شهروند ـ آرش عزیزی: برای یافتن شغل‌های خوب در کانادا به چه چیزهایی نیاز است‌؟

تحصیلات خوب، پشتکار، … و رنگ پوستِ مناسب.

تحقیقی جدید نشان می ‌دهد که اقلیت‌ های مشهود همچنان کمتر از بقیه در شغل ‌های خوبِ بازار کار کانادا حضور دارند. به گزارش تورنتو استار، این تحقیق که توسط دو اتاق فکر مهم، موسسه ولزلی و مرکز سیاست ‌های مترقی کانادا، انجام شده است، بر پایه ‌ی اطلاعات سرشماری رسمی سال ۲۰۰۶ نشان می‌ دهد که کارگران اقلیت مشهودِ کانادایی ۴/۸۱ سنت به ازای هر یک دلار کانادایی ‌های سفیدپوست درآمد داشته ‌اند.

محققان در ضمن در مقایسه‌ ی آمار مهاجران نسل اولِ اقلیت مشهود و سفیدپوست به این نتیجه رسیده‌ اند که درآمدهای تازه‌ واردان مذکرِ اقلیت ‌های مشهود تنها ۷/۶۸ درصدِ درآمد سفیدپوست ‌های مذکر است.

این سدِ نژادپرستی البته در مورد کانادایی‌ های نسل دومی با تحصیلات و سن برابر هم صدق می ‌کند. زنانِ اقلیت مشهود ۵/۵۶ درصد مردان سفیدپوست درآمد دارند (که نسبت به ۷/۴۸درصد در سال ۲۰۰۰ بهبود داشته است) و مردان اقلیت در همین جرگه با ۷ درصد بهبود به ۶/۷۵ درصد رسیده ‌اند.

شیلا بلاک، مدیر تحلیل اقتصادی موسسه ‌ی ولزلی و یکی از نویسندگان این گزارش که دوشنبه ‌ی این هفته منتشر شد، در مصاحبه با استار با توجه به تبعیض نسبت به افرادی که رنگ پوست غیرسفید دارند گفته “تجربه‌ ی مهاجرت” نسبت به رنگ پوست متفاوت است.

از جمله یافته ‌های کلیدی این گزارش از این قرار است:

ـ در سال ۲۰۰۶، در میان شکوفایی اقتصادی، نرخ بیکاری برای اقلیت های مشهود ۶/۸درصد بود، در مقابل ۲/۶ درصد برای کانادایی ‌های سفیدپوست.

ـ بین سال‌ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نرخ دستمزد سفیدپوستان به طور متوسط ۷/۲ درصد افزایش داشت (که با توجه به رشد اقتصادی ۱/۱۳ درصدی، چندان نیست) اما دستمزد متوسط اقلیت‌ های مشهود ۲/۰درصد پایین آمد.

ـ اقلیت ‌های مشهود در صنعت تولیدی سبک که ضربه سختی از بحران خورده است حضوری بیش از درصد خود دارند و در بخش مدیریت دولت، حضوری کمتر از درصد خود.

ـ در سال ۲۰۰۵، ۸/۱۹ درصد خانواده‌ های اقلیت مشهود در فقر زندگی کردند به نسبت ۴/۶درصدِ همتایان سفیدپوست خود.

ـ در سال ۲۰۰۵درآمد متوسط در مشاغل تمام ‌وقت و تمام‌ سال برای اقلیت ‌های مشهود ۴۳۹۷۹ دلار بود در مقابلِ ۵۲۳۴۵ برای کارگران سفیدپوست.

یکی از نکات این تحقیق که از آزاردهنده ‌ترین بخش ‌های آن شمرده شده است، حضور پایین اقلیت ‌های مشهود در اداره ‌‌ی دولتی است. در این سطح، ۹۲ درصد کارگران سفیدپوست هستند. در سال ۲۰۰۶، ۲/۱۶ درصدِ کانادایی‌ ها بخشی از یکی از گروه ‌های اقلیت ‌های مشهود بودند و انتظار می ‌رود این نرخ تا سال ۲۰۳۱ دوبرابر شود.

خانم بلاک در این مورد می‌ گوید:”در این‌جا صحبت از کارگران بیمارستان یا مدرسه نیست، بلکه کسانی است که سیاست دولت را می‌سازند. این نگرانی بزرگی است چون صدای مهمی سر میز حاضر نبوده”.

گریس ادوارد گالابوزی، از نویسندگان تحقیق، می‌ گوید برنامه ‌ی عدالت در اشتغال فدرال موفق شده نرخ اشتغال زنان و افراد معلول در دولت را بهبود بخشد و حالا باید برنامه ‌ای در این زمینه برای اقلیت ‌های مشهود هم به وجود بیاید.

خانم گالابوزی که در دانشگاه رایرسون، درسِ مدیریت دولتی می‌ دهد، در ضمن گفته:”ما به رویکرد نظام ‌مندتری برای برخورد با این مساله نیاز داریم تا دسترسی به اشتغال شفاف باشد و زمین بازی برای تمام مردم یکسان باشد”.