هنرمندان، استادان دانشگاه، دانشجویان، زندانیان سیاسی سابق و اعضای جامعه ی ایرانی ساکن تورنتو با متحدان کانادایی خود و گروه ها و سازمان های حقوق بشری و  …


شهروند ۱۲۳۹  پنجشنبه ۲۳ جولای  ۲۰۰۹


 

بخشی از هفته ی اقدام جهانی در همبستگی با مردم ایران


 

زمان: شنبه ۲۵ جولای ۲۰۰۹ ساعت ۲ بعدازظهر تا یکشنبه ۲۶ جولای ساعت ۲ بعدازظهر

مکان: کوئینز پارک (ضلع جنوبی پشت مجلس در کنار خیابان ولزلی غربی)

برنامه: اعتصاب غذای جمعی، شمع افروزی، نمایش فیلم، موسیقی زنده، قصه خوانی، قرائت پیام های سیاستمداران و شخصیت های برجسته ی جامعه ی ایرانی


 

هنرمندان، استادان دانشگاه، دانشجویان، زندانیان سیاسی سابق و اعضای جامعه ی ایرانی ساکن تورنتو با متحدان کانادایی خود و گروه ها و سازمان های حقوق بشری و سیاستمداران در همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران به یک اعتصاب غذای ۲۴ ساعته دست خواهند زد. اعتصاب غذا و شمع افروزی در ارتباط با هفته ی جهانی همبستگی با مردم ایران است که در سراسر جهان به منظور جلب توجه جهانی به نقض حقوق بشر بویژه پس از انتخابات در ایران، برگزار می شود.

انتخاب ۲۵ جولای و هفته ی اقدام جهانی برای حقوق بشر در ایران بدین خاطر است که با تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد مصادف می باشد. حامیان این اقدام دیده بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، عفو بین الملل ـ امریکا، شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (ال دی دی اچ آی)، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران،  ابتکار زنان برنده جایزه صلح، پزشکان برای حقوق بشر ،  مروجان حقوق بشر امید و دیگر سازمان ها و فعالان برجسته ی حقوق بشر از سراسر جهان هستند. هفته ی جهانی اقدام از روز ۲۲ جولای با اعتصاب غذا در نیویورک در مقابل سازمان ملل متحد با راهبری اکبر گنجی روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق آغاز خواهد شد.

فواد اویسی یکی از سازماندهندگان اعتصاب غذا در تورنتو می گوید:" مردمی که ما دیدیم به آنها گاز اشک آور شلیک می کنند، کتکشان می زنند و وحشیانه با آنها رفتار می کنند به خاطر اینکه برای دمکراسی به پا خاسته اند، خانواده ی ما، دوستان و همکاران ما هستند. هزاران ایرانی در زندان های جمهوری اسلامی در معرض رفتارهای غیرانسانی و شکنجه قرار دارند و به اعتراف وادار می شوند. اعتصاب غذای جهانی یکی از بیشمار راهی ست تا ما حمایت خود را از زندانیان سیاسی نشان دهیم، تا آنها و خانواده هایشان بدانند که فراموش نخواهند شد."

برنامه اعتصاب غذا در شهرهای بسیاری برگزار خواهد شد از جمله ونکوور، مونتریال، کلگری، نیویورک، برلین، نروژ، بارسلونا و بسیاری شهرهای دیگر.

برنامه ی اعتصاب غذای تورنتو بخشی از سری اقداماتی ست که روز شنبه ۲۵ جولای برگزار می شود که شامل دوچرخه رانی به اتاوا برای تحویل طومار سازمان عفو بین الملل به سفارت ایران در اتاوا و راهپیمایی از ساعت ۱۱ تا ۲ بعدازظهر خواهد بود.

برنامه ی هفته ی جهانی اعتصاب غذا در همبستگی با زندانیان ایرانی از سوی "چند صدایی برای تغییر در ایران" با همکاری با "کمیته ی حمایت از مقاومت ایرانیان" سازماندهی شده است.


 

پیشینیه


 

۲۴ ساعت اعتصاب غذا در حمایت از زندانیان سیاسی

بخشی از هفته ی اقدام جهانی در همبستگی با مردم ایران


 

در پی تقلب در انتخابات دهمین دوره ی ریاست جمهوری در ایران، تعداد بسیاری تظاهرات توده ای مسالمت آمیز در شهرهای ایران برگزار شد. گرچه بالاترین مقام جمهوری اسلامی به وجود چهره ی غیردموکراتیک انتخابات و ناهمگونی هایی در آن معترف شد، اما دولت پاسخ اعتراضات صلح طلبانه ی مردم را با خشونتی شدید داد که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری و دستگیری تعداد زیادی از مردم شد. صدها فعال کارگری، دانشجویی، حقوق زنان، حقوق قومیت ها و فعالان سیاسی ، روزنامه نگاران، استادان دانشگاه و هنرمندان به طور برنامه ریزی شده توسط دولت دستگیر شدند و وضعیت آنها همچنان در ابهام است.

