درباره ی سیب و خواص آن بسیار گفته و نوشته اند که در اینجا تکرار نمی شود ولی به چند خواص جدید که مطالعات علمی اخیر آنها را تائید می کنند، اشاره می گردد. در یک بررسی جالب بر روی گروهی از خانم هایی که به سرطان سینه دچار بودند و با مقایسه با گروهی از افراد سالم معلوم گردیده که ترکیبات مخصوص سیب از بروز سرطان سینه جلوگیری می کنند. مطالعه دیگری بر روی حیوانات آزمایشگاه ها ثابت نموده که خوردن سیب سبب طولانی تر شدن عمر(۱۰درصد بیشتر) حیوانات می گردد و این موضوع در آنان نیز تائید شده که افرادی که در طول عمر خود عادت به مصرف سیب دارند سالم تر بوده و زندگی طولانی تری دارند.

در بررسی دیگری توسط پژوهشگران چینی معلوم گردیده که خوردن سیب تا حدود ۲۲درصد از بروز بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند و آن به خاطر پلی فنول های موجود در آن و ترکیبات دیگری ست که سبب تفاوت سیب با میوه های دیگر می شود.

قبلا گزارش شده بود که پکتین و املاح و ویتامین های موجود در سیب از بروز و پیشرفت بیماری آلزایمرز جلوگیری می کند و پیری زودرس سلول های مغزی را به تعویق می اندازد.

 

 

غذاهای پیشگیری کننده سکته قلبی

بیماری های قلبی بالاترین رقم مرگ و میر را در کشورهای صنعتی، مخصوصاً آمریکا به خود اختصاص می دهد. مخارج درمان و پیگیری بیماران مبتلا به بیماری های قلب و عروق در آمریکا سالی ۲۷۳ بیلیون دلار است. پیش بینی می شود که این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۸۱۸ بیلیون دلار افزایش خواهد یافت.

روش های زندگی و تغذیه و محیط زیست ناسالم نقش مهمی در بروز و پیشرفت بیماری های قلب و عروق دارند. دوری از استرس و مصرف سیگار و الکل، داشتن وزنی ایده آل، داشتن فعالیت های جسمی، پیروی نمودن از رژیم غذایی متعادل و سالم و دوری از عوامل بیماری زای محیط زیست می توانند سبب سلامتی و بهزیستی قلب و عروق شده و از بروز بیماری ها و در نهایت سکته ی قلبی جلوگیری نمایند. در زیر به چند نکته ی مهم تغذیه ای و روش زندگی که در سلامت قلب و عروق نقش دارند اشاره می شود:

ـ زیاده روی نکردن در مصرف مواد قندی و نشاسته ای: مصرف بی رویه نشاسته و مواد قندی که نوعی رژیم غذایی نامتعادل را سبب می گردد عوارض زیادی مانند افزایش قند خون و انباشته شدن گلوکوژن در کبد و آماده نمودن بدن در بروز ناهنجاری هایی مانند به هم خوردن میزان طبیعی تری گلیسیرید و کلسترول و غیره که زمینه ساز بیماری های مزمن هستند، دارند.

ـ دوری از مصرف غذاهای از پیش تهیه شده: غذاهای کمپوت و کنسرو شده که حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی افزاینده و نگهدارنده غذایی هستند، به تدریج در بدن انباشته شده و مشکلات پیچیده ای را به وجود می آورند که یکی از آنها صدمه به دستگاه گردش خون است. گوشت های دودی و کنسرو شده مانند کالباس و سوسیس و غیره حاوی مقدار زیادی مواد زیانبار هستند که در بروز و پیشرفت بیماری قند نقش دارند که خود در نهایت عاملی است برای به وجود آمدن بیماری های قلب و عروق.

ـ منظور نمودن ویتامین D در رژیم غذایی: قسمت اعظم ویتامین Dمورد نیاز بدن به وسیله ی اشعه خورشید تأمین می گردد و بقیه آن باید از طریق غذاهای مختلف به بدن برسد. ویتامین D یکی از عوامل مهم سلامتی و بهزیستی قلب و عروق است و از بروز گرفتگی ها در داخل عروق جلوگیری می کند و به طور کلی در متابولیسم و عملکرد کلسترول های بد و خوب بدن نقش دارد. این ویتامین التهاب بدن را کاهش می دهد و در تنظیم فشار خون مؤثر است که همه آنها در نهایت سبب سالم ماندن قلب می شوند.

