بیانیه مشترک

به تبعیض علیه عرب‌های ایران و سرکوب آن‌ها پایان دهید

بیانیه مشترک مطبوعاتی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)۳۰ فروردین ۱۳۹۰

 اعتراض عرب ‌های ایرانی در اهواز، مرکز استان خوزستان در جنوب ایران، که در روز ۲۵ فروردین شروع شد، با سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی ایران روبرو شده است. بنا به گزارش‌ها، چندین نفر کشته و زخمی و عده زیادی دستگیر شده‌اند. خانم شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۰۳، در نامه ‌ای به خانم پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰، خواهان رسیدگی به وضع درگیری‌ها در خوزستان شد.

اعتراض‌های مسالمت آمیز اخیر در ششمین سالگشت اعتراض‌های اهواز در فروردین ۱۳۸۴ برگزار شد. در آن زمان، تعداد زیادی از مردم در اعتراض به سیاست دولتی انتقال عرب‌ها به نقاط دیگر کشور و سکونت دادن غیرعرب‌ها در خوزستان تظاهرات کرده بودند.

دولتمردان جمهوری اسلامی سال هاست که تبعیض گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مورد عرب‌ها در خوزستان اعمال می‌کنند. تنها حزب سیاسی نماینده عرب‌ها در سال ۱۳۸۵ غیرقانونی اعلام شد. تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی عرب ایرانی، به ویژه پس از اعتراض‌های سال ۱۳۸۴، در خوزستان اعدام شده‌اند.

عرب‌ها، همچون گروه‌های قومی دیگر در ایران، از حق آموزش به زبان مادری محروم هستند. میزان بیکاری در میان عرب‌ها بسیار بالا‌تر از میزان متوسط در سطح کشور است. گزارشگر ویژه سازمان ملل برای مسکن مناسب در پی دیدار خود از ایران در سال ۲۰۰۵ به این نتایج رسید: عرب‌های ایران در خوزستان پیوسته در فقر و بدون دسترسی به مسکن و خدمات اساسی زندگی می‌کنند؛ دولت زمین‌های کشاورزی آن‌ها را به قیمت‌های بسیار کمی تصاحب کرده است.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران گفت: «دولتمردان باید فورا تمام بازداشت شدگان را آزاد کنند و با انجام تحقیقات مسئولان کشتار معترضان مسالمت جوی عرب را به دست عدالت بسپارند. سرکوب معترضان مسالمت جوی عرب تنها آخرین حلقه از رشته درازی از حملات به گروه‌های قومی ایران، یعنی عرب‌ها، آذری‌ها، بلوچ‌ها، کُرد‌ها، ترکمن‌ها و دیگران، از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی است. ما مطمئن هستیم که گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران بخش مهمی از گزارش خود را به شرایط وحشتناک گروه‌های قومی ایران اختصاص خواهد داد.»

برای اطلاعات بیشتر در باره وضع گروه‌های قومی در ایران نگاه کنید به:

http://www.fidh.org/IMG/pdf/IrandiscrimLDDHI545a.pdf
http://www.fidh.org/IMG/pdf/Rapport_Iran_final.pdf

*** 

آخرین گزارش ها از اعتراضات در مناطق عرب نشین

خبرگزاری هرانا ـ در طی سه روز گذشته و همزمان با ششمین سالگرد اعتراضات مسالمت آمیز اعراب ایران در قبال مسئله تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب نشین، مقامات حکومتی اقدام به تشدید فضای امنیتی نموده و بازداشت فعالان عرب همچنان ادامه دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، فعالان و منابع محلی از نقاط عرب نشین خوزستان گزارش می‌دهند، در پی اعتراضات و خشونت‌های جاری روزهای اخیر در این مناطق تعدادی از شهروندان از سوی نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند که هویت چهار تن از آنان که محرز شده‌اند عبارت است از؛ عبدالرحمان قاسم البدوی ۳۰ ساله و علی نیسی ۲۲ ساله به قتل رسیده در شهر اهواز و باسم عبیات فرزند عبود و محمد معرفی فرزند عبدالزهرا به قتل رسیده در شهر … است. هر چند لازم به توضیح است تایید این گزارشات با توجه به عدم انتشار اسناد همچنان از سوی هرانا مقدور نیست.