فراخوان اعتصاب غذای جهانی در همبستگی با زندانیان سیاسی بخشی از هفته ی اقدام جهانی در همبستگی با مردم ایران است که از ۲۰ جولای آغاز شده است.

انتخاب ۲۵ جولای و هفته ی اقدام جهانی برای حقوق بشر در ایران بدین خاطر است که با تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد مصادف می باشد. حامیان این اقدام دیده بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، عفو بین الملل ـ امریکا، شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل، پزشکان برای حقوق بشر و دیگر سازمان ها و فعالان برجسته ی حقوق بشر از سراسر جهان هستند. هفته ی جهانی اقدام از روز ۲۲ جولای با اعتصاب غذا در نیویورک در مقابل سازمان ملل متحد با راهبری اکبر گنجی روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق آغاز خواهد شد.


 

اعتصاب غذای جهانی قصد دارد که آگاهی جهانی را درخصوص وضعیت انسانی در ایران برانگیزد. ما پس از انتخابات ۱۲ جون شاهد موارد زیر بوده ایم:


 

ـ حملات وحشیانه علیه معترضان شامل شلیک گاز اشک آور، ضرب و شتم، حمله با ماشین های آبپاش، و تیراندازی به سوی معترضان.

ـ بازداشت و زندانی کردن بیش از ۲۰۰۰ تن از معترضان، دانشجویان و فعالان اجتماعی.

ـ استفاده از تاکتیک های ایجاد رعب و وحشت، شکنجه و تجاوز روی زندانیان.

ـ اعتراف گیری اجباری

ـ ناپدید شدن فعالان اجتماعی اصلی و کلیدی

ـ کشتار معترضان


 

اعتصاب غذای جهانی همچنین از خواسته های کارگران، دانشگاهیان، دانشجویان، زنان و سازمان های حقوق مدنی ایرانی به شرح زیر حمایت می کند:


 

ـ آزادی سریع و بی قید و شرط زندانیان سیاسی از جمله آنها که از آغاز تظاهرات دستگیر شده اند.

ـ تحقیقات مستقل درخصوص حملات خشونت بار علیه معترضان به منظور آشکارسازی و مسئولیت پذیری سازماندهندگان و اجراکنندگان این خشونت ها.

ـ باطل اعلام کردن انتخابات دوازدهم جون

ـ برگزاری انتخابات مجدد تحت نظارت ناظران مستقل با کاندیداهایی بدون دخالت شورای نگهبان 


 

برنامه ی زمانی هفته ی اقدام جهانی:


 

از ۸ صبح ۲۲ جولای تا ۸ بعدازظهر ۲۴ جولای: اعتصاب غذای جمعی در نیویورک مقابل ساختمان سازمان ملل که از سوی اکبر گنجی روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق هدایت می شود.


 

۲۵ جولای: روز اقدام جهانی برای ایران با مشارکت شهرهای گوناگون

تورنتو

۱۱ صبح ـ بدرقه ی دوچرخه سواران برای حقوق بشر در ایران که حامل طومار سازمان عفو بین الملل به سفارت ایران در اتاوا هستند(کوئینزپارک)


 

۱۱ صبح تا ۲ بعدازظهر ـ راهپیمایی برای حقوق بشر در ایران (کوئینزپارک ـ ضلع جنوبی پارک پشت مجلس کنار خیابان ولزلی غربی)

 

۲ بعدازظهر ۲۵ جولای تا ۲ بعدازظهر ۲۶ جولای: اعتصاب غذای ۲۴ ساعته، افروختن شمع و شب زنده داری، نمایش فیلم، موسیقی زنده، قصه خوانی، پیام ها و سخنرانی های سیاستمداران و شخصیت های برجسته ی جامعه ی ایرانی (در ضلع جنوبی پارک پشت مجلس کنار خیابان ولزلی غربی)


 

دیگر شهرها و کشورهای شرکت کننده در این اقدام: برلین، سیدنی، میلان، رم، بارسلونا، لندن، منچستر، گلاسکو، تنسی، هامبورگ، درسدن، فرانکفورت، نروژ، استکهلم، زوریخ، اتاوا، سن فرانسیسکو، سیاتل، مونتریال، دالاس، کلگری، مونیخ، دانمارک