تیرماه، هنگامی که در خیابانی به دور از تظاهرات مادرزن بیمارش را به بیمارستان می برد، یک لباس شخصی به او دستبند می زند. مادرزنش التماس می کند که دست کم اجازه بدهند او را به بیمارستان برساند. اما مظفری را می برند. برنده نوبل صلح پرسید: "آیا این روش قانونی است؟ مشکل من به عنوان یک وکیل همیشه این است که چرا به قانون احترام نمی گذارند".

 شیرین عبادی با اشاره به سکوت جمهوری اسلامی در برابر کشتار اویغورها در چین گفت: "دولت ایران همواره خود را مدافع مسلمانان لبنان و فلسطین نشان داده است، اما هنگامی که در چین و چچن مسلمانان قتل عام می شوند، سکوت می کند، زیرا علاوه بر مناسبات اقتصادی با چین و روسیه، به رای آن ها در مجامع بین المللی نیاز دارد".

بنیادگذار دفتر دفاع از حقوق بشر در ایران در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت "مادران عزادار" اشاره کرد و گفت: "مادرانی که در هفته های اخیر فرزندانشان کشته شده اند و یا از سرنوشت فرزندان خود بی خبر مانده اند، کمیته مادران عزادار را تشکیل دادند. آن ها تصمیم گرفتند ساعت ۷ بعد از ظهر هر شنبه، در یک پارک جمع شوند و بدون سر و صدا در کنار هم باشند. در اولین گردهمائی، ۲۰ نفر از آنان را دستگیر کردند، اما مادران ادامه می دهند. زنان ایتالیائی به من گفته اند که روزهای شنبه به نشانه همبستگی با مادران ایرانی در یک میدان جمع می شوند و شمع سیاه روشن می کنند. همدردی با مردم ایران در سراسر جهان بسیار قوی است".

 برنده نوبل صلح در همین زمینه افزود: "چون خبرهای خوب به جهانیان رسیده، همدردی با مردم ایران در سراسر جهان بسیار قوی است. شما هم خبرها را منتقل کنید و اجازه ندهید کسانی که در ایران هستند، در قفس تنهائی گیر کنند. دولت جلوی انتقال خبرها را به هر وسیله ای که بتواند می گیرد".

خبر حضور شیرین عبادی در کلن، در فاصله چند ساعت تنها به وسیله تماس های تلفنی به آگاهی گروه معدودی از ایرانیان رسیده بود. برگزار کنندگان نشست با این تصور که جمعی کوچک در محل حضور خواهند یافت، با توجه به تنگنای وقت، سالنی را در اختیار گرفتند که بیش از حدود صد نفر ظرفیت نداشت. با این همه، استقبال شدید مردم سبب شد که بسیاری از آن ها حدود سه ساعت در کناره های سالن روی پا بایستند و به سخنان عبادی گوش بدهند.  

در پایان سخنرانی، خانم عبادی به پرسش های حاضران پاسخ داد. چندتن از حاضران پرسیدند که آیا جامعه جهانی به لحاظ حقوق بین المللی می تواند دولت احمدی نژاد را به رسمیت نشناسد؟ پاسخ شیرین عبادی به این پرسش منفی بود. وی در پاسخ این پرسش که آیا می توان علیه رهبران جمهوری اسلامی به خاطر جنایات اخیر به دادگاه بین المللی شکایت کرد، توضیح داد: "متاسفانه چون ایران قرارداد دادگاه بین المللی را امضا نکرده است، به لحاظ حقوقی این کار ممکن نیست. ایرانیان، تنها از طریق فشار بر دولت های غربی می توانند آن ها را به کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک و تاکید بر رعایت حقوق بشر در ایران وادار کنند".