همچنین در این رابطه گزارش شده است، در این درگیری‌ها ده‌ها تن مجروح یا بازداشت و به مکان‌هایی نامعلومی منتقل شده‌اند. یوسف عزیزی بنی طرف، عضو کانون نویسندگان و روزنامه نگار عرب در گفتگو با هرانا ضمن تایید گزارشات کشته شدن تنی از شهروندان عرب، اسامی بازداشت شدگانی که هویت آنان تاکنون محرز شده است را به قرار زیر اعلام کرد:

سلمان عباس عبیات ۲۵ ساله، جمال نزّال عبیات ۲۲ ساله، جاسم عبیات، احمد ویسی ۲۷ ساله، عبدالرضا آلبوغبیش ۳۱ ساله، محمد الساری ۲۵ ساله، صادق تمیمی، یاسین باوی ۲۷ ساله، حیدر حیدری، محمد حسن آلبوغبیش ۳۳ ساله، رفیع زرقانی ۲۲ ساله، عبدالله فرهود جلداوی، عیسی الساری، علی جواد حیدری، دانشجو

همچنین آقای بنی طرف تاکید کرد که تعداد کشته شدگان یا بازداشت شدگان بسیار بیشتر از این تعداد است که به دلیل عدم امکان دسترسی به منابع محلی در حال حاضر امکان شفاف سازی در این رابطه وجود ندارد.

در پایان باید اشاره داشت که طبق گزارشات آماری سال ۱۳۸۹ از موارد نقض حقوق اقلیت عرب در ایران به دلیل ضعف نهادهای مدنی تنها ۵ گزارش منتشر شده بود که نشانگر کم توانی و دشواری مستند سازی نقض حقوق بشر در این مناطق است.

 ***

عکس ها مربوط به اعدام سه جوان در شیراز است. حاکمان جمهوری اسلامی جوانانی را که پس از انقلاب به دنیا آمده اند به جرم محاربه!! جلوی چشم مردم به دار می کشند اما مجریانشان چهره های خود را پوشانده اند، از چه می ترسند؟

سه جوان شیرازی به اتهام محاربه در ملاءعام اعدام شدند

خبرگزاری هرانا ـ سه شهروند شیرازی به نام های “رضا- ر” ۲۸ ساله، “رکن‌الدین- ک” ۲۶ ساله و “ابوالفضل- ف” ۲۵ ساله، صبح روز شنبه، بیست و هفتم فروردین ماه در ملاء عام اعدام شدند.

براساس گزارش منابع خبری دولتی، این سه تن آبان ماه سال گذشته به اتهام محاربه و افساد فی الارض از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به اعدام محکوم شده بودند.

حکم نامبردگان که به تازگی در شعبه ۳۲ دیوان عالی تایید شده بود، مقرر شده بود در‌‌ “فلکه صنایع” شیراز به اجرا درآید.

گفته می شود این مکان، محل قتل یکی از پرسنل نیروی انتظامی (سرهنگ قربانی) ست که این سه نفر “عاملان” آن بودند. مراجع قضایی دیگر اتهامات این افراد که از اعضای باندی موسوم به “روشنفکر” بودند؛ چندین فقره سرقت، قتل و آدم ربایی اعلام کرده بودند. این اتهامات از سوی هیچ منبع مستقلی تایید نشده است.

شایان ذکر است که رضا، رکن الدین و ابوالفضل هنگام خروج از ایران و پناهندگی به یکی از کشورهای اروپایی بازداشت شدند و به پرونده ایشان به طور ویژه رسیدگی شده بود.

