شهروند ـ آرش عزیزی: جیسون کنی، وزیر مهاجرت کانادا، جمعه‌ ی هفته‌ ی گذشته اعلام کرد دولتش نهاد جدیدی برای کنترل و تنظیم مشاوران مهاجرت به راه می‌اندازد که هدف اصلی آن جلوگیری از سوءاستفاده از افرادی است که می‌ خواهند به کانادا بیایند. کنی گفته هدف این نهاد محفوظ داشتن مهاجران از دستِ نهادهای قلابی و دروغگو است.

به گزارش کندین پرس،‌ کنی گفت:”این‌ها کسانی هستند که بعضی مواقع می‌ خواهند با سواستفاده از امیدها و رویاهای تازه ‌واردان،‌ سودی غیراخلاقی بسازند… کسانی هستند که هزاران دلار از این افراد می ‌گیرند (اغلب به صورت نقد) و در بسیاری مواقع در ازای آن هیچ کاری هم نمی‌کنند”.

در طول سال‌ های متمادی، دولت شکایت های بسیاری در مورد این نوع مشاوران دریافت کرده است. موضوع شکایت‌ ها انواع و اقسام مختلف دارد: از مشورت بد و دروغین دادن تا استفاده از اسناد قلابی تا دریافت پول نقدِ “دستی”.

تا به حال این صنعت خودش، خودش را از طریق انجمن‌ حرفه ‌ای که توسط اعضا تشکیل شده، تنظیم کرده است و اتاوا هیچ دخالتی در این روند نداشته است.

اما طبق لایحه‌ی C-35 که ماه جونِ گذشته تصویب شد و همین هفته‌ی دیگر به قانون رسمی بدل می ‌شود، نهادی به نام “شورای تنظیم مشاوران مهاجرت کانادا” تا همین تابستان به راه می ‌افتد که وظیفه ‌ی ‌آن تایید یا رد مشاوران مهاجرت، زیر نظر دولت خواهد بود.

وزیر مهاجرت در مورد مشاوران و وکلایی که در خارج از حوزه ‌ی قضایی کانادا به خلاف ‌هایی در این زمینه دست می‌ زنند، گفت متوجه حضور آن ‌ها هم هست و با همتایان خود در کشورهای مبدا مهاجرت در این مورد صحبت کرده است (از جمله هند و پاکستان که اخیرا به آن‌ها سفر کرده بود).

دولت در ضمن کمپینی تبلیغاتی در کانادا و در کشورهای مبدا مهاجرت آغاز کرده تا به آن‌ ها اطلاع دهد که اولا برای اقدام مهاجرت برای کانادا حتما لازم نیست مشاور یا وکیل داشته باشند و در ضمن این‌که هیچ کس نمی‌تواند مهاجرت را تنظیم کند.

واکنشهای منفی 

عمران قیوم، رئیس موسسه ‌ی مهاجرت کانادا، گفته سفرهای متعدد کنی به خارج از کشور تا به حال سودی برای مقابله با این مشاوران قلابی نداشته است و دولت فدرال “در برخورد به این مساله، غایب بوده است.”‌

از دیگر معترضان به شیوه‌ ی اقدامِ کنی، انجمن مشاوران مهاجرت کانادا است. این انجمن در سراسر کانادا و سایر کشورها حدود ۲۰۰۰ عضو دارد، اما اتاوا تا به حال این گروه را به رسمیت نشناخته. این گروه قبلا توسط بعضی ‌ها مورد انتقاد قرار گرفته که بعضی افراد نامناسب را به عضویت پذیرفته است.

بیانیه‌ ی این انجمن در پاسخ به صحبت‌ های کنی می‌ گوید انجمن در حال “بررسی گزینه‌ های خود” است و اضافه کرده:”ما ناراحت و غافلگیر شده ‌ایم که دولت بیش از ۱۹۰۰ مشاور ثبت‌ شده و ۳۸ کارمند انجمن را بی‌ خبر گذاشته است. دولت تصمیم گرفته نهاد سومی بدون هیچ تجربه ‌ی تنظیم معین کند” و گفته “شاید سال‌ ها طول بکشد” تا این نهاد جدید به تجربه ‌ای که این انجمن به دست آورده برسد.

به نظر می ‌آید احزاب اپوزیسیون با لایحه‌ ی کنی موافق باشند و تنها گفته ‌اند اتاوا باید از اعمال دقیق آن کسب اطمینان کند.