شهروند ـ آرش عزیزی: زندگی در کشوری پهناور مثل کانادا، با خبر بودن از اتفاقات گوشه و کنار آن ‌را دشوار می ‌سازد. در این ستون به معرفی اخبار از سراسر این کشور پهناور می ‌پردازیم با این وعده که هیچوقت از یک استان بیش از یک خبر را درج نکنیم، مگر این‌که خبر مشخصه ‌ای سراسری داشته باشد.

 زندگی برایان مالرونی،موضوع اپرای سینمایی

زندگی برایان مالرونی، نخست ‌وزیر محافظه‌ کار کانادا در دهه ‌ی ۸۰ و ۹۰، موضوع اپرای سینمایی جدیدی است که ماه آینده دو روز در سینماهای سراسر کشور نمایش داده می ‌شود. به گزارش کندین پرس، این اپرا به عنوان “تجربه ‌ی تماشایی یگانه برای عاشقان فیلم، اپرا و طنز سیاسی”تبلیغ می‌ شود. ریک میلر و استفانی آن میلز، که هر دو از بهترین کمدین ‌ها و برنده‌ ی جوایز دورا و جمینی هستند، به ترتیب نقش مالرونی و همسرش، میلا، را بازی می‌ کنند.

بسیاری از مشهورترین کمدین ‌ها نیز در نقش سایر مشاهیر سیاست کانادا و آمریکا حاضر می ‌شوند: کالین ماچری در نقش ژان کریتین، وین بست در نقش پیر ترودو، تد دیکسترا در نقش اد برودبنت، جو متسون در نقش رونالد ریگان و شان کولن در نقش رابرت کوتز، وزیر کابینه‌ ی مالرونی.

این فیلم که “مالرونی: اپرا” نام دارد در روزهای ۱۶ و ۲۷ اپریل در سراسر کشور به نمایش در می‌آید.

 

گروه های حقوق مدنی کانادا: چند همسری را آزاد کنید 

بریتیش کلمبیا

یک پرونده‌ ی دادگاه و بحث ‌هایی بسیار و پرشور.

اکنون چندین ماه است که قضات دادگاه عالی غربی ‌ترین استان کشور مشغول بررسی این سئوال جدی هستند که از عواقب پرونده‌ ی تعقیب جامعه‌ ی مورمون ‌های شهر بانتیفول این استان است: آیا قوانین کانادا در مورد ممنوعیت چندهمسری متناقض با قانون اساسی کشور است یا خیر؟

این هفته شاهد بودیم که گروه ‌های حقوق مدنی کانادا هم در کنار مورمون ‌ها به اعتراض علیه این قوانین دست زدند. انجمن آزادی‌ های مدنی بی سی می‌گوید قوانین ممنوعیت چندهمسری ناقض آزادی ‌های بنیادینی هستند که منشور حقوق و آزادی ‌های کانادا وعده می‌ دهد.

مونیک پونگریک اسپیر، وکیل این گروه گفت:”این قانون، ویکتوریایی است. وقتش رسیده آن ‌را به زباله‌ دان تاریخ بیاندازیم.”

اعضای این گروه در واکنش به گزارش‌ هایی که نشان می‌ دهد مورمون‌های بانتیفول کودکان خود را در سنین طفولیت به مردان بزرگسالی در آمریکا و کانادا شوهر می‌ دهند، اعلام کرده راه‌ های دیگری هم برای مقابله با آزار کودکان وجود دارد.

 

 

 

دادگاه عالی:شهادت با نقاب، قبول

انتاریو

دادگاه عالی کانادا اعلام کرد حاضر به پذیرش شهادت زنی که می‌ خواهد با نقاب در دادگاه حاضر شود، هست. این زن که، ن.س، نام دارد می‌ خواهد علیه دو نفر از اقوام نزدیک خود که به ادعای خودش به او تجاوز جنسی کرده‌ اند، شهادت دهد. او پیش از این گفته بود می ‌خواهد با نقاب شهادت دهد، اما دو مرد گفته بودند این ناقض حق آن‌ ها برای روبرو شدن با اتهام ‌زننده است.

پرونده به دادگاه تجدیدنظر انتاریو رفت که رای داد در صورتی که پوشیدن نقاب واقعاً حق کسی برای داشتن محاکمه ‌ای منصفانه را مخدوش کند، شاهدان باید آن را کنار بگذارند. دادگاه رای داده بود که دادگاه بنا به هر مورد می‌ تواند در مورد حق زنان برای ابراز باورهای مذهبی خود در دادگاه  و توازن آن با حق خواسته برای روبرو شدن با خواهان تصمیم بگیرد.

دادگاه تجدیدنظر، پرونده را به دادگاه اولیه فرستاده بود اما کار در نهایت به دادگاه عالی کانادا کشیده شد. پنجشنبه ‌ی هفته گذشته‌ دادگاه پذیرفت شهادت ن.س را با نقاب بشنود و به دادستان کل انتاریو فرمان داد هزینه ‌ی وکالت او را پرداخت کند.

 

 

دادگاه مورمون ها در بریتیش کلمبیا موافقان و مخالفان چندهمسری را به خود جلب کرد