 ***

دعوای رهبر، احمدی‌نژاد و نمایندگان مجلس بر سر وزیر اطلاعات

بی بی سی: ۲۱۶ نماینده مجلس ایران با امضای بیانیه ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری از او خواستند با “موضع گیری صریح در حمایت از وزیر اطلاعات به سوء استفاده دشمنان خاتمه دهد”.

به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه نمایندگان که امروز ۳۱ فروردین (۲۰ آپریل) در جلسه علنی مجلس خوانده شده، با ذکر اینکه تغییر وزیر اطلاعات “در وضعیت کنونی به صلاح نبود”، از دخالت آیت الله خامنه‌ای برای ابقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ابراز خشنودی شده و آمده است: “از نظر مجلس، حجت الاسلام مصلحی همچنان وزیر اطلاعات است”.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که در پی انتشار خبر استعفای حیدر مصلحی در سایت رسمی دولت ایران و مخالفت آیت الله خامنه‌ای با این استعفا، رسانه‌های ایران دلیل کناره گیری آقای مصلحی را اختلاف میان رئیس جمهوری و وزیر اطلاعات دانسته‌اند.

به دنبال این استعفا، همچنین عده‌ای از محافظه کاران از آقای احمدی‌نژاد به خاطر هماهنگ نکردن تصمیم خود در تعویض وزیر اطلاعات با آیت الله خامنه‌ای انتقاد کرده‌اند.

در همین ارتباط، پیش‌تر احمد توکلی نماینده محافظه کار منتقد دولت در مجلس، با اشاره با لزوم کسب نظر رهبر جمهوری اسلامی در هنگام انتخاب یا تغییر وزرای خارجه، دفاع و اطلاعات گفته بود: “احمدی‌نژاد وظیفه داشت از قبل، نظر مثبت رهبر معظم انقلاب را داشته باشد اما این کار را نکرد.”

سایت الف وابسته به احمد توکلی نیز در خبری در مورد تحولات اخیر وزارت اطلاعات، نوشته بود که در گذشته هم رئیس جمهوری تصمیم داشته وزیر اطلاعات را برکنار کند که با مخالفت آیت الله خامنه‌ای مواجه شده است.

نقش مشایی در اختلافات وزرات اطلاعات

در واکنشی جداگانه، روز دوشنبه سایت رجانیوز از جمله رسانه‌های هوادار محمود احمدی‌نژاد، استعفای وزیر اطلاعات را نتیجه “مقاومت او در مقابل برخی اعمال نظرهای جریان نفوذی در حوزه مسائل امنیتی کشور” دانسته و افزوده بود: “در آخرین مورد، پس از برکنار کردن یکی از معاونان این وزارتخانه، جریان مزبور بر شدت دخالت‌های خود افزود که موجب استعفای وزیر و موافقت رئیس‌جمهوری شد”.

“احمدی‌نژاد وظیفه داشت از قبل [از تغییر حیدر مصلحی] نظر مثبت رهبر معظم انقلاب را داشته باشد اما این کار را نکرد”

پارلمان نیوز، ارگان فراکسیون اقلیت مجلس هشتم، پیشتر خبر داده بود که پافشاری آقای مصلحی بر عزل یکی از معاونان وزارت اطلاعات، که به نوشته این سایت مورد حمایت اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد بوده، عاملی بوده که در ‌‌‌‌نهایت منجر به عزل خود وزیر شده است.

***

نازنین خسروانی به ۶ سال زندان محکوم شد

بی بی سی: شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، نازنین خسروانی، روزنامه نگار اصلاح طلب را به تحمل شش سال زندان محکوم کرد.

فریده غیرت، وکیل خانم خسروانی، روز دوشنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آپریل) به وبسایت کلمه گفت که دادگاه انقلاب اسلامی خانم خسروانی را به اتهام “اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” مجرم شناخته است.

خانم خسروانی روز ۱۲ آبان سال گذشته، در منزل پدری اش بازداشت شده و در طول مدت بازداشت در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین بود.

او از روزنامه نگاران اصلاح طلبی است که با روزنامه های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و خبرگزاری آفتاب همکاری داشته، اما به گفته خانواده اش در ماه های منتهی به بازداشتش در روزنامه ای کار نمی کرده است.

نازنین خسروانی، اسفندماه گذشته بعد از تحمل ۱۳۲ روز بازداشت با سپردن وثیقه ای به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شد.

 ***

اجرای حکم شش ماهه زندان برای سیما دیدار فعال فرهنگی آذربایجانی در تبریز

ساوالان سسی: سیما دیدار فعال فرهنگی آذربایجانی در تبریز روز شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ بازداشت و جهت اجرای حکم شش ماهه حبس روانه زندان تبریز شد.

به گفته نزدیکان دیدار وی جهت بازپس گیری مدارک شناسایی خود به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی صائب تبریز مراجعه کرده بود که ماموران پس از بازداشت خانم دیدار وی را به بند زنان زندان تبریز منتقل کرده اند. مامورین امنیتی چندی پیش مدارک شناسایی این فعال فرهنگی آذربایجانی را زمانی که وی برای ملاقات همسر سعید متین پور زندانی سیاسی آذربایجانی در روز جهانی زن عازم زنجان بود در مسیر تبریز به زنجان توقیف کرده بودند.

دیدار پس از شرکت در مراسم راهپیمایی خانوادگی ۱ خرداد ۸۸ که توسط اداره تربیت بدنی آذربایجانشرقی در پارک ائل گولی تبریز برگزار شده بود بازداشت و پس از یک ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. در جریان این مراسم ورزش همگانی عده ای از شرکت کنندگان اقدام به سردادن شعار «تورک دیلینده مدرسه»(مدرسه به زبان ترکی)کرده بودند.

شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز طی حکمی در ۲۳ آبان ۸۸ سیما دیدار و همسرش علیرضا فرشی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم کرده بود که این حکم چندی بعد در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجانشرقی به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

سیما دیدار مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی یاشماف، شاعر آذربایجانی و نویسنده مقالاتی در نشریات محلی استان آذربایجان شرقی است. این فعال فرهنگی آذربایجانی در آزمون ورودی دوره فوق لیسانس دانشگاه های سراسری سال ۸۸ از ورود به دانشگاه محروم شده بود.

*** 

سگ های ایران به حبس خانگی محکوم شدند!

تصویب مجازات سگ گردانی در مجلس

رادیو آلمان: محمد جواد ابطحی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس، چهارشنبه گفت: «بر اساس مصوبه اخیر این کمیسیون همراه داشتن سگ و هر حیوان نجس ‌العین در مکان‌های عمومی ممنوع خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق مصوبه این کمیسیون مقرر شده است مجازات حیوان‎گردی در محافل عمومی از یک تا پنج میلیون ریال باشد.

این مصوبه کمیسیون شوراها جهت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس به هیئت رئیسه ارایه  می شود. 

محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفته است: «قرار است مجازات حیوان‎گردی در محافل عمومی از یک تا پنج میلیون ریال باشد.»

وی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: «اعضای کمیسیون شوراها در جلسه اخیر خود مباحثی را در خصوص موضوع سگ‌گردانی داشتند و نمایندگان نقطه نظرات خود را در این خصوص عنوان کردند.»

در همین حال، آزاده معاونی روزنامه نگار ایرانی در مطلبی در این باره در هفته نامه «تایم» به سخنان مسئولان جمهوری اسلامی و مقررات اخیر برای مبارزه با نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ پرداخته و در مقدمه این گزارش یادآوری می کند که حکومت ایران طی ده سال گذشته این پدیده که آن را به شدت ضد اسلامی می داند تحمل کرده است.

وی می افزاید در این سال ها در جریان اعمال فشارهای دوره ای و پراکنده، ماموران انتظامی در خیابان جلوی مردم را گرفته و سگ های آنان را گرفته و رسانه های دولتی به کرات برنامه ها و گزارش هایی در مورد گسترش و شیوع انواع بیماری ها توسط حیوانات خانگی پخش کرده اند.

آزاده معاونی یادآوری می کند که دوران نرمش و یا نادیده گرفتن حیوانات خانگی در ایران ظاهرا به سر رسیده است. اخیرا گروهی از نمایندگان طرحی را به مجلس پیشنهاد کرده اند که در صورت تصویب مالکیت سگ غیرقانونی خواهد شد و صاحبان آن ها طبق قوانین شرعی مجازات خواهند شد.

وی می افزاید در این پیش نویس قانونی یادآوری شده است که نگهداری سگ علاوه بر به خطر انداختن بهداشت و سلامت عمومی یک «معضل فرهنگی» و «تبعیت کورکورانه از مظاهر ناهنجار فرهنگ غربی» است.

در این پیش نویس این قانون برای اولین بار مجازات های مشخصی برای «مالکیت و یا گرداندن حیوانات ناپاک و خطرناک در سطح جامعه» پیش‌بینی شده است.

این تعاریف می تواند مالکیت گربه را نیز شامل شود ولی به نظر می رسد که در حال حاضر هدف اصلی مبارزه با سگ است.

 ***

یک سال حبس برای رامین پرچمی، بازیگر سینما و تلویزیون

کمیته گزارشگران حقوق بشر ـ رامین پرچمی، بازیگر سینما و تلویزیون طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی، اقدام به فیلم‌برداری و نیز اخلال در نظم عمومی عنوان شده است.

رامین پرچمی

این بازیگر سرشناس چهارشنبه هفته گذشته، ۲۴ فروردین ۹۰ به دادگاه انقلاب تهران برده شده بود. انتقال این بازیگر تحت تدابیر امنیتی انجام گرفت و رامین پرچمی با دستبند و محاسنی بلند و ظاهری نه چندان مناسب به همراه چندین مامور در دادگاه انقلاب حاضر شد. وی یک شب پیش از دادگاه از قرنطینه‌ی اندرزگاه ۷ زندان اوین به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود.

رامین پرچمی، کارشناس ارشد کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشگاه آزاد ۲۵ بهمن سال گذشته در راهپیمایی اعتراضی مخالفان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی متولد ۲۷ شهریور ۱۳۵۲ در لاهیجان، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت خود در عرصه‌ی بازیگری را با بازی در سریال در پناه تو و فیلم سینمایی ضیافت آغاز کرد. پرچمی علاوه بر بازیگری، کارگردان فیلم کوتاهی با عنوان راه حل بوده است. وی برای مدتی سردبیر هفته‌نامه فرهنگی هنری نقش‌آفرینان بود.

 ***

 درگذشت بیژن، طراح نامدار مد

رادیو آلمان: بیژن پاکزاد، طراح مد نامدار ایرانی در سن ۶۷ سالگی به طور ناگهانی در پی سکته قلبی درگذشت. مارک بیژن یکی از مارک‌های معروف و گران‌قیمت مردانه در دنیاست که مشتریان سرشناسی را از جمله روسای جمهور آمریکا داشته است.

بیژن پاکزاد روز ۴ آوریل سال ۱۹۴۴ در خانواده‌ای مرفه در شهر تهران متولد شد.او دوران تحصیل را در سوئیس و ایتالیا سپری کرد و پیش از اقامت در آمریکا ۱۵ سال را در اروپا گذراند. سال ۱۹۷۶ بیژن پاکزاد در سن ۳۶ سالگی بوتیکش را به نام “خانه‌ی بیژن” در یکی از خیابان‌های لوکس بورلی هیلز کالیفرنیا افتتاح و  کارش را با طراحی لباس، عطر و زینت‌آلات برای مردان آغاز کرد. بوتیک وی در خیابان رودیو درایو به عنوان گران‌قیمت‌ترین مغازه در دنیا شناخته شده است که ورود به آن تنها در صورت داشتن وقت قبلی امکان‌پذیر است.

بیژن پاکزاد ۴۰ هزار مشتری داشت که بسیاری از آنها اعضای خاندان‌های سلطنتی، سیاستمداران و هنرپیشگان و حتی طراحان مد بوده‌اند. از جمله مشتریان نامدار “بیژن” باراک اوباما و جورج دبلیو بوش‌، روسای جمهور کنونی و پیشین آمریکا، ولادیمیر پوتین، پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا، آنتونی هاپکینز، تام کروز، جورجو آرمانی، بیل گیتس و شهرام ناظری بوده‌اند. عطرهای مارک بیژن نیز تا کنون یکی از محصولات پر فروش وی بوده‌اند.

وی در گفتگویی در سال ۲۰۰۳ با تایم اظهار داشت: «من طراحی نیستم که به صورت انبوه طراحی کنم. چیزی که برای من مهم بود، این نبود که مثل مارک ورساچه ۲ میلیون نفر مشتری داشته باشم بلکه ۲۰ هزار مشتری کافی بود.» در آن زمان اعلام شده بود که محصولات مارک بیژن، از جمله عطرها، لباس و جواهرات سالانه بیش از ۷۰ میلیون دلار فروش داشته‌اند. وی در همین مصاحبه گفته بود که مشتریانی داشته که در یک روز ۸۰۰ هزار دلار از بوتیک وی خرید کرده‌اند.

بیژن پاکزاد سه فرزند به نام‌های نیکلاس، الکساندرا و دنیلا داشت. یکی از عطرهای مارک بیژن نام “DNA” را بر خود داشت که برگرفته از سه حرف اول نام‌ فرزندان وی بود. بیژن پاکزاد همچنین به طراحی ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت نیز شهرت داشت. 

به گفته‌ی نیکلاس پاکزاد، بیژن پاکزاد پیش از درگذشتش در مراسمی به افتخار جرج بوش پدر که رابطه‌ای صمیمانه با وی داشت، به واشنگتن سفر کرده بود. بیژن پاکزاد روز پنج‌شنبه (۱۴ آپریل) به طور غیر منتظره در حین کار دچار سکته شد و به بیمارستان انتقال یافت. دو روز پس از آن در سن ۶۷ سالگی در گذشت.

 ***

آثار شجریان از این پس در خارج از ایران منتشر می‌شود

کلمه: مدیر برنامه‌های محمدرضا شجریان اعلام کرد که از این پس آلبوم‌های استاد شجریان در خارج از کشور منتشر می‌شوند.

به نوشته سایت هواداران استاد شجریان، محمدعلی رفیعی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت انتشار آلبوم شجریان که مدت بسیاری در انتظار مجوز مانده است، گفت: «با توجه به وضعیتی که در زمینه انتشار آلبوم استاد شجریان دچار آن شدیم ما تغییر رویه داده‌ایم و از این پس آلبوم‌های موسیقی استاد شجریان در خارج از کشور منتشر می‌شود.»

اواخر سال گذشته برخی سایت‌ها خبر دادند که آلبوم جدید محمدرضا شجریان ماه‌هاست که در وزارت ارشاد منتظر صدور مجوز مانده است.

به نوشته این سایت‌ها علیرغم اینکه چندین ماه از ارائه‌ی جدید‌ترین آلبوم محمدرضا شجریان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد، این وزارتخانه هیچ تصمیمی در خصوص صدور یا عدم صدور مجوز برای این آلبوم اتخاذ نکرده است.

بیژن پاکزاد

سیما دیدار

نازنین خسروانی