ـ توجه در مصرف لازم و کافی اسیدهای چرب امگا۳: دانه های روغنی، ماهی پرچرب و تخم کتان و غیره حاوی مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که در انعطاف عروق بدن موثر هستند و از شکنندگی آنها جلوگیری می کنند. این دسته از اسیدهای چرب در تقلیل التهاب بدن و تنظیم تری گلیسیرید و کلسترول خون نقش آشکار دارند. در این صورت منظور نمودن غذاهایی که حاوی امگا ۳ هستند می تواند سبب سلامتی قلب و عروق گردد.

ـ مصرف لازم و کافی فلاوونوئیدها: فلاوونوئیدها و پلی فنول ها آنتی اکسیدان های قوی هستند که در شکلات و توت های خوش رنگ و میوه های پر رنگ و چای معمولی وجود دارند. آنتوسیانین موجود در این دسته از غذاها نقش مهم و اختصاصی در سلامتی قلب و عروق دارد و در میوه های قرمز و آبی رنگ زیاد وجود دارد. این آنتی اکسیدان ها از عملکرد رادیکال های آزاد در بدن که سبب صدمه DNA سلول ها می شوند جلوگیری می کنند و موجب سلامتی بدن می گردند.

البته داشتن وزن ایده آل و فعالیت های جسمی در کنار تیروئید سالم می تواند در به ثمر رسیدن تمام عواملی که در بالا ذکر گردید، موثر باشد. گزارشات علمی ثابت نموده اند که افرادی که مثبت فکر می کنند و از استرس و عوارض آن دوری می نمایند خیلی کمتر به سکته قلبی دچار می شوند و آن دسته ای که پیرو رژیم غذایی متعادل و موازنه شده ای هستند قلب سالمی دارند.

 

توت ها از بروز بیماری پارکینسون جلوگیری می کنند

پژوهشگران دانشگاه هاروارد طی مطالعه علمی دریافتند که مصرف میوه های خانواده ی توت ها (Berries) امکان بروز بیماری پارکینسون را کاهش می دهند و این به خاظر آنتی اکسیدان های مخصوصی است که در این دسته از میوه جات وجود دارد. این خبر مهم در کنفرانس هونولولو که در اواسط ماه آینده برگزار خواهد شد اعلان می گردد.

این در حقیقت اولین بار است که دانشمندان رابطه بین فلاوونوئیدها و پلی فنول ها را در جلوگیری بیماری پارکینسون مطرح می نمایند. این دسته از پژوهشگران معتقدند که نوعی از فلاوونوئید به نام آنتوسیانین است که نقش مهم در پیشگیری این بیماری مزاحم و خسته کننده دارد.

 

نقش اسفناج در بازسازی ماهیچه های بدن

پژوهشگران سوئدی گزارش می کنند که مصرف اسفناج سبب بازسازی بافت های ماهیچه بدن شده و عملکرد سلول های بدن را افزایش می دهد. این یافته اهمیت مخصوصی دارد زیرا در بسیاری از بیمارانی که به علت عمل جراحی یا بیماری های مزمن بستری می شوند و مقدار زیادی که بافت های ماهیچه بدن را از دست می دهند به نوعی لاغری شدید دچار می گردند که گاهی جبران آن ممکن نخواهد بود. حال اگر به وسیله نوعی غذا بتوان این ناهنجاری را برطرف نمود کار عمده ای انجام خواهد گرفت.

پژوهشگران معتقدند که نیترات های طبیعی موجود در اسفناج و بعضی دیگر از سبزیجات سبز رنگ در این زمینه نقش دارند و سبب تغذیه میتوکندریای بافت های ماهیچه شده، فشار خون را تنظیم، سیستم ایمنی را تقویت و متابولیسم داخل سلول ها را افزایش می دهند که در نهایت در بازسازی ماهیچه های بدن موثر خواهد بود.

ترکیبات اسفناج از بروز عارضه کم خونی جلوگیری نموده(اسفناج پخته به همراه مقداری مواد اسیدی مانند آب لیمو ترش یا آلو) و این سبزی در پیشگیری و کنترل بیماری قند و بیماری قلب و عروق نیز نقش دارد.

 

بهتر است باور کنید

مغز انسان از یکصد بیلیون سلول های عصبی درست شده و قدرت محرکه این سلول ها از مغز و از طریق تارهای عصبی حدود ۱۷۰ مایل یا ۲۷۴ کیلومتر در ساعت تخمین زده شده است